Hej!

Har en öppen spis med vridspjäll, och försöker förstå hur man bäst öppnar och stänger detta.

Bilden visar när handtaget är vridet maximalt motsols.

Svart handtag vridet maximalt motsols på väggen ovanför hörnet av en vit öppen spis, med eldställ intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går sedan att vrida handtaget ett helt varv medsols (nästan, circa 330 grader kan man vrida), sedan tar det emot igen. Är det då maximalt öppet, eller har man då stängt det?

Efter att ha titta på bilder på vridspjäll så förstår jag inte hur man kan vrida ett helt varv innan det tar emot. Hur funkar det?

Tacksam för all hjälp.

Mvh
knastervals
 
Fadai
K knastervals skrev:
Hej!

Har en öppen spis med vridspjäll, och försöker förstå hur man bäst öppnar och stänger detta.

Bilden visar när handtaget är vridet maximalt motsols.

[bild]

Det går sedan att vrida handtaget ett helt varv medsols (nästan, circa 330 grader kan man vrida), sedan tar det emot igen. Är det då maximalt öppet, eller har man då stängt det?

Efter att ha titta på bilder på vridspjäll så förstår jag inte hur man kan vrida ett helt varv innan det tar emot. Hur funkar det?

Tacksam för all hjälp.

Mvh
knastervals
Mitt spjäll öppnas motsols, men om det är standard vet jag ej. Känner du inget drag? Annars får du prova att elda en pappersbit och se om röken går upp el inte. Vet du om skorstenskanalen är fri? När vi köpte hus fick vi rensa bort ca 30 års rester av fågelbon, det var MYCKET skit o tog nästan en hel dag.
 
Fadai Fadai skrev:
Mitt spjäll öppnas motsols, men om det är standard vet jag ej. Känner du inget drag? Annars får du prova att elda en pappersbit och se om röken går upp el inte. Vet du om skorstenskanalen är fri? När vi köpte hus fick vi rensa bort ca 30 års rester av fågelbon, det var MYCKET skit o tog nästan en hel dag.
Eldade lite med spjället motsols, och röken verkade gå upp. Känner ingen direkt skillnad i draget hur jag än vrider.

Sotare var här nyligen så allt är OK på den fronten.

Kan du också vrida handtaget ett helt varv?
 
Fadai
Mitt vrider sig ett kvarts varv, jag kan höra när det stängs och öppnas. Men nu vet du och det är väl bara att tända en riktig brasa.
 
Fadai Fadai skrev:
Mitt vrider sig ett kvarts varv, jag kan höra när det stängs och öppnas. Men nu vet du och det är väl bara att tända en riktig brasa.
Kvarts varv låter mycket mer rimligt. Kanske är det helt enkelt så att någon tagit bort själva luckan på mitt spjäll. Tack för svaret!
 
Spjället är nog kvar men kanske stoppet har rostat bort.
Handtaget borde vara en indikation, vågrätt stängt, lodrätt öppet.
Protte
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Har du någon form av insats med glaslucka i spisen? I så fall skall spjället vara kapat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.