harry73
Men man behöver inte bygga det som ekonomibtggnad. Komplementbyggnad går lika bra. Man behöver inte heller begränsa ytan till attefallsreglerna
 
A Arne999 skrev:
nja om jag bygger upp en ekonomibyggnad på samma sätt som det va behövs inget bygglov. Vad man sedan gör med den krävs säkerligen bygglov men det lär ju lika många söka bygglov för som det är folk som söker bygglov när dom renoverar hus invändigt....
detta är inte helt rätt. För det första är det inte fastighetens klassning som jordbruksfastighet som avgör om en ekonomibyggnad är lovfri. Ekonomibyggnaden är bara lovfri om den behövs för den jordbruksfastghet som bedrivs där. om det nte finns någon jordbruksverksamhet så finns inga lovfria ekonomibyggnader.
Det enda raka är att söka bygglov för en gäststuga.
Du kan ju förespegla en jordbruksverksamhet som en företagare gjorde i Karlskrona, och bygglovsnämnden gick på det. Det fanns andra förbindelser också.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag kommer få ok från kommunen att återupprätta den rivna delen av ladan utan att någon verksamhet bedrivs. Jag bor i ett "kulturskyddad" område (vad det nu innebär) och dom vill att jag bygger upp på nytt.

Jag har däremot ingen nytta av denna byggnad i verksamheten (jag har en aktiv jordbruksfastighet vars plan är okad av skatteverket även om det har gått med minus sedan dag 1 pga av all renovering....
)
Om jag däremot ska bygga ett skal bara för kulturhistoriska skäl som jag inte kan nyttja till något så kommer jag inte göra det. Går ju inte att finna någon ekonomisk motivation till det.

Jag får ta ett snack med dom helt enkelt och va så ärlig jag kan. Inte roligt att fula sig när man ändå lägger x antal 100k. Om man däremot behöver lägga 50-60k på ett bygglov börjar det återigen bli svårt att motivera bygget...
 
60k för ett bygglov? :surprised:
 
hehe nä inte vet ja vad det kostar :) men ska man bygga ett "boende" så lär det väll kosta på. 60k är väll vad det kostar att bygga en villa iaf så lite billigare blir det väll. Byggde uterum förra året och bygglovet för den simpla saken gick på 12-15 vill ja minnas
 
Nu har jag snackat med kommunen och dom har haft ett "möte" där ärendet har tagits upp och budet är följande:

Jag måste söka bygglov för att bygga upp rivd byggnad. Jag måste bifoga verksamhetsbeskrivning och motivera varför denna byggnad behövs...låter med andra ord inte som att det kommer gå smidigt....

Å andra sidan vill "kulturavdelningen" på kommunen att jag återbygger för att behålla den gamla känslan i gården eftersom det är kulturskyddat område.

Det jag hellst vill göra är att bygga upp den privat som en komplementbosdad men det låter ju på kommunen som jag endast kommer få bygga upp den om det går att motivera för verksamheten....

SÅ tillbaks till frågan om jag skiter i att krångla till det i nuläget och bygger upp den som en ekonomibyggnad... får jag då aldrig vistas i den privat efter det :) ?? Hur svårt kan det vara att konvertera en byggnad till något användbart? Är det bättre att den står tom och oanvänd,... snacka om resursslöseri i så fall... .

Sedan blir jag inte riktigt klok på "kulturskyddet". Det är helt ok att en gård står och förfaller och rasar delvis ihop men så fort man vill fixa till något och göra det fint igen så ska det krånglas till och ställas massa krav
 
Det är klart att du behöver en ekonomibyggnad/kontor till näringen bygglovsfri. Fråga/informera inte myndigheter så mycket. BYGG
Företaget går ju minus så du behöver ett ställe att begrunda ekonomin, samt även möbler dit är kvittningsbara, men inte till boendet.
 
Cheesen
Intressant trådlyft här...
Om jag förstått det rätt så är TS (Arne) jordbrukare med en jordbruksfastighet. Han vill nu bygga upp en gammal lada och inreda denna för att hyra ut den.
1.
Om fastigheten är inom planerat området så behövs bygglov.
2.
Om inte så kan han bygga och utöka verksamheten i företaget till att inkludera bnb på jordbruksvis. Då behöver han såvitt jag vet ej bygglov.

Nu är ju fastigheten troligen i läge ett då det är ett kulturskyddat område. Därför behöver TS söka bygglov. Men han får ju använda huset hur han vill, bygglovet ändras inte om han vill ha en gäststuga eller hyra ut som bnb.
Om inte jordbruket bedrivs som ett aktiebolag så är alla byggnader "privata" och har samma skyldigheter mot Skatteverket vid redovisning av användning. TS kommer nog att kunna hyra ut skattefritt till minibeloppet oavsett hur bygglov, användning och annat ser ut. När jag kollade detta för ca 10 år sedan så var det skattefritt om intäkten undergick 30 000:-
 
jag behöver bygglov det har jag kollat. Att bara bygga och hoppas på att inte bli upptäckt är inget alternativ.

Huruvida lätt det är att få detta bygglov får jag dock inget svar på vilket är trist... är ju massa meck med ett bygglov som kanske är dömt på förhand.
 
  • Gilla
Klasg56
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Jag kommer få ok från kommunen att återupprätta den rivna delen av ladan utan att någon verksamhet bedrivs. Jag bor i ett "kulturskyddad" område (vad det nu innebär) och dom vill att jag bygger upp på nytt.
Då begår kommunens tjänstemän tjänstefel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.