M
tttomten TomasJor skrev:
Ikeas utrusta fungerar så som du vill ha det, det går att ställa hårdheten på gångjärnen.

Finns för tyngre och lättare dörrar.
[länk]
Men hindrar det gångjärnet att utnyttja hela sin 125-graders-vinkel?
 
M EmmaRa skrev:
Men hindrar det gångjärnet att utnyttja hela sin 125-graders-vinkel?
Nja det tror jag förvisso inte, men som du ser på bilden så är det inget problem.
 
M
tttomten TomasJor skrev:
Nja det tror jag förvisso inte, men som du ser på bilden så är det inget problem.
aah, så den orkar helt enkelt inte hela vägen upp då!

Vår lucka är nu bara 25 cm efter kapning men förhoppningsvis går det ändå att modifiera.
 
M EmmaRa skrev:
aah, så den orkar helt enkelt inte hela vägen upp då!
Om du vill så gör den det ;) jag har ställt fjädern så jag får hjälpa luckan om den ska öppnas mer än så som på bilden.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
en lo-fi lösning är att sätta ett snöre/wire på båda sidorna med rätt längd som förhindrar att luckan öppnas mer än nödvändigt. Några öglor i stomme och dörr, sen kommer gångjärnen hålla snöret sträckt sätt dem bara så att du inte klämmer snöret/wiren i dörren när du stänger den
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Den som TomasJor tipsar om från Ikea är deras variant på originalet Aventos HK-S från Blum så jag antar att den fungerar likadant vilket du kan se här hur man justerar dem.

[länk]
tttomten TomasJor skrev:
Om du vill så gör den det ;) jag har ställt fjädern så jag får hjälpa luckan om den ska öppnas mer än så som på bilden.
Tyvärr hjälpte det inte. Problemet är ju att vi låtit måttanpassa luckan så den bara är 25 cm hög. Tom fjädern på sitt lösaste orkade mer än väl lyfta det...
 
  • Måttanpassad 25 cm hög överskåpslucka med en fjädermekanism för lyft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luckans mått har inte riktigt med saken att göra och för man luckan uppåt så kommer den alltid att nå taket när ni har skåpet så nära taket men justerar man ner fjädern så bör den inte "flyga" upp i taket av sig själv iaf...

Med topphängda luckor rekommenderar jag alltid att släppa skåpen minst 75mm från taket just för att slippa dessa problem och att eventuella handtag gör märken i taket.
 
M
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Luckans mått har inte riktigt med saken att göra och för man luckan uppåt så kommer den alltid att nå taket när ni har skåpet så nära taket men justerar man ner fjädern så bör den inte "flyga" upp i taket av sig själv iaf...

Med topphängda luckor rekommenderar jag alltid att släppa skåpen minst 75mm från taket just för att slippa dessa problem och att eventuella handtag gör märken i taket.
Sett till tidigare bilder i tråden verkar ju större lucka dock inte ”orka” hela vägen upp så? Denna lilla lucka går i tak av sig själv.

Jo - jag förstår också att det är optimalt. Nu är detta ett äldre kök vi försöker bygga om utan att riva ut alla skåp dock, och då fanns helt enkelt inte 75-100 mm kvar till tak ovanför, varför jag försöker lösa problemet som då uppstår. Någon lösning bör ju finnas , allt kan ju inte vara att förutsättningarna måste vara optimala för att få det att funka.

Ska kika på den plaststopp för denna typ av gångjärn som någon tipsade om tidigare i tråden...
 
Större luckor är ju tyngre så de e klart de inte når upp lika lätt.
 
M
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Större luckor är ju tyngre så de e klart de inte når upp lika lätt.
Ja? Det är därför jag nu letar en lösning åt min mindre lucka.

Såg nu att BLUM har öppningsvinkelbegränsare för sina motsvarande produkter som verkar likna ikeas.

https://d2.blum.com/BEC003/kla0019-ma-414-1_ma_dok_bau_$sml_$aof_$v3.pdf

Fanns för vinkel på 75 och 100 så det är väl bara att försöka beställa hem och se vad som blir bäst...
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
M magnu skrev:
BLUM 20K7041 eller 20k7011 skulle kunna fungera.
Fel - köpte beslagen 20K7041 på Teofils idag. Det passar inte till IKEAs uppåtgående gångjärn.

Tittade lite mer. Det verkar som om 20K7A41 eller 20K7A11 från Blum kan passa. Får svänga förbi Teofils en annan dag. Tur att jag bara lade 22kr på ett par.
 
M EmmaRa skrev:
Men hindrar det gångjärnet att utnyttja hela sin 125-graders-vinkel?
Enligt BLUM är öppningsvinkeln på deras motsvarande gångjärn 107 grader. Sedan finns det öppningsbegränsare, som jag nämnt för 75 och 100 grader.
Om man filar på 75-graders biten, kan man nog få luckan att öppnas lite till.
 
M
M magnu skrev:
Enligt BLUM är öppningsvinkeln på deras motsvarande gångjärn 107 grader. Sedan finns det öppningsbegränsare, som jag nämnt för 75 och 100 grader.
Om man filar på 75-graders biten, kan man nog få luckan att öppnas lite till.
Beställde ett par såna idag. Hoppas det funkar!
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Öppningsbegränsare monterad. Det blev 75 graders, 100 var för stort.
Öppningsbegränsare för vit kökslucka monterad i vinkel på 75 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
milimani och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.