Jag har köpt en suverän list som jag ska montera i badrummet. Nyss flyttat in i en fastighet där förra ägaren inte fått till fallet i duschen och därför måste jag köra en nödlösning till jag har tid & ork att ta tag i det.

Men kruxet är att jag vet inte vad listen är i för material och vet inte då vad jag ska limma den mot klinker med för lim:thinking: Vilket konstruktionslim (eller annat) jag ska köpa beroende på om det är gummi eller silikon?
Alternativ text: Någons hand håller en vit triangulär list med möjlig profil för montering i dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvärsnitts vy av en list med måttangivelser, tänkt att monteras i en dusch för att rätta till fallet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit list troligen av gummi eller silikon för badrumsmontering, med reklam "Spara 50%" i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ju ut att vara nåt självhäftande i underkant? Annars dubbelhäftande och en snyggt lagd silikonfog på vardera sidan.
Tack för tipset, ska sätta den his dottern
 
Självhäftande tejp i botten.... jag skulle INTE lita på den plus att jag måste ändå fylla/limma där fogarna/kanterna är på klinkern och det ”går ner”.

K Kjell_G skrev:
Det ser ju ut att vara nåt självhäftande i underkant? Annars dubbelhäftande och en snyggt lagd silikonfog på vardera sidan.
Tack för tipset, ska sätta den his dottern
 
Rickard.
Ta våtrumssilikon då kommer den sitta men det kommer gå att plocka lös den i framtiden om man vill.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Våtrumssilikon blir utmärkt!
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Kommer den att sitta ordentligt då? Är det inte väldigt lång torktid (tills listen fastnar) om jag använder silikon? Jag kan inte sätta den i press och måste hålla formen på listen för hand till den fastnat lite i ”rätt läge/form” mot golvet.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Ta våtrumssilikon då kommer den sitta men det kommer gå att plocka lös den i framtiden om man vill.
 
Sätt fast den med det självhäftande. Läg silikon mot kanten så det pressas in lite under. Du slipper hålla fast den.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Den tejpen hade jag inte vågat lita på så den är borttagen (y);) Speciellt inte till att fästa på klinker som är ojämna på ytan.

H hempularen skrev:
Sätt fast den med det självhäftande. Läg silikon mot kanten så det pressas in lite under. Du slipper hålla fast den.
 
Alternativet är väl montagelim eller något annat snabbt och att lägga en silikonsträng i efterhand
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tycker den ser väldigt klumpig ut men den självhäftande tejpen hade säkert fungerat tills silikonet torkat.

I annat fall är t.ex dessa betydligt smidigare om man bara behöver stoppa vattnet i mindre mängder för att rinna ut på golvet.
https://www.ifo.se/produkter/duschar/tillbehor/ifo-space-tillbehor/95650/

Kör man med draperi är dessa väldigt smidiga och man kan lägga in den i hörnan när man inte duschar så slipper man ha listen där konstant.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa.../duschkabiner--duschvaggar/tillbehor/7320076/
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag har köpt en suverän list som jag ska montera i badrummet. Nyss flyttat in i en fastighet där förra ägaren inte fått till fallet i duschen och därför måste jag köra en nödlösning till jag har tid & ork att ta tag i det
Letade efter den men hittade den inte på happino.se
Har du en länk som kan fungera?
 
Ja det var lite den linjen jag var inne på men ville därför veta vad det kan vara för material i listen för att veta att montagelimmet verkligen fäster på listen :rolleyes: Få ju liksom bara en chans att limma den och fäster den inte ordentligt så blir det ju det rent h-veta att få bort limmet från golvet innan jag kan prova med något annat..:lying:

Tror att det fäster dåligt mot vissa gummisorter och vissa specifika plaster men är inte säker... t ex PL400

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alternativet är väl montagelim eller något annat snabbt och att lägga en silikonsträng i efterhand
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Googlade golvlist/dusch.... och TaDA.... Magic ;)


[länk]
Och jag bläddrade på deras hemsida
 
Har du klistrat än? Nyfiken hur det gick och om jag ska beställa
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.