Eriksgatan
Vår gamla varmvattenberedare NIBE Compact Cu har börjat läcka och det är akut. Vågar inte ha vattnet till huset påslaget under natten ifall den spricker. Var med om detta för 18 år sedan när dess föregångare plötsligt sprack och hett vatten sprutade ut i hela tvättstugan med fullt tryck).
Observera att vi endast har en total elförbrukning för uppvärmning inkl. varmvatten och hushållsel på 13-14 000 kWh/år då vi har en luft/luft vp som bidrar med några kWh inbesparing per år.
En ny likadan vv-beredare kostar ca 18 000 kr inkl. frakt, moms och installation, så ingen big deal med en kostnad på 1 000 kr /år för den delen av anläggningen och att byta ut den är rätt naturligt om än något för tidigt.
Men exakt samtidigt har även värmepannan börjat krångla. Det är en CTC Electronic (också kallad EVC 13) från 1986, så den är 34 år nu och frågan till forumet är vad vi ska göra nu och om man kan räkna hem en luft/vatten värmepumplösning ekonomiskt?
Värmepannan har tre effektsteg, där det lägsta börjat gå i och ur med ca 10-sekundersintervall och det sliter förstås på dess kontaktor. När jag "provocerar" den genom att dra upp finjusteringen 3 grader så att högsta effektsteget går in efter ett tag, så får den frispel och samtliga tre kontaktorer börjar slå till och från mycket snabbt (ska se om jag kan lägga upp en film). Brandfilt och brandsläckare står nu bredvid redo för användning... :oops:.
Har fått låta byta denna kontaktor (som är den som används oftast och slits mest) en gång tidigare för ca 15 år sedan då den hade börjat glöda och en mindre elbrand uppstod. Men nu kan förstås felet bero på kretskort eller utegivare. Ett nytt kretskort kostar som reservdel ca 5 300 kr, därtill kostar elektrikern. En ny likadan panna kostar 15 500 kr + frakt och installation så att byta kretskort på den 34 år gamla verkar vara ett dåligt beslut. Hittar ingen beg. panna på Blocket idag även om det borde finnas ett antal p.g.a. alla utbyten till värmepumpar.
Så valet verkar stå mellan att lägga ca 40 000 kr på att ersätta nuvarande "setup" med ny likadan panna + vv-beredare eller gå över till en mer avancerad och mer energisbesparande lösning med luft/vatten-värmepump och svindyr vv-beredare-innedel. Tittar man på t.ex. NIBEs sortiment kostar detta som billigast 80 000 + installation så gissningsvis mellan 90-100 000 kr beroende på alla rördelar m.m. som hantverkare är duktiga på att ta betalt för.
Vi har ingen bergvärme så vi kan inte dra nytta av många nya smarta funktioner som följer med nya anläggningar (hybridsolpaneler som laddar borrhål, gratis kyla på sommaren, t.ex.)
Och med vår totalt låga elkostnad finns det ingen stor potential för besparingar. Så hur hade ni andra gjort i vår situation? Läget är som sagt akut.
 
Eriksgatan
Så här reagerar CTC-värmepannan när man drar på finjusteringsratten från 0 till +3.
+15 är högsta markering så det är en smärre justering som triggar nästa effektsteg och hela flipperspelet startar.. Frågan är om samma sker om utetemperaturen nu snabbt skulle sjunka 10-15 grader och vad som sker med pannan om ingen är hemma, hör detta och snabbt kan slå av den?
 
Pannans elektronik borde du kunna fixa till enkelt utan stor kostnad. Och den är ju i sig ingen komponent man behöver byta den bör hålla lika länge till rent "mekaniskt". Inget blir ju annorlunda i princip med en ny. VVB däremot påverkas av vattentyp osv så där är det annorlunda och bra att den är separat.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
Tack @GK100. Ett nytt kretskort till värmepannan kostar som reservdel ca 5 300 kr, därtill kostar elektrikern ett par kkr till för att byta det. En ny panna kostar som sagt ca 10 000 kr ytterligare, och då får man garantier, tre nya kontaktorer, nytt värmepaket med vattenbehållare som inte varit utsatta för korrosion under 34 år och riskerar gå hål på veckan efter att man bytt elektroniken. Det känns spontant som vettigare att byta ut pannan än att försöka laga den såvida det inte är något larvigt enkelt fel som tjall på utegivaren eller kontaktor som ska bytas igen.
Det är här dilemmat uppstår. Men även vv-beredaren är paj och måste nu bytas vilket kan vara en "lycklig tillfällighet" i att underlätta beslut om ev. ett helt värmesystembyte.
Så investera 40 kkr i att ersätta befintlig vp + vv-beredare eller köpa ett modernt vp-system för 90-100 kkr när elförbrukningen är 13 000 kWh/år varav värme och varmvatten 8-9000 kWh?
 
Det är ganska enkelt att göra en tillståndskontroll på pannan. Det viktigaste är att öppna täckningen så man ser att inga läckor finns kring elpatronerna och ev flänsar. Den svetsade burken är om inte vatten bytts årligen i bra skick och nya inte bättre utförda osv.

Med så liten förbrukning är det kanske inte fel att bara göra vad som krävs vid varje tillfälle. Synd att det inte finns de som gör enkla reparationer på tex såna kort. Har du inte själv möjlighet eller känner någon? Åtminstone mäta givarna till att börja med och steg två byta lite komponenter främst elytkondingarna det du visade är typiska symptom där och motionera potarna lite. Bör inte ta mer än någon timme inklusive kolla lite under plåten.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Det syns en del elektrolytkondingar på kortet, däribland de gula ute till höger och en del stående "cylindrar"
Elektrolyter av denna storlek bruka ligga som filter/glättningskondin på matningsspänning.

För mätning av kond. så är det bäst att lyfta ett av benen från kortet. En vanlig analog mätare inställd på ohm ger en snabb koll, visaren ska snabbt gå mot 0 ohm sedan falla tillbaka till oändligt värde.
Nyare digitala multimetrar kan ha kapacitansmätningsfunktion som ger ett kapacitansvärde som sedan kan jämföras med stämplat värde på kond. Mätvärdet kan avvika en hel del utan att det är fel på komponenten.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Tack @GK100. Är det de gula kondingarna som skymtar på denna bild, du menar? Hur kollar jag status på dem med en standard multimeter när strömmen är bruten, behöver jag löda loss dem?
[länk]
Kommer du åt som på bilden kan du börja med att motionera upp alla potentiometrar som syns där dvs lite lämplig spray och fulla utslag på dem ett antal gånger. Och mät upp givarna också så du har rimliga värden om du har instrument/multimeter.

Kondingarna kan du testa som etompau skriver och börja i så fall med de liggande gula som nog som sagt ligger tidigt och glättar matningen. Ta reda på data på dem och även de andra stående blå och visar din mätning att de tappat stinget byt ut alla som sitter vettigt åtkomliga kostar inte mycket.

Med den varma miljön och så lång tid är de troligtvis försämrade, småländska tillverkaren har knappast valt högprestanda här. De har funktioner både för tidfördröjning och i reglerkretsar så vanligt med spökerier pga de enkla komponenternas åldring, andra delar på kortet är inte så utsatt för det. Oavsett är det en enkel och rättfram felsökning på detta om man vill.
 
Krokben
Jösses, angående din video alltså. Har en likadan elpanna så kanske dags att börja oroa sig själv.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Det är en CTC Electronic
Dom pannorna har 7 steg och ställs in för ett normalhus till 5 steg, I ditt fall så har nog kortet gått, varit på ett par stycken med liknande symtom. sorgligt nog så är ett nytt kort inte lika, utan det måste till en massa omkopplingar för att passa ( nästan en hel bibel med översättningar ) och det kan ta flera timmar att göra det, i och med att den studsar på kontaktorerna så har dom fått stryk med brända kontakter, även lika med ålder. EVC 13 är en NIbe, skulle satsa på en ny panna eller annan värmekälla.
Just nu kan du köra på reservvärme som ger om jag inte mins fel 3,7 Kw . Vadär det för grej som sitter till , ombyggnad för natt/dag temp, är det sådant så det ombyggt och ytterligare merjobb att göra.

Jösses, angående din video alltså. Har en likadan elpanna så kanske dags att börja oroa sig själv.
Kolla upp dina kontaktorer, sitter 3 st i nederkant bakom panelen, är dom brända så syns det, sot och värmeanslag på anslutningarna, största felet när dom får lite år på nacken. Annars är dom bra
 
Krokben
J jonaserik skrev:
Kolla upp dina kontaktorer, sitter 3 st i nederkant bakom panelen, är dom brända så syns det, sot och värmeanslag på anslutningarna, största felet när dom får lite år på nacken. Annars är dom bra
Jo jag vet, jag böt en kontaktor för ca två år sedan för att den brännt fast. Men min erfarenhet är att fastbrända kontaktorer ligger på konstant och slår inte ifrån. Ska inte hijacka tråden :)
 
Krokben Krokben skrev:
ligger på konstant och slår inte ifrån. Ska inte hijacka tråden
Ingen fara med att hijacka, allt som är av onda och kommer fram är bra, det med att dom fastnar är en sak, men brända kontakter
och avbrända ledniingar till dom är annan sak , oavsett så är det fel i alla fall och på verkar driften;)
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Eriksgatan
Äntligen har vi fått hit någon som kikat på hur det ser ut och har lämnat en offert på ett utbyte av den gamla anläggningen mot en NIBE VVM 225.
Den ska kunna dockas på en luftvatten värmepump den dag vi investerar i en sådan (t.ex. när vår gamla luftluft vp ger upp).
Inkl. installation och bortforsling landar det på 49 000 inkl moms före rotavdrag, (45 000 efter rotavdrag).
VVM 225 kostar ca 30 000 inkl. moms i butik och jag antar att rörisar har rabatter.
Verkar detta vara en rimlig offert? Finns det kanske bättre eller billigare alternativ?
 
Krokben
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Äntligen har vi fått hit någon som kikat på hur det ser ut och har lämnat en offert på ett utbyte av den gamla anläggningen mot en NIBE VVM 225.
Den ska kunna dockas på en luftvatten värmepump den dag vi investerar i en sådan (t.ex. när vår gamla luftluft vp ger upp).
Inkl. installation och bortforsling landar det på 49 000 inkl moms före rotavdrag, (45 000 efter rotavdrag).
VVM 225 kostar ca 30 000 inkl. moms i butik och jag antar att rörisar har rabatter.
Verkar detta vara en rimlig offert? Finns det kanske bättre eller billigare alternativ?
45 papp för en elpanna med installation? Tycker det låter lite saftigt men jag antar att det är en fin panna med bra styrsystem. En Nibe F2120 Monoblock kostar säkert mellan 50-60 tusen så då är du ju uppe i samma kostnad som en komplett värmepumpsinstallation. Vill du vänta med värmepumpen så tycker jag absolut du ska köra på.

Edit: Har pannan VVB så är det rimligt pris tycker jag!
 
Krokben Krokben skrev:
45 papp för en elpanna med installation?
Det låter dyrt, en EL-panna kostar ca 18Kkr +montaget , det är ingen månresa att byta en EL-panna, klart är det en panna med VVB i så tillkommer en VVB , men verkar inte så på info från TS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.