Hej
Jag ska byta ut trappräcket i vår trapp inomhus.
Vi ska sticka ner rundstänger av stål ner i vangstycket.
Frågan är hur man borrar hålen så att de blir absolut i lod?

Bifogar en exempelbild.

Trapp med stålrundstänger nedstuckna i ett vitt vangstycke, trägolv i bakgrunden.
 
Tag en träkloss, borra ett hål rakt igenom i rät vinkel. Om du inte klarar det på fri hand, be om hjälp av någon som har en pelarborrmaskin. Såga sedan träklossen i rätt vinkel för trappan. Kap och gersåg är bra till det. Använd sedan klossen som borrmall.

Det kan nog vara bra att skruva fast en plankstump på sidan av klossen så du kan tvinga fast klossen på vangstycket.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Förslagsvis gör ni en guide-bit/mall. D.v.s. ta en träbit med ungefär samma tjocklek, borr ett hål genom hela träbiten med samma borr som ni hade tänkt använda i trappen. När det är klart så sågar du biten mitt it tu med samma vinkel som trappen har (gentemot stängerna). Sedan kan du använda biten för att "starta" hålet.

Här är en grov illustration som jag kastade ihop i paint, sett från sidan:
Illustration av en guidebit för borrning med streckade linjer för hål och ett grått snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Streckade är "sidorna" på hålet igenom träbiten. Sen sågar du längs med det gråa strecket.

Edit, jag block pucktvåa på den, PNO hann före ;)
 
Tack för tips.
Kommer att bli tvungen att göra flera misstänker jag då vangstycket har en böljande form. Det är två 90-graderssvängar.
 
P pleqtiz skrev:
En sån här jigg kanske? [länk]
Jaa, en pryl. Dock tror jag det blir svårt då en del av vangstycket ligger dikt an mot vägg.
Tror inte att det går att få till med den.
 
Med en fixtur av trä så kommer det att gå H-E efter bara två hål, borren kommer att vilja gräva sig nedåt då vagnstycket inte är plant mot fixturen, mät och och rita upp alla mått och ev vinklar du behöver, sen går du till smed eller plåtfirma och köper en fixtur av metall och rör för styrning av borren, vid början av borrning så får man inte trycka för hårt, borren måste börja bita utan att kalva med fixturen samt att det ska vara en metallborr och inte en s.k plattborr
 
  • Gilla
Thord Källström och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.