Jag håller på och tar in offerter för totalrenovering. Man önskar att jag som kund ska lägga beställningar på material för golv, kakel, kök m.m och ordna leverans.

Detta blir mycket jobb för mig och känns osäkert om något går fel, skadas, reklammation etc. Är detta så det brukar gå till? Jag misstänker att man inte vill ligga ute med pengar. Fick också höra att det blir billigare för mig, men om byggfirma står för material går det väl under ROT medan jag missar det om jag beställer som privatperson?
 
Jag jobbar med kök och det vanliga är att slutkunden beställer köket. Snickaren kanske kan köpa in det billigare men han säljer det inte vidare till er utan påslag. Vid eventuella reklamationer är det också enklare för er att inte behöva gå via snickaren utan direkt till leverantören. Rotavdrag får ni bara på arbetskostnaden, inte på material.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vill inte byggfirman hantera matr. kan det tyda på att dom har problem med ekonomin. Normalt brukar byaggre göra ett påslag på sina inköpspriser med ca 10% och det är vanligen billigare än om man som privatperson ska köpa grejerna själv. Dessutom får byggaren sköta transporter och ev returer som för dom ska vara en baggis.
Skriv ett avtal typ Hantverkarformuläret https://www.konsumentverket.se/glob...hantverkarformularet-2014-konsumentverket.pdf
 
Tack för svar elmont, kommer nog försöka trycka på att de får stå för beställning/leverans bortsett från typ enkel beställning av parkett online.
 
Hemmakatten
Är nog enklare om ni beställer kök så att ni får det ni vill ha inklusive luckor, lådor, inredning och vitvaror.
 
V viggom skrev:
Tack för svar elmont, kommer nog försöka trycka på att de får stå för beställning/leverans bortsett från typ enkel beställning av parkett online.
Vi bygger hus nu, ALLT går via husleverantör/entreprenör utan just köket. Där har vi fått en summa som ingår i huset och allt utöver den summan betalar vi direkt men vi har själva fått välja och beställa "utanför entreprenaden" fast ändå i emtreprenaden. Antar att detta är för att få enklare hantering när gångjärn ger upp, händer något med luckor eller något händer med bänkskivan
 
Det beror väl lite på omständigheterna. Har ni suttit och planerat ert kök hos Ballingslöv i tre månader är det väl ganska konstigt om en snickare sen ska åka dit och köpa det och fakturera er (med ev påslag)? Har aldrig hört talas om.

Gällande parkett, kakel etc känner jag också att det beror lite på. Har ni valt ut ett visst golv ni vill ha, är det då inte enklare att klicka hem ser själv från Golvpoolen eller var ni nu funnit det billigast. Leverans är ju ganska enkelt, det kommer med DHL på en pall. Gällande reklamationer är det ju något som kan göras innan man lagt golvet. Så då får man ju ha en dialog med snickaren att se till att inte lägga felaktiga brädor eller liknande.

Men gipsskivor, virke, skruv etc är det ju en självklarhet att snickaren fixar.
 
N noupe skrev:
Det beror väl lite på omständigheterna. Har ni suttit och planerat ert kök hos Ballingslöv i tre månader är det väl ganska konstigt om en snickare sen ska åka dit och köpa det och fakturera er (med ev påslag)? Har aldrig hört talas om.

Gällande parkett, kakel etc känner jag också att det beror lite på. Har ni valt ut ett visst golv ni vill ha, är det då inte enklare att klicka hem ser själv från Golvpoolen eller var ni nu funnit det billigast. Leverans är ju ganska enkelt, det kommer med DHL på en pall. Gällande reklamationer är det ju något som kan göras innan man lagt golvet. Så då får man ju ha en dialog med snickaren att se till att inte lägga felaktiga brädor eller liknande.

Men gipsskivor, virke, skruv etc är det ju en självklarhet att snickaren fixar.
Kök inser jag att jag får beställa själv även om jag gärna sluppit, men i övrigt lämnar jag hellre över en lista på produkter jag önskar, exempelvis golv, kakel, badrumsdetaljer med mera. Ska jag sitta och beställa varje sak för sig blir det ganska mycket pyssel med beställningar, koordinera leverans, hämta ut paket på posten(?) osv. Tänkte detta var vad totalentreprenad innebar men kanske jag som har för höga förväntningar på förfarandet.
 
Redigerat:
S
Kom inte och skriv en tråd här sen om skyhöga påslag du fått betala, hur jävla dyrt golvet var osv. Räkna med minst 30% påslag, än om du skulle beställa från Bauhaus, bygghemma eller annan aktör på nätet med hemleverans.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Kom inte och skriv en tråd här sen om skyhöga påslag du fått betala, hur jävla dyrt golvet var osv. Räkna med minst 30% påslag, än om du skulle beställa från Bauhaus, bygghemma eller annan aktör på nätet med hemleverans.
Jag får förstås kolla vad prisskillnad är. Förstår dock inte riktigt vad totalentreprenad innebär om man själv ska vara projektledare.
 
V viggom skrev:
Jag får förstås kolla vad prisskillnad är. Förstår dock inte riktigt vad totalentreprenad innebär om man själv ska vara projektledare.
Det är du som är beställare av entreprenaden = byggherre.. oavsett om det är en hel/halv eller 1/3 entreprenad så är det din signatur som bestämmer. Ingen kommer beställa något, spika något, måla något utan ditt godkännande i form av en beställning eller anvisning från dej muntligen eller via ditt godtycke från en signatur på ett papper med klara direktiv.
 
V viggom skrev:
Kök inser jag att jag får beställa själv även om jag gärna sluppit, men i övrigt lämnar jag hellre över en lista på produkter jag önskar, exempelvis golv, kakel, badrumsdetaljer med mera. Ska jag sitta och beställa varje sak för sig blir det ganska mycket pyssel med beställningar, koordinera leverans, hämta ut paket på posten(?) osv. Tänkte detta var vad totalentreprenad innebar men kanske jag som har för höga förväntningar på förfarandet.
då får du räkna med att betala för hans tid om han ska sitta och gå igenom dina beställningar, blir fort många tusenlappar, men man får allt för pengar, är du villig och betala någon för att klicka ihop din beställning så kör
 
buspojken buspojken skrev:
då får du räkna med att betala för hans tid om han ska sitta och gå igenom dina beställningar, blir fort många tusenlappar, men man får allt för pengar, är du villig och betala någon för att klicka ihop din beställning så kör
Ja som sagt, annars måste ju jag lägga den tiden därav att man lägger ut arbetet. Sen om prispåslaget är 30% som angavs ovan, ja då blir man väl tvungen att ordna med beställningar, leveranser, hämtningar, lagring med mera.
 
Som sagt skriv ett kontrakt tex det som jag länkade till. Har du inte tittat så ta och kolla på avtalet. Skriver du avtal så vet du vilka påslag du får betala, normalt får du en kopia på "deras" inköpspris så att du kan se vad "dom" betalat.
Sedan finns det som alltid oseriösa som försöker luras men det är en liten del av företagen. Dom allra flesta är rädd om sitt rykte.
En sak att tänka på är att ska du köpa in allt matr. så måste du även se till att allt finns hemma när det behövs.
Ps
Några 30% har jag inte sett men 10 -15 % brukar vara vanligt, har då byggaren 40% så blir det betydligt billigare för dig.
 
V viggom skrev:
Ja som sagt, annars måste ju jag lägga den tiden därav att man lägger ut arbetet. Sen om prispåslaget är 30% som angavs ovan, ja då blir man väl tvungen att ordna med beställningar, leveranser, hämtningar, lagring med mera.
I ärlighetens namn är det ju inte särskilt betungande. Jag har gjort så vid alla renoveringar jag genomfört. Det att hitta vad du ska ha (Kährs plankgolv modell X, oljat eller Beslagsboden handuksknopp modell Y) är ju vad som tar tid. Sen att beställa hem allt det på Internet och gå till Posten och hämta det, eller signera för din pall är ju trivialt i sammanhanget.

Men om du specificerar alla dessa saker i ett Excel-ark och ger snickaren fria händer så skaffar han dem säkert åt dig. Men sen säger du att du först ska jämföra priser också för att se vad påslaget är. Då måste du ju veta varans kostnad också. Så då ska du alltså in på alla enskilda sidor/varuhus och notera vad din valda produkt kostar - men INTE beställa. Bara för att sen kunna jämföra med snickarens föreslagna pris. Låter fullkomligt rimligt - kör på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.