Kan styrelsen i en brf ha en medlem som inte bor/äger lägenhet i föreningen? Med andra ord, är det möjligt att ha någon utanför föreningen i styrelsen? Det saknas kunskaper i styrelsen hur skall man hantera med ett besvärligt byggföretag.
 
Det tror jag.

Föreningen jag bodde ett tag i hade en kassör som hade bott i föreningen sedan den bildades på 50talet och varit kassör fram till 2011 och då de sista åren boendes någon annanstans.
 
Är det förresten vanligt att brf köper bara service för byggnadsvård men att det inte finns någon person, disponent, som förvaltar de dagliga saker? Nu verkar det som styrelsen handlar även de minsta saker själv. Jag har vant mig i andra länder att det finns en person som förvaltar som sitt jobb många brf för det dagliga och förbereder saker för styrelsemöten. Men här verkar det att styrelsen försöker göra allt självmant.
 
Ja det går att ta in externa ledamöter. Kolla med ex er förvaltare.

De kan säkert också erbjuda er projektledare som kan styra upp byggaren.
 
  • Gilla
malinandren16
  • Laddar…
BirgitS
Sen kan ju styrelsen anlita en konsult för specifika saker t.ex. att reda ut problemet med ett byggföretag likaväl som de kan ta in extern hjälp för upphandlingar och trädgårdsskötsel.

Om det finns begränsningar på vilka som kan väljas till styrelsen ska det framgå av stadgarna. I våra står det att medlem, medlems maka/make/sambo som bor i huset kan väljas samt att vid behov kan annan person väljas. Det senare tror jag las till för inte så många år sen och då framför allt med tanke på situationen att det inte finns tillräckligt många medlemmar som vill sitta i styrelsen.
 
BirgitS
G Gammastralning skrev:
Är det förresten vanligt att brf köper bara service för byggnadsvård men att det inte finns någon person, disponent, som förvaltar de dagliga saker? Nu verkar det som styrelsen handlar även de minsta saker själv. Jag har vant mig i andra länder att det finns en person som förvaltar som sitt jobb många brf för det dagliga och förbereder saker för styrelsemöten. Men här verkar det att styrelsen försöker göra allt självmant.
Det beror nog på storleken på föreningen och dess ekonomi. I stora föreningar blir det ohållbart att styrelsen ska ta hand om allt dagligt samtidigt som kostnaden för att anlita ett företag blir lägre per medlem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror nog på storleken på föreningen och dess ekonomi. I stora föreningar blir det ohållbart att styrelsen ska ta hand om allt dagligt samtidigt som kostnaden för att anlita ett företag blir lägre per medlem.
Om en sådan förvaltare anlitas, är det stämman som måste göra beslut?
 
Det är styrelsens ansvar att bedöma om styrelsen behöver stöd för olika slags rådgivning och arbete. Det är ju styrelsen som ser behovet under verksamhetsåret. Om man till exempel ska göra större renoveringsarbeten är det nog klokt att anlita expertis för att ha kompetens i nivå med utföraren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I Riksbyggen föreningar och gissar även HSB ska resp organisation ha en styrelseledamot i varje förening.
 
BirgitS
G Gammastralning skrev:
Om en sådan förvaltare anlitas, är det stämman som måste göra beslut?
Nej, utan det är som klimt skrev. Däremot kan det ju vara bra om styrelsen informerar om det i någon form om det aldrig har förekommit tidigare.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
G Gammastralning skrev:
Om en sådan förvaltare anlitas, är det stämman som måste göra beslut?
Det finns ju föreningar av olika storlekar. I en större förening är det fullkomligt orimligt att fötroendevalda styrelseledamöter skulle förvalta fastigheter och föreningsfrågor.

I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan, hade vi ca 800 bostadsrätter, Det var 130 - 150 överlåtelser per år (nästan barta små lägenheter). Om vi tänker oss att administrationen runt varje överlåtelse tar 2 - 4h, så inses lätt att det omöjligen kan hanteras av styrelsen.

Vi hade en heltidanställd förvaltare, och 2 kanslister på deltid, 3 fastighetsskötare på heltid. Som ordf. var jag samtidigt chef över personalen. Det är vanligare att förvaltningen köps in från någon firma, egna anställda är ovanligt. Våra 3 fastighetsskötare och två från grannföreningar bildade en gemensam jourgrupp, så vi kunde sköta även jourservice i egen regi.

Som ordf. blev jag bara aktivt inblandad när något gick snett, typ att någon "sålde" en bostadsrätt han inte ägde. I övrigt hade vi bara en lista med nya medlemmar som skulle godkännas på varje styrelsemöte, i klump.

I samband med stammbyte hyrde vi in byggnadskonsulter för projektering och hantering av upphandlingen, kostnad för konsulterna gick på en bit över 3 milj.
 
C
G Gammastralning skrev:
Kan styrelsen i en brf ha en medlem som inte bor/äger lägenhet i föreningen?
Föreningens stadgar anger vem som är valbar till styrelsen och om några ledamöter skall utses på annat sätt än genom val på föreningsstämman. Normalt är det begränsat till medlemmar och deras sammanboende.

Men som andra redan skrivit så är det snarare regel än undantag att en styrelse anlitar utomstående sakkunniga i olika sammanhang. Som utomstående har man så klart inte det mandat som en styrelseledamot har, men jag kan å andra sidan inte se någon rimlig anledning till att det skulle vara ett problem. I synnerhet inte i det fall du beskriver. Styrelsen tar in t.ex. en jurist som får hantera situationen och behöver det tas några beslut gör man det inom styrelsen utifrån det underlag man får.

Tyvärr är det väl så att anlita utomstående i sig är en konst som långtifrån alla behärskar. Du kan säkert få lite konkreta tips om du berättar lite mer om vad det är som behöver "hanteras".
 
Det låter snarare som att styrelsen ska ta in hjälp än att styrelsen ska utökas med någon utifrån.
 
Storleken på styrelsen och vilka som kan respektive ska (ev HSB, Riksbyggen) ingå framgår av stadgarna.

Jag håller med om att det snarare låter som att det just nu behövs en konsult.

Ni skulle bara veta så mycket reklamerbjudande som kommer i min brevlåda... jag sitter i en liten Brf. Genom att låta föreningen vara med i Sveriges bostadsrättsorganisation har vi juridisk mm rådgivning, och en backup om någon medlem inte begriper regler. Därtill har vi tecknat ett hängavtal med ett tekniskt förvaltningsbolag, typ 15 kkr/år för att kunna ringa och få tag på en hantverkare, annars är det svårt att få tag på en hantverkare för små jobb.
Den där reklamen om förvaltning, kollar ibland noga, de vill ha ekonomin - typ 100-150 händelser (verfikationer) per år. Det krävs inget geni för den bokföringen, när det är 99% samma händelser/leverantörer. Ev erbjuder de även trapphusstädning.

Ibland har vi svårt få ihop en styrelse, varvid stämmodeltagare mumlar om att anlita förvaltare. För vår del handlar det om ca 1500 kr/medlem och månad, plus om vi ska ha någon teknisk så lär de "bedöma"/dömma ett och annat som behov. Jag gissar typ 2000-2500 extra i utgift per medlem och månad. Formellt är beslutet styrelsens om höjd på avgift och att sköta uppdraget att förvalta förening och hus. Men beloppet blir hiskeligt. Själv gick jag in i föreningen medveten om ansvar att en andel av jobbet. Ser det som en strategi i föreningensverksamhet som styrelsen inte själv ska ändra. Önskar bara att alla medlemmar såg sin del respektive helheten. Jag har några gånger bett de där stämmodeltagarna att precisera sig eller hjälpa till hitta förvaltare och form som kan fungera ... - 'någon annan'.
- Ursäkta lång replik, men Brf'er får mig att gå igång!

TS - Bidra, leta reda på en/flera konsulter som faktiskt finns och kan göra det Du nu anser skulle vara till nytta för styrelsen, dem kanske inte vet att just den expertisen går att anlita. (alltså lista, namn, hemsidor, tfn, kontaktperson, specialitet el dylikt).
 
En utomstående person kan vara styrelsemedlem, hen behöver inte vara föreningsmedlem. Hen behöver dock bli vald på en stämma. Om ni behöver en byggkunnig konsult som förhandlar med er besvärliga byggare, varför inte ge ett vanligt konsultuppdrag, med fullmakt om nödvändigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.