Borde man inte se att det är problem med att det regnar in? När man besiktigar huset? Om det regnar in så mycket borde det lämna spår.

Att det saknas korrekt gruppförteckning är nästan så att man får betala extra för en som stämmer..

Om det inte fanns en stege på taket kan du inte kräva det.
Seriekoppling? Antingen som skrevs tidigare ett fel. Eller vilket jag misstänker tankemiss lätt hänt

Vid besiktningen av taket så borde kaj.boet hittats även att skorstenarna var i dåligt skick.

Eftersom det inte var vinter borde allt utomhus synts när man går runt på tomten.

Jag kan tycka att ta reda på om elementen fungerar borde ingå. Eftersom det är direkt verkande så är det inte så svårt att kolla

Vattnet borde man upptäckt vid besiktningen. Om det bara kommer 8l per gång. En spolning sen är vattnet slut.
Att det är grumligt det borde upptäckas bara man startar kranen eller tittar ner i toaletten.

Har du gjort någon egen besiktning av huset? Det är så mycket som missats.


Nä släpp dolda fel och börja lösa alla problem. Börja med värmen det kommer du spara mycket på
 
Tack för alla svar, det var ungefär vad jag hade förväntat mig. Jag var en naiv förstagångsköpare och hade inte koll på vad jag skulle kolla utan hade en romantisk dröm om att huset inte skulle ha några större problem men ja det ligger hos mig att ha kollat alla dessa saker. Tror att Autodidak1:s svar täcker det hela "Resten är bara en lärdom för framtiden". Tack för er tid att svara, det kommer inte bli att jag hör av mig till säljaren.
 
  • Gilla
Tamazin och 6 till
  • Laddar…
Nåt av dina fel kanske hade gått att ta upp men man ska va beredd på att det inte kommer bli nån lätt sak och att det bara ramlar in pengar på kontot.
 
Taket låter ju allvarligt, och lite konstigt att det inte funnits några indikationer på det. Hur gammalt är huset och taket?
 
K kindvall skrev:
Taket låter ju allvarligt, och lite konstigt att det inte funnits några indikationer på det. Hur gammalt är huset och taket?
Originalhuset är från 1860 med tillbyggnader vartefter tror 1960 och senaste är 80-tal. Plåttak på senaste tillbyggnaden annars är det tjärpapp som verkar ha suttit länge men har inget årtal på när det gjordes. Ett visst part av taket har lappats med ny papp där det hade slitits ner. Gamla pappen kan säkert vara 30 år eller mer.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
L Liebonden skrev:
Originalhuset är från 1860 med tillbyggnader vartefter tror 1960 och senaste är 80-tal. Plåttak på senaste tillbyggnaden annars är det tjärpapp som verkar ha suttit länge men har inget årtal på när det gjordes. Ett visst part av taket har lappats med ny papp där det hade slitits ner. Gamla pappen kan säkert vara 30 år eller mer.
Hade det varit ett nytt hus så hade ett läckande tak kunnat vara ett dolt fel med "rätt" förutsättningar.

Men med din beskrivning av ditt hus/tak ska det extremt mycket till för att det skulle kunna bli det. Jag skulle inte ens lägga ner 5 minuter på det, utan bara fokusera på att lösa problemen.

Bra att du kommer med mer info! (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.