Hej,

Har haft en elektriker hemma som har dragit ett nytt lamputtag från en befintligt lampkontakt.

Kabel blev lite för lång så jag skulle kapa den lite. Dock har jag nu en jordad tråd (grön/gul) som jag inte vet var jag ska koppla. Eventuellt var den inte kopplad någonstans innan utan låg bara lös. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med hur den ska kopplas.
 
  • Öppet elektriskt uttag i en vägg med synliga kablar, inklusive en grön/gul jordad tråd som hänger lös.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med lampkontakt och överskott av elsladd med synlig jordad tråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ett jordat uttag, så den ska vara ansluten. Det ser ut att finnas några gulgröna sladdar i dosan. Sannolikt ska den kopplas till dem. Men koppla inte efter vad jag tror, det finns mycket konstigt att hitta.
 
Tack för svar!

Är du säker på att befintliga uttaget är jordadat? Ser ingen plats för jorden och det är ju ingen ”inkommande”-jordledning till det. Dvs bara en blå och en vit kabel.
 
Är övriga uttag i rummet jordade? Om inte så ska inte uttaget i taket vara av jordad typ..
 
Alla är ojordade. Har elektrikern gjort fel då? Känns osannolikt men trist i så fall.
 
  • Ojordad dubbeluttag i vägg, saknar jordningshål, indikerar potentiell elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
useless
  • Laddar…
tommib
Du menar alltså att du hade en elektriker hemma som kopplade in ett uttag åt dig men lämnade någon form av slack på kabeln som hen installerade? Som du nu tagit bort och ska återansluta?

Vet du, ingen bryr sig om det är du som gör detta. Däremot ska det bli rätt och elsäkert. Om alla uttag i rummet är ojordade ska även det nya vara ojordat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har elektrikern monterat det uttag som syns i bild två i första inlägget å resten av uttagen i rummet är ojordade?
Då har elektrikern gjort fel, bara att reklamera arbetet.

Det är större fel att montera ett jordat uttag utan att koppla in jorden än att montera ett jordat med jorden inkopplad i ett rum med ojordade uttag.
 
Frågade elektrikern via sms och han sa att jag ska koppla jorden till övriga jordade kablar enligt bilden. Oavsett känns det inte bra att göra detta själv så han får komma över och fixa det.
 
  • Elektriska kablar med utsatt jordkabel markerad i en öppen väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja, ett jordat uttag i ett rum där övriga uttag är ojordade blir tokigt. Det finns två alternativ, antingen jorda samtliga uttag eller, om rummet fyller den gamla definitionen på "isolerad mijlö", sätta ett ojordat uttag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för svar!

Hörde med en elektriker i släkten. Han tyckte att det var ok att ha ett jordat och ojordat lamputtag i samma rum, men att man inte ska blanda jord/ojordade vägguttag i samma rum.

Jag kör på det. Dock så ska elektrikern som gjorde jobbet få komma och koppla. Tror jag fick till det rätt men dumt att göra sådant själv.
 
Fotografen Fotografen skrev:
"isolerad mijlö"
"miljö" skareva, då
 
tommib tommib skrev:
Du menar alltså att du hade en elektriker hemma som kopplade in ett uttag åt dig men lämnade någon form av slack på kabeln som hen installerade? Som du nu tagit bort och ska återansluta?

Vet du, ingen bryr sig om det är du som gör detta. Däremot ska det bli rätt och elsäkert. Om alla uttag i rummet är ojordade ska även det nya vara ojordat.
Ja det stämmer. Elektrikern lämnade lite slack då vi ska dra kabeln ovanför en stuckatur och när han vara här hade vi inte valt stuckatur så han lämnade lite extra kabel som tanken var att jag skulle kapa och återansluta.
 
D Daniel_157 skrev:
Dock så ska elektrikern som gjorde jobbet få komma och koppla.
Om elektrikern ändå ska komma å koppla så SKA han ha med sig RÄTT sorts lamputtag, ojordat alltså, å byta så att allt blir ojordat.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Daniel_157, jag tycker att du ska ge din elektrikersläkting en liten knäpp på nosen.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.