Q
Hej hur är de med reglerna med att värdera om ett hus? Har för mig att de infört att det måste gå 5 år innan man får värdera om.


Vi köpte vårat hus -16 och har inte armoterat tillräckligt för att kunna låna till projekten.

Vi har gjort en hel del , ny uppfart med stenläggning, kök, nya golv och ytskickt och dragit om all el. Så borde ökat en del i värde pga höjd standard och sen har prisutvecklingen varit god i området.

Vill inte röra vårat kapital på börsen och vill istället finansiera med lån och höja amorteringen.

Skall man försöka få till värdering nu eller ta blanco lån och baka in efteråt?

Är ett uterum och tilläggsisolering och ny fasad jag vill göra.
 
Q jope84 skrev:
Hej hur är de med reglerna med att värdera om ett hus? Har för mig att de infört att det måste gå 5 år innan man får värdera om.


Vi köpte vårat hus -16 och har inte armoterat tillräckligt för att kunna låna till projekten

Vi har gjort en hel del , ny uppfart med stenläggning, kök, nya golv och ytskickt och dragit om all el. Så borde ökat en del i värde pga höjd standard och sen har prisutvecklingen varit god i området.

Vill inte röra vårat kapital på börsen och vill istället finansiera med lån och höja amorteringen.

Skall man försöka få till värdering nu eller ta blanco lån och baka in efteråt?

Är ett uterum och tilläggsisolering och ny fasad jag vill göra.
Det skall till större ombyggnation för att du skall få göra ny värdering innan 5 år gått. Har du utökat boytan eller typ byggt nytt badrum som inte fanns så brukar det gå men regelverket är hårt. Det räcker inte med vanliga renoveringar som nytt kök eller bad.
Finansinspektionen gör koll hos bankerna o ingen vill få anmärkning för felaktig beviljning.
 
Q
B byggnisse99 skrev:
Det skall till större ombyggnation för att du skall få göra ny värdering innan 5 år gått. Har du utökat boytan eller typ byggt nytt badrum som inte fanns så brukar det gå men regelverket är hårt. Det räcker inte med vanliga renoveringar som nytt kök eller bad.
Finansinspektionen gör koll hos bankerna o ingen vill få anmärkning för felaktig beviljning.
aha vad synd.
Isåfall får jag dela upp projekten för att få till de,

ville göra det samtidig då det påverkar varandra.
Tänkte byta till liggande panel men man kan väl börja med bara byta den som är vid uterummet och ta resten något år senare.

Kanske ett höst isolerat uterum på platta räknas som en större grej?

Får väl ta och boka ett möte med min bank och se vad de tycker om mina planer.
 
Du får värdera om huset varje fredag om du nu vill lägga pengar på det, finns absolut ingenting som säger någonting annat.
Men jag gissar att det inte är det som är din egentliga fråga...

När under -16 köptes huset? Har för mig att det är ett ganska nytt påhitt med fem år och om det skedde tidigt -16 borde ni kunna få en officiell omvärdering redan nu.
 
C C.Lundin skrev:
Du får värdera om huset varje fredag om du nu vill lägga pengar på det, finns absolut ingenting som säger någonting annat.
Men jag gissar att det inte är det som är din egentliga fråga...

När under -16 köptes huset? Har för mig att det är ett ganska nytt påhitt med fem år och om det skedde tidigt -16 borde ni kunna få en officiell omvärdering redan nu.
Finns det inget AGV på huset idag så är inga problem att sätta det nu, det är bara omdu redan h
Q jope84 skrev:
aha vad synd.
Isåfall får jag dela upp projekten för att få till de,

ville göra det samtidig då det påverkar varandra.
Tänkte byta till liggande panel men man kan väl börja med bara byta den som är vid uterummet och ta resten något år senare.

Kanske ett höst isolerat uterum på platta räknas som en större grej?

Får väl ta och boka ett möte med min bank och se vad de tycker om mina planer.
Har ni ett AGV (amorteringsgrundande värde) idag på huset? Finns det inget AGV så är det fritt fram att sätta nytt värde som sedan gäller 5 år.
 
Q
C C.Lundin skrev:
Du får värdera om huset varje fredag om du nu vill lägga pengar på det, finns absolut ingenting som säger någonting annat.
Men jag gissar att det inte är det som är din egentliga fråga...

När under -16 köptes huset? Har för mig att det är ett ganska nytt påhitt med fem år och om det skedde tidigt -16 borde ni kunna få en officiell omvärdering redan nu.
Fick tillträde i oktober -16.

Har för mig att det var några månader innan som de införde amorteringskravet på 2% och detta med värdering .
 
Q jope84 skrev:
Fick tillträde i oktober -16.

Har för mig att det var några månader innan som de införde amorteringskravet på 2% och detta med värdering .
Reglerna infördes 1/6 2016 men skrev du kontrakt innan så är man undantagen och där var en övergångsperiod precis när det infördes.
Kolla med din bank om AGV är satt på huset, inte helt säkert det blev gjort. Där har sedan tillkommit regler efter 2016.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Men även om du får värdera om huset, så är det ganska osäkert om de ändringar du gjort kommer att ge en högre värdering. Generellt så har ju priserna inte direkt gått upp sedan 2016.
 
Q
H hempularen skrev:
Men även om du får värdera om huset, så är det ganska osäkert om de ändringar du gjort kommer att ge en högre värdering. Generellt så har ju priserna inte direkt gått upp sedan 2016.
H hempularen skrev:
Men även om du får värdera om huset, så är det ganska osäkert om de ändringar du gjort kommer att ge en högre värdering. Generellt så har ju priserna inte direkt gått upp sedan 2016.
H hempularen skrev:
Men även om du får värdera om huset, så är det ganska osäkert om de ändringar du gjort kommer att ge en högre värdering. Generellt så har ju priserna inte direkt gått upp sedan 2016.

Där jag bor har de inte varit någon dipp utan bara stigit.
Det har även sålts hus som är ”identiskt” men utan tillbyggnad med samma placering på gatan .

Men desto mer jag läser om detta så ser de ut som jag får vänta till slutet nästa år eller finansiera kontant sålänge.
 
Q
Var på banken idag och det var inga bekymmer alls att öka mitt bolån över det vi köpte.
Beroende på hur mycket jag ville låna så kunde det räcka med enkel värdering av bankmannen.
men ville jag ändra mitt armoteringsgrundande värdering så var jag tvungen att vänta tills 5 år .

Fattade det som att då jag inte ville ändra min amortering och redan amorterade mer än jag behöver så var de lugnt att låna mer.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.