Skrev detta även i "vatten" forumet men det är kanske lättare att få ett bra svar här så jag prövar det med:

Borrade en enligt mig för djup brunn som gav bräckt vatten, nära havet i Bohuslän

Det skall tydligen finnas massor av vatten, 1000-2000l i timmen, men kloriden ligger på mellan 250-360 beroende på vart i hålet man hänger pumpen.

Då jag inte vill investera i en RO anläggning och har helt ok vatten ifrån grävd brunn, om än inte alltid så mycket, så kommer jag inte gå vidare med djupborrat till hushållsvatten.

För att få någon nytta av hålet så tänkte jag sänka ner en pump för att använda till bevattning och till högtryckstvätten. Salthalten är så låg att den borde gå att använda till detta, att högtryckstvätten kan tacka för sig lite tidigare får jag leva med.

Så, hur skaffar man enklast en pump för "sommarvatten"? Hålet är 100m djupt, redan på 13m gick det att ta ut ca 150l/h utan problem i några veckor.

Kollade lite på kärschers "Deep well 6" men denna är ju utan tryckvakt, funkar en sådan och att bara slå på den när man använder den? Den kommer ju få jobba mot stängd ventil en hel del, både vid bevattning och när man kör högtryck. Vill gärna undvika en stor hydrofor/hydropress stående för sig själv ute i trädgården.

Finns det någon genialisk lösning för detta?

Tack på förhand.
 
Vi har motsvarande klorid men använder det utan problem som dricksvatten. knappt kännbart.
3,6 gram salt per 10 liter.
Vissa i vårt hushåll lägger vattnet i kylskåp och även de mesta finsmakarna känner då inget.
 
Jag kände då smak av salt redan på 240 mg/l. Det var även mycket stora mängder järn i det borrade vattnet så att det är ej aktuellt att använda i huset. Är dessutom inte alls lockande att använda salt vatten då allt av vitvaror skall köpas nya de närmsta året, inklusive vvb.

men nu var det lösning för pumpning jag frågade efter :)
 
Jag vet att du frågade om pump.
Med ett bra filter löser du järn och mangan. sedan är det en smaksak.
 
Det är inte en smaksak då vattnet är korrosivt, och jag inte har planer att bygga upp ett pumphus med filteranläggning för att filtrera bräckt vatten.

Så återigen, någon som har sommarvatten ur borrad brunn? Tips på pump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.