wildeside
Du kan alltid erbjuda dej att leta reda på och betala för ett gasoldrivet elverk!
 
Leta reda på det, visst, men varför skulle jag betala för det?
 
wildeside
Antagligen för att du stör dej på deras verk.
 
  • Gilla
  • Haha
RoBo och 1 till
  • Laddar…
För en novis.
Varför använder man sig inte av befintliga elnätet när man är i ett villaområde? Dels så måste det väl vara billigare än att hyra och köpa soppa till ett dieselverk? Plus att man slipper avgaser och buller.

Varit med på en hel del byggen, nybyggen men de har alltid bara använt sig av befintligt elnät.

Kan förstå om man bygger långt utanför elnätet men då stör man inte grannar heller.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
Hej,

Undrar vad ni på forumet tycker om följande:

I vårt villaområde pågår renovering av avloppsledningar i gatan, s.k. relining, d v s man rengör ledningarna, kartlägger resultatet med fjärrstyrda kameror och till sist trycker in i de gamla betongrören långa plaststrumpor som expanderar och skapar ett slags ”rör i rör” system som är tät. Och så ska det skarvas på rätt ställe och kontrolleras så klart. Tekniskt sett mycket intressant och vi slipper utgrävning av gatorna, vilket är ju bra.

Men helt smärtfritt är det inte, det är stora bilar som står och bullrar dag efter dag, nu har det pågått i 3 månader i omgångar. När plaststrumpurna appliceras så luktar det smält polystyren i hela området även om de som gör jobbet ventilerar brunnarna med hjälp av några meter höga ”skorstenar” med fläkt. Självklart är det de som jobbar med det som är mest utsatta och någon måste ha bedömt eventuella hälsorisker för deras del. Är det ok för deras del så är det ofarligt för folk runtomkring med utgår jag ifrån. Hur som helst det förväntas en del förståelse och tålamod av oss som bor här.

Arbetet kräver tillgång till el och den kommer från el aggregat inbyggda i arbetsfordon som även rymmer all nödvändig utrustning. Men ibland behöver arbetsteamet extra el och då har de ett portabelt el aggregat på hjul, en Atlas Copco Qax 20 i vårt fall. Det är igång ibland några timmar, ibland halva dagen, ibland till sent på kvällen och ställs på gatan mitt framför t ex vårt hus (c:a 5 meters avstånd). Och det är här som problemet börjar enligt oss, att företaget går över gränsen för vad man förväntar sig när det gäller att visa hänsyn för de boende.

Tänk om någon ställde en dieseldriven pickup mitt framför ens hus och lät den gå på 3000 varv i flera timmar, ibland 16 timmar några dagar i sträck? Avgasröret är som hos alla bilar – släpper ut avgaser på marknivå och avgaser stinker diesel. Och då stinker det diesel i hela huset, till o med om manicken står några hus längre bort (beroende på vindriktning förstås).

Jag har ringt uppdragsgivaren (vårt VA-bolag) och talat med underentreprenörens arbetsledare. Verkar inte att de har någon aning om det de gör är tillåtet. De hänvisar till att det inte är en bil utan en ”arbetsmaskin” och att de måste t ex pumpa bort vatten från ledningarna etc. Men ingen har sagt ”vi har tillåtelse/dispens”.

Det intressanta är att när jag frågade varför de inte använde ett gasoldrivet aggregat då blev svaret ”Hyrföretaget hade inget att erbjuda”. D.v.s. någon har tänkt samma tanke som jag angående att dieselaggregat är inte så lämpligt men det stupade på att det inte var lättillgängligt. Till och med bensindriven motor skulle vara lämpligare, speciellt om man använde ”gräsklipparbensin”. Och ett företag som lever på att ofta arbeta i bebodda områden ska ha beredskap för att de behöver extra el ibland. Bara en enkel åtgärd som att komplettera avgasröret med 3-4 m lång ”skorsten” av precis samma typ som företaget använder för att ventilera bort polystyrenlukten skulle göra en stor skillnad.

Så min fråga är: finns det några regler kring att ställa en arbetsmaskin på gatan i ett bostadsområde och låta den gå kontinuerligt längre tid?

Jag vill tillägga att jag inte tänker jävlas med killarna på gatan här just nu men om någon av oss får en lapp i brevlådan med texten – ”vi ska jobba några månader på er gata och hoppas på er förståelse” – då kan det vara bra att veta vad man kanske behöver ta upp med kommunen i förväg.
[bild]
Inte läst tråden och inte läst hela ditt inlägg, blir irriterad DIREKT !! Jobbar själv med TV-inspektion och i sammarbete med företag om utför relining av rörsystem. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ER?!

Vi/dom är inte där för att störa er! Vi är där för att ni ska få en bättre standard på erat avloppssystem! Ni skall slippa stopp och annat som resulterar i dyra kostnader för er i form av översvämmningar i källare, försäkringskostnader, förlorade minnen i kartonger i källaren osv! Ja maskinerna låter lite och det luktar lite för det är sådan tekniken idag ser ut. MEN det gäller några månader för att säkra upp avloppen i många många år framöver och eran trygghet i att kunna bo där utan tråkiga händelser. Ursäkta språket men vad fan är problemet?! Det är som när man åker in till stan (göteborg) för att filma avlopp, brunnen man skall utgå från råkar ligga i trotoaren, man ställer sej så gott man kan utan att störa och likförbannat kommer någon trött jävla cyklist och börjar gapa för hen behöver använda styret just denna morgon. Hade jag kunnat så hade jag tagit med mej brunnen hem och jobbat hemmifrån men det är inte såndet funkar och jag står inte där för att förstlra din morgon! Jag står där för att försöka göra standarden bättre för alla som bor och använder just denna ledningen.

Fan ha lite överseende och tänk ett steg längre!
 
  • Gilla
falkn och 4 till
  • Laddar…
Och en sak till, DET ÄR INTE ELVERK.. Det är kompressorer för att trycksätta vid relining.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Och en sak till, DET ÄR INTE ELVERK.. Det är kompressorer för att trycksätta vid relining.
Nää, atlas copco qax 20 är ett elverk.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nää, atlas copco qax 20 är ett elverk.
Läste inte hela såg bara bilden snabbt. Dom brukar inte använda elverk då deras bussar (lastbilar med kuttrar osv) går på batteridrift precis om våra inspektionsbussar. Börjar batterierna ta slut är det tomgång på bilen som gäller. Såvida dom inte gör något annat här...

Oavsett vad det är så är det gnället som gör mej förbannad. Det är ingen som åker ut och ställer upp ett elverk/kompressor/luktande reliningsfordon etc i ett bostadsområde bara flr det är roligt! Sluta gnäll och hitta på något kul istället !
 
Fadai
Orenade dieselavgaser är hälsovådliga, så nej, jag tycker inte alls att TS gnäller. Men kanske bättre att kontakta kommunens miljöenhet ( el vad det heter) än oss på BH, som bara kan tycka hit el dit.
 
  • Gilla
David L och 3 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Läste inte hela såg bara bilden snabbt. Dom brukar inte använda elverk då deras bussar (lastbilar med kuttrar osv) går på batteridrift precis om våra inspektionsbussar. Börjar batterierna ta slut är det tomgång på bilen som gäller. Såvida dom inte gör något annat här...

Oavsett vad det är så är det gnället som gör mej förbannad. Det är ingen som åker ut och ställer upp ett elverk/kompressor/luktande reliningsfordon etc i ett bostadsområde bara flr det är roligt! Sluta gnäll och hitta på något kul istället !
Jag jobbar inom bygg och tycker också att vissa gnäller en del obefogat, mina åsikter ligger väl någonstans mellan TS och dina.

Men att säga att man inte ska gnälla för att "ändamålet är gott" är lite skitsnack tycker jag. Om någon drog hem en Junttan PMx28 på 100 ton och slog ned pålar till en staket istället för att gjuta "vanliga" plintar så hade jag också varit lite grinig. Lite överdrivet kanske, men ändå lite samma resonemang som du verkar ha.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag jobbar inom bygg och tycker också att vissa gnäller en del obefogat, mina åsikter ligger väl någonstans mellan TS och dina.

Men att säga att man inte ska gnälla för att "ändamålet är gott" är lite skitsnack tycker jag. Om någon drog hem en Junttan PMx28 på 100 ton och slog ned pålar till en staket istället för att gjuta "vanliga" plintar så hade jag också varit lite grinig. Lite överdrivet kanske, men ändå lite samma resonemang som du verkar ha.
Jag har bättre saker för mej än att orka bry mej om grannen för oväsen på dagen eller om en byggarbetsplats låter eller speciellt indetta fall då det låter när någon gör det bättre för mej och alla andra andra runt mej. Fan ta med barnen och hitta på något om de låter, sätt på lite musik och sväng arslet i köket medans du lagar mat, åk hem till morsan och säg att hon är det bästa som finns istället för att sitta och lyssna på det om du stör dej. Jag förutsätter givetvis att det påtalade aggregatet inte står på kl.23.00 utan används max mellan tiderna 06.30-18.00..
 
Fairlane
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Inte läst tråden och inte läst hela ditt inlägg, blir irriterad DIREKT !! Jobbar själv med TV-inspektion och i sammarbete med företag om utför relining av rörsystem. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ER?!
Nu har jag inte läst hela diit inlägg, men VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK SOM INTE LÄSER TRÅDEN INNAN DE SVARAR (åtminstone om tråden är kort)?
;)

Jodå jag har läst hela ditt inlägg, men tycker faktiskt det är ltie synd att folk inte läser innan de svarar. Då slipper man att någon påstår att ett elverk inte är ett elverk eller skriver "Jag förutsätter givetvis att det påtalade aggregatet inte står på kl.23.00 utan används max mellan tiderna 06.30-18.00.." När ursprunginlägget innehöll texten "Det är igång ibland några timmar, ibland halva dagen, ibland till sent på kvällen och ställs på gatan mitt framför t ex vårt hus (c:a 5 meters avstånd).

SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Vi/dom är inte där för att störa er!
Självfallet inte, det tror jag ytterst få människor tror. Visst finns de, det dyker ibland upp några puckon vid olyckssituationer där en bil skall bärgas och någon person behöver vård, men de flesta har ändå förståelse. Det innebär ju faktiskt inte att man inte kan ställa frågor?

SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Det är som när man åker in till stan (göteborg) för att filma avlopp, brunnen man skall utgå från råkar ligga i trotoaren, man ställer sej så gott man kan utan att störa och likförbannat kommer någon trött jävla cyklist och börjar gapa för hen behöver använda styret just denna morgon.
Som sagt, några dumskallar finns det alltid. Börjar man gorma och tjoa så tillhör man nog den kategorin. Om man istället ställer en lugn, trevlig fråga så är ju läget ett annat. om den som då står ivägen börjar gorma, så är det väl den som är puckot?
Så tänker iallafall jag när jag ibland genom att göra mitt jobb hindrar andra människor: Jag försöker störa så lite som möjligt, men jag är öppen för att någon kan komma med bättre idéer än jag, sålänge de inte beter sig som svin såklart.
 
  • Gilla
David L och 6 till
  • Laddar…
Har du erbjudit dem att koppla in sig på ditt eluttag?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har jag inte läst hela diit inlägg, men VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK SOM INTE LÄSER TRÅDEN INNAN DE SVARAR (åtminstone om tråden är kort)?
;)

Jodå jag har läst hela ditt inlägg, men tycker faktiskt det är ltie synd att folk inte läser innan de svarar. Då slipper man att någon påstår att ett elverk inte är ett elverk eller skriver "Jag förutsätter givetvis att det påtalade aggregatet inte står på kl.23.00 utan används max mellan tiderna 06.30-18.00.." När ursprunginlägget innehöll texten "Det är igång ibland några timmar, ibland halva dagen, ibland till sent på kvällen och ställs på gatan mitt framför t ex vårt hus (c:a 5 meters avstånd).


Självfallet inte, det tror jag ytterst få människor tror. Visst finns de, det dyker ibland upp några puckon vid olyckssituationer där en bil skall bärgas och någon person behöver vård, men de flesta har ändå förståelse. Det innebär ju faktiskt inte att man inte kan ställa frågor?


Som sagt, några dumskallar finns det alltid. Börjar man gorma och tjoa så tillhör man nog den kategorin. Om man istället ställer en lugn, trevlig fråga så är ju läget ett annat. om den som då står ivägen börjar gorma, så är det väl den som är puckot?
Så tänker iallafall jag när jag ibland genom att göra mitt jobb hindrar andra människor: Jag försöker störa så lite som möjligt, men jag är öppen för att någon kan komma med bättre idéer än jag, sålänge de inte beter sig som svin såklart.
Okey, jag rättar mej efter ditt svar. Vi gnäller alltså på ett elverk som IBLAND står igång när jag råkar vara hemma på lite olika tider? Ajajaj.. ibland flyger de ett flygplan ovanflr mej, ringer jag luftfartsverket och gnäller. NEJ ! Jag har annat för mej. Fattar du poängen. Dom flyger inte över dej för att jävlas, dom flyger där för att dom är anvisade att flyga den rutten den tiden den dagen med dom personerna den tiden. Och jag har inte ett flygplan som mössa som följer mej dag ut och dag in månad ut månad in år ut år in, det flyger förbi sen är det över. Det här ingen permanent grejj och dom gör det för att höjja din standard. Låt dom stå utanför din dörr ett par timmar, vad gör det? Det är ju knappast så hela huset skakar och rutor spricker av ett aggregat och är det så, ja då bör du se över din fastighet!

Behöver du använda ratten för att komma förbi ett hinder på vägen? Använd ratten då istället för att bli sur, den sitter där just av den anledningen, att styra bilen! Behöver du ta ett steg extra till jobbet för någon gör nogot precis där du brukar sätta ner foten, ta då ett extra steg och gå vidare? Behöver du gå 6mil extra, ja då kanske de e läge att undra vad som händer. Att det låter lite för att förbättra ditt kvarter avsevärt, nä de e inte läge att undra om man får använda ett aggregat utan mer vara glad för att dom uppenbarligen bryr sej om vad som försigår i gatan utanför din fastighet och gör något åt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.