Vår anonyma granne (har aldrig sett människan) tog ner sin massiva häck som stod i tomtgräns (fast någon centimeter på grannens sida). Vilket är dennes rätt, men vi hamnade i en knepig sits och känner oss som att vi bor i ett skyltfönster ungefär. Till sommaren behöver vi insynsskydda vår uteplats (pool) och frågan är hur vi bäst och enklast löser detta? Häcken var risig och ful och vi har absolut inte några problem med att den togs ner, det behövdes. Vi visste bara inte om det före utan allt var borta när vi kom hem en dag från jobbet...

Jag har läst på kommunens hemsida och de definierar plank som något som har mindre än 50 % luft. Jag har sett många som konstruerar en variant med grövre stolpar och tunnare spjälor i omlott på respektive sida så att säga. Detta ger ju ett ganska bra insynsskydd, men uppfyller det kravet för att slippa bygglov? Vi tänkte inte smälla upp något längs hela tomtgränsen utan bara som staket på vår altan som nu blev helt blottad. Övriga tomten får de spana in på bäst de vill... Men vår altan är en bit ovanför marken och som jag förstår reglerna för 110 cm höjd på staket gäller det från marknivån, inte höjden på altanen.
 
  • Gilla
Sackaros
  • Laddar…
Jag tror tyvärr att den placering jag tänker mig är länge bort än så från huset, annars hade det varit klockrent.
 
Som halvakutlösning hade jag nog satt upp stolpar och satt armeringnät emellan. Planterat någon snabbväxande klättrande växtlighet tätt undertill, och eventuellt ytterligare något hängande i krukor på stolparna.
I väntan på att det hade täckt in nätet satt upp någon form av tyg under perioden när ni använder poolen.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Tala med grannen, kanske dom tänker plantera en ny eftersom den gamla var risig och ful ?
 
Köp en väl uppvuxen häck eller sök bygglov för någon sorts plank. Det går väl i regel ganska snabbt med sådana enkla bygglov såvida de inte strider mot detaljplanen.
 
BengtH BengtH skrev:
Tala med grannen, kanske dom tänker plantera en ny eftersom den gamla var risig och ful ?
Nja, de har satt upp lite Thujor sporadiskt. Vill nog gärna undvika att se deras häck som verkar vara en thuja de har fått gratis då och då.
 
Som tidigare föreslagits är armeringsnät en snabb lösning som kan bli riktigt fint. Det framgår inte i din profil var i landet du befinner dig men om det är i tex Skåne kan du med murgröna få (godkänt!), tät och insynsskyddad vägg på en säsong. Då bör du sätta riktigt kraftiga plantor som redan har rankor. Grönskan finns då hela året om.

Bor du mer norröver har jag i ögonblicket inte något bättre förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.