Hej

Jag har ett element som jag har luftat varje dag i flera veckor men det kommer hela tiden ny luft. Problemet är att det skvalar ganska högljutt.

Jag försöker att bara lufta bort luften och alltså inte ta bort så mycket vatten för att undvika att hamna i situationen att jag måste fylla på med mer syrehaltigt vatten hela tiden.

Jävligt skumt men min enda förklaring är att det finns en rejäl luftficka i rörsystemet som hamnar i just det elementet när det luftas. Då tänker jag att det bara är att fortsätta att lufta och inte tömma systemet på vatten och till slut så är problemet löst.

Jag kan nämna att jag för några år sedan gjorde ett större rörjobb i huset och bytte allt vatten i systemet.

Det kan ju inte gärna vara något annat? Jag har mycket svårt att tänka mig att det kommer in luft i systemet på annat sätt än via färskvattnet
 
Vad har du för tryck i systemet? Är det lågt tryck kan det komma in luft i otätheter som är så små att vatten inte läcker ut. Särskilt på sugsidan av cirkulationspumpen.
 
Åfan!

Går det att kontrollera på något sätt?

Jag har väl normalt tryck (1bar) och jag brukar köra cirkulationspumpen på max. Detta eftersommaren tycker att de sista elementen på slingan blir varmare då

useless useless skrev:
Vad har du för tryck i systemet? Är det lågt tryck kan det komma in luft i otätheter som är så små att vatten inte läcker ut. Särskilt på sugsidan av cirkulationspumpen.
 
Jo, om ditt expansionskärl är trasigt.

Kärlet innehåller i princip en "fotboll" som trycks ihop av vattentrycket när vattnet i systemet blir varmare. Volymökningen strömmar alltså in i kärlet. Om "bollen" är trasig så blir systemet stumt. minsta lilla volymökning ger "oändlig" tryckökning. Din säkerhetsventil släpper då ut vatten.

När sedan temperaturen sjunker igen, så minskar trycket lika snabbt (när vatten egentligen skulle tryckas ut i systemet från exp. kärlet). Då uppstår undertryck. När det blir undertryck i systemet så kommer det att sugas in luft genom diverse rörkopplingar. De är vattentäta, men inte gastäta. Luften som kommer in kommer att samla sig vid någon hög punkt i systemet. När trycket sedan ökar igen, så kommer inte luften ut, för den är inte vid en läckande koppling då. Och cykeln upprepas.

Liknande kan givetvis inträffa om du bara har för lågt tryck i största allmänhet.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra information här!

Jag undersöker mer och återkommer
 
Är det nog med vatten i systemet då? Att du fyller normala mängder vatten i ett system har ingen som helst betydelse. Vore ju skillnad om du fick fylla upp det varje dag typ............
De flesta toppar väl upp nån gång per år kanske om ens så ofta och då spelar inte syret nån roll, det försvinner relativt fort.
 
Nja jag vet inte riktigt, man fyller väl på vatten tills trycket är 1 Bar?
 
M Mattsan33 skrev:
Nja jag vet inte riktigt, man fyller väl på vatten tills trycket är 1 Bar?
Men jag tar ju hela tiden ur luft så det måste ju fyllas på luft på något sätt
 
Oavsett vad, du bör nog lufta så det slutar komma luft och enbart vatten. Om det sen fortsätter i samma anda igen så har du nog andra problem. Har du för lite vatten i så slutar det ju pysa och det kommer ingenting......
 
Har du värmepump? Om så är fallet, går den som den skall?
Om du inte luftar på ett tag, stiger trycket i systemet då?
 
Nix, jag kör fjärrvärme.

Jag knackade på expansionskärlet och det verkade tomt. Man ska väl fylla det med luft tror jag. Jag har inte hunnit kolla då mycket men tänkte nog börja felsöka expansionskärlet
 
Om det är tomt, så (helt) tomt, så har du antingen för lågt tryck i systemet, eller för högt "förtryck" i kärlet. Det finns en bilventil någonstans där man kan pumpa in luft i "bollen" som finns i kärlet. Om den har för högt tryck så kommer inget vatten in, säkerhetsventilen släpper ut istället, på samma sätt som om bollen har punktering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.