Hej,
Besiktningsteknikern påpekade på golvbrunnen i badrummet (entre plan på en villa) som är rostangripen och då måsteden bytas.

Min fråga är: Går det att BARA byta själva golvbrunnen utan att behöva riva upp eller renovera allt i badrummet?
 
Är detta i en dusch, alltså ett våtrum med tätskikt?
 
Är golvbrunnen i metall så kan du nog kallt räkna med att det är helrenovering som gäller...........
 
I princip så går det inte att byta en brunn utan att göra om tätskiktet på hela golvet. Och dte går oftast inte att göra om bara golvet, utan även väggarna måste göras om (om vi antar att det gäller ett badrum/duschrum.

Men det kan under vissa omständigheter gå att gör ett mindre ingrepp, där man kanske får byta en kvm eller lite mindre runt brunnen. I parktiken gör man inte så.
 
Hur gammalt är huset? En brunn i metall låter som nå 30-50tals hus och vad var det då för tätskikt? Asfalt?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Är detta i en dusch, alltså ett våtrum med tätskikt?

Ja, det är ett badrum+WC
 
S Stefan1972 skrev:
Är golvbrunnen i metall så kan du nog kallt räkna med att det är helrenovering som gäller...........
Den är i gjutjärn, och huset är från 20-talet. Ingen aning om den har renovertas tidigare. Inte säljaren heller vet det.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur gammalt är huset? En brunn i metall låter som nå 30-50tals hus och vad var det då för tätskikt? Asfalt?
Huset byggdes 1927, och golvbrunnen är i gjutjärn.
 
H hempularen skrev:
I princip så går det inte att byta en brunn utan att göra om tätskiktet på hela golvet. Och dte går oftast inte att göra om bara golvet, utan även väggarna måste göras om (om vi antar att det gäller ett badrum/duschrum.

Men det kan under vissa omständigheter gå att gör ett mindre ingrepp, där man kanske får byta en kvm eller lite mindre runt brunnen. I parktiken gör man inte så.
Då ska man räkna med ca 150,000 kronor (kanske mer) ! Eller?
 
Vad har du för grund på huset? Platta?

Anledningen till att jag frågar är för att lite beroende på material och hur grunden ser ut, dvs om du tex har något kapilärbrytande skikt eller ej, så kan det vara så att du ändå inte vill täta hela golvet, utan i så fall bara en bit alldeles vid duschen. Detta kan i ditt fall vara en fördel då man i alla andra fall tätar hela golvet och åtminstone zon 1 på väggarna. Då allt måste överlappa resulterar det i att man, tack vare golvbrunnen, måste riva och göra om allt.
 
Redigerat:
S0MMER S0MMER skrev:
Vad har du för grund på huset? Platta?

Anledningen till att jag frågar är för att lite beroende på material och hur grunden ser ut, dvs om du tex har något kapilärbrytande skikt eller ej, så kan det vara så att du ändå inte vill täta hela golvet, utan i så fall bara en bit alldeles vid duschen. Detta kan i ditt fall vara en fördel då man i alla andra fall tätar hela golvet och åtminstone zon 1 på väggarna. Då allt måste överlappa resulterar det i att man, tack vare golvbrunnen, måste riva och göra om allt.

Jag är inte så efraner i detta ämne. Jag har precis köpt huset och kommer tillträda den 1 maj. Men jag ska kolla vad det är för material. Jag återkommer.
 
Är det platta och den har direktkontakt med mark kan du läsa lite här på sida 4 (sida 6 på bilden). Just detta är kiiltos tätskikt.

https://indd.adobe.com/view/0f5582ce-2f57-4733-8fb3-c7b8666fd5dd

Då kan det alltså bli så att tätskikt kan begränsas till ytan/ytorna som utstår mest fukt. I vilket fall som helst, att bara plocka bort den gamla brunnen och slänga i en ny kan du nog utesluta, något sorts ingrepp kommer det onekligen att leda till och med just våtutrymmen blir det ofta en kedjereaktion som leder till att badrummet mer eller mindre behövs göras om.
 
  • Gilla
SamKer77
  • Laddar…
S
SamKer77 SamKer77 skrev:
Då ska man räkna med ca 150,000 kronor (kanske mer) ! Eller?
150-350 beroende på materialval, grund, hur mycket vattenrör och avloppsrör som ska bytas, hur stort badrummet är, etc
 
  • Gilla
SamKer77
  • Laddar…
Tack ska ni ha :) :D
 
SamKer77 SamKer77 skrev:
Tack ska ni ha :) :D
Och för att strö ytterligare salt i såren bör du nog byta samtliga avlopp i huset, de är nog lika gamla.
 
  • Ledsen
SamKer77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.