Hej, jag köpte nyss ett litet hus med en friggebod på tomten när besiktningsmannen gick igenom friggeboden så missade han att se detta.

Jag upptäckte detta när jag skulle börja tillägs isolera friggeboden.

Vad behöver jag göra tvätta med mögel tvätt och sedan byta panelen? Verkar som det är bara här som det finns mögel, bakom panelen så är det tort. Även golvet är snus torrt.

Mvh
 
  • Mögel på underkanten av en vägg ovanför ett golv med gallerstruktur i en friggebod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Panel? Ser ut som tretex eller nåt? Spånskiva?
 
S Stefan1972 skrev:
Panel? Ser ut som tretex eller nåt? Spånskiva?
Spånskiva menade jag lite morgon trött :) det satt gips framför.

Har ställt in ett element för att minimera fuktigheten.
 
Spånskiva lär inte vara det lämpligaste materialet i en sådan miljö...........Ska du isolera är det nog bättre att riva in till stomme och gå därifrån.
 
Då tar jag och river hela väggen när jag ändå ska isolera taket på rummet.

Behöver jag vara orolig för att möglet sprider sig ?
 
S S0L0 skrev:
Då tar jag och river hela väggen när jag ändå ska isolera taket på rummet.

Behöver jag vara orolig för att möglet sprider sig ?
nä mögel sprider sig inte på det viset..............det finns dessutom sextifemton triljoner mögelsporer i luften helt naturligt som bara väntar på rätt förutsättningar att gro så nå småfläckar i din bod spelar ingen roll. Det primära är att du åtgärdar klimatet och ser till att det inte står fuktigt. Det är då mögel frodas och gror.........
 
S Stefan1972 skrev:
nä mögel sprider sig inte på det viset..............det finns dessutom sextifemton triljoner mögelsporer i luften helt naturligt som bara väntar på rätt förutsättningar att gro så nå småfläckar i din bod spelar ingen roll. Det primära är att du åtgärdar klimatet och ser till att det inte står fuktigt. Det är då mögel frodas och gror.........
Rev ner hela väggen, allt det ser bra ut bakom :)

Den ständiga fukten var boven

Passar på och riva hela rummet och isolera/gispsa istället för att enbart ta taket.
 
  • Skadad vägg med mögel och fukt, isoleringsmaterial och träbitar på golvet i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.