Hej hopp!

I vår är det dags att kämpa med varmluftspickan och skrapan för att få bort all plastfärg och kit på fönstren på övervåningen.

Dock så har underhållet på dem varit eftersatt av tidigare ägare.

Såg häromdan när jag bytte tätningslister att det ruttnat en del i botten på ytterbågarna.

Är det någon som gett sig på att byta bottenstycket i karmar på gamla fönster?

Eller lämnat dem till snickare för renovering, isåfall vad betalade du/ni?
 
Hej.

Du får räkna med att det kostar runt 1000:- per båge.

Fats visst kan du byta dom själv om du är lite händig, beställ bara färdig fräst material på ett snickeri i så fall. Och det kan vara svårt att byta utan att glasrutan går sönder.

Mvh Albin
 
En riktig hantverkare som vet vad han gör glasar alltid ut bågen om det skall bytas virke på den.
 
Kontakta en riktig utbildad fönsterhantverkare ( se gula sidorna) Skulle det kosta så mycket som 1000:-lappen skulle de ha mkt lite att göra. Snabba insatser utan dyra maskiner är deras sätt att arbeta. Bandsågen är deras kung.

lagavulin.
 
Det är inte svårt att byta ett bottenstycke. Det är lite "pill" att få bort det gamla men om det är murket brukar det inte vara något problem. Såga och hugg bort en bit mitt på den gamla bottendelen. Sedan brukar man kunna knacka/hugga bort resten.
Mittbiten kan du sedan använda som mall när du gör den nya delen. Jag har använt både gammalt virke och även väl torkat tryckt vid renovering av understycket. Når det är målat och klart så syns det inte att den blivit utbytt. Fönsterramen har normalt bättre virkeskvalite än karmvirket.
 
Jag vet inte om det här är korkat men om fönstret åtminstånde bara håller ihop skulle man inte bara kunna måla det för att sedan lägga på kitt som ett slags spackel för att sedan måla det igen? Kanske lite fusk men den skulle kunna funka? :-/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.