Hej!

Ska ha en dusch till vår pool som kommer att byggas. Har kollat runt på solduschar och det finns hur många som helst, allt från 800 kr till 4000 kr. Hur är de billigaste från Jula och Biltema? Duschen ska ju vara enkel att använda, stadig och inte läcka eller så. Vi kommer nyttja den ca 3 månader om året.

Någon som har tips?

/S
 
Hemmakatten
Om du ändå ska bygga pool, som kostar mycket pengar, och ha en massa grävarbete på tomten, så skulle jag definitivt dra ut varm- och kallvatten till en dusch. Det kommet att bli så vansinnigt mycket bättre. De där soluppvärmda duscharna är bara skitprodukter som inte fungerar.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om du ändå ska bygga pool, som kostar mycket pengar, och ha en massa grävarbete på tomten, så skulle jag definitivt dra ut varm- och kallvatten till en dusch. Det kommet att bli så vansinnigt mycket bättre. De där soluppvärmda duscharna är bara skitprodukter som inte fungerar.
Hej!

Vi ska ha en ovanmarkpool som inte kostar en massa pengar, och inget grävande behövs. Håller med om att det hade varit bättre med riktigt varmvatten, men då poolens budget är ganska låg tror vi att en soldusch är tillräckligt för oss, frågan är bara vilket märke?

/S
 
Hemmakatten
Tyvärr. Kan inte hjälpa dig. Provat några utedduschar, både när jag hade båt och när jag varit hos ett par bekantas enkla sommarstugor. Ingen dusch har varit bra, ingen dusch har haft tillräckligt med varmt/fisljummet vatten.
 
Håller med Hemmakatten,
Vår soldusch var skön och fungerade bra ett par dagar per sommar.
Sålde den och för samma pengar satte jag upp en varmvattendusch ute.
Mycket skönare, jag duschar ute året runt.
Behöver inte bli så dyrt eller komplicerat.
 
Nöjer man sig med en ovanmarkspool kanske man nöjer sig med en soluppvärmd dusch?

Jag har biltemas modell och har personligen använt den bara ngn enstaka gång då jag jobbade hela den varma delen av förra sommaren och duschen står på familjens sommarstuga, men det är ju definitivt en "sommardusch" i det att den kräver sommarväder för att fungera bra. Jag fick dock ett mess av min mor som hade semester i Juli förra året och hon prisade duschen högt och duschade flera gånger i den. Den gången jag använde den imponerades jag över hur lätt det var att ställa in en tempererad stråle och det är ju trots allt bättre än att duscha direkt i trädgårdsslangen vilket jag tycker är den mest rättvisa jämförelsen. Att jämföra den med en elektrisk dusch är ju inte riktigt korrekt enligt mig, lite som att jämföra en husvagn med ett tält.

Den enda typ av installation jag gjorde var att borra fyra hål genom en trädgårdsplatta och förankra duschen med expanderbult för att få en stadig fot. Återstår att se hur länge duschen håller.
 
tackar för alla svar!

Ja denna dusch ska ju enbart användas för snabb avsköljning före och efter bad, inte en dusch där man ska stå och tvåla in sig sig i en halvtimme. Får väl ta och testa biltemas dusch och se om den håller måttet. Vissa av deras grejor är helt okej.
Poolen har vi igång endast under de (förhoppningsvis) varma månaderna jun-aug. Vi kommer alltså inte att bada under maj eller sept-okt som vissa gör med de dyrare poolerna med glastak.

/S
 
Bara en fundering : hur stor är risken för legionella i den här typen av uppvärmning ?
 
Cheesen
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Bara en fundering : hur stor är risken för legionella i den här typen av uppvärmning ?
Risken är nog rätt låg då du är i ett välventilerat utrymme... Skulle tro att risken är likvärdig med kondensen som bildas runtom poolen.
 
https://www.demerx.se/sortiment/sunny-40-utomhusdusch/

För oss var aldrig något alternativ att dra kall/varmvattenledning till duschen då det är berg i vägen, och den här tycker jag fungerar bra som kompromiss. Dock, jag har bara haft den en säsong så jag vet inte hur den fungerar i längden.

När solen står på så värms den upp relativt snabbt. 40 liter räcker en liten stund men man får lära barnen att inte duscha länge om varmvattnet ska hålla... Det som är extra trevligt är kranen längst ner så de kan tvätta av fötterna innan de hoppar i poolen.
 
K
S steve5432 skrev:
tackar för alla svar!

Ja denna dusch ska ju enbart användas för snabb avsköljning före och efter bad, inte en dusch där man ska stå och tvåla in sig sig i en halvtimme. Får väl ta och testa biltemas dusch och se om den håller måttet. Vissa av deras grejor är helt okej.
Poolen har vi igång endast under de (förhoppningsvis) varma månaderna jun-aug. Vi kommer alltså inte att bada under maj eller sept-okt som vissa gör med de dyrare poolerna med glastak.

/S
Hej, köpte du Biltemas variant och är nöjd än så länge?
Behöver en simpel dusch att skölja av oss i före och efter ett dopp i spabadet.
Troligen mest när vi får besök så alla slipper springa blöta genom huset till badrummet.
 
J JockeHX skrev:
[länk]

För oss var aldrig något alternativ att dra kall/varmvattenledning till duschen då det är berg i vägen, och den här tycker jag fungerar bra som kompromiss. Dock, jag har bara haft den en säsong så jag vet inte hur den fungerar i längden.

När solen står på så värms den upp relativt snabbt. 40 liter räcker en liten stund men man får lära barnen att inte duscha länge om varmvattnet ska hålla... Det som är extra trevligt är kranen längst ner så de kan tvätta av fötterna innan de hoppar i poolen.
Hej,
Nu har det gått något år, har duschen fungerat.
Tänkte jag skulle slå till om den kommer på någon resa nu i vintertider.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.