Vi har byggt hus och det har tagit betydligt längre tid än väntat, främst på grund av en fullständigt bedrövlig entreprenör. Nu har det gått mer än ett halvår sedan besiktning och interimistiskt slutbesked men vissa anmärkningar är fortfarande inte avhjälpta.

Vi har betalat dyrt för byggkreditiv alldeles för länge och vill nu göra om det till bolån. Vi har fått huset värderat av mäklare men banken vill också ha ett slutbesked och det vi har är endast interimistiskt. Vi köpte med oinredd övervåning och den är inte helt klar så vi kan förmodligen inte få slutbesiktning gjord ännu.

Min fråga är;

1. Kan banken göra om byggkreditiv till bolån endast baserat på interimistiskt slutbesked och värderingen?
2. Vad behöver vara klart för att kunna få ett slutbesked på hela huset?
 
Ditt interimistiska borde vara satt med ett datum då allt ska vara klart för att göras om till slutbesked.
Kolla med din KA, besiktningen har egentligen inget med slutbeskedet att göra. Den är för din skull, att du fått vad du betalat för, medans slutbeskedet kollar på att din byggnad fyller satta krav och regler.
 
Hej vi har interimistiskt slutbesked och då kunde vi iallafall ändra till riktigt lån. Men kan ju vara olika med olika banker.
Och vi bygger själva och har därför en värdering på över det dubbla mot vad lånet ligger på.
 
S Svanteman skrev:
Ditt interimistiska borde vara satt med ett datum då allt ska vara klart för att göras om till slutbesked.
Ja, det interimistiska har ett ett slutdatum men det är ju ganska ointressant för oss. Vi vill göra om byggkreditiv till bolån nu.

Kolla med din KA, besiktningen har egentligen inget med slutbeskedet att göra. Den är för din skull, att du fått vad du betalat för, medans slutbeskedet kollar på att din byggnad fyller satta krav och regler.
Jag är medveten om detta, men frågan är vad som behöver vara klart för att få slutgiltigt slutbesked på hela huset.
 
K Kvarnapajken skrev:
Hej vi har interimistiskt slutbesked och då kunde vi iallafall ändra till riktigt lån. Men kan ju vara olika med olika banker.
Det låter lovande! Vilken bank? Vi har byggkreditiv hos Swedbank men antar att man kan välja annat för bolånet.

K Kvarnapajken skrev:
Och vi bygger själva och har därför en värdering på över det dubbla mot vad lånet ligger på.
Samma här. Det finns gott om marginal och för banken borde ju rimligen värdet vara det mest intressant, oavsett slutbesked.
 
Det står i startbeskedet vad som ska in till slutbeskedet.
Och då ska det vara allt där.
 
S Svanteman skrev:
Det står i startbeskedet vad som ska in till slutbeskedet.
Och då ska det vara allt där.
Allt som står där, vilket är mest olika typer av dokumentation, är redan inskickat. Det var vi tvungna att göra för det interimistiska slutbeskedet.

Det står inte vad som behöver vara klart på övervåning. Min gissning är att det handlar om säkerhet, tex att det inte får finnas öppna trapphus utan räcken. Men möjligen också att det finns uppvärmning? Ett badrum borde man ju kunna vänta med så länge det finns ett annat i huset.
 
Hemmakatten
Många 1 1/2-planshus har inte färdigställt övervåningen, utan tänkt sig att göra det i framtiden nångång. Oavsett det har de både fått slutbesked och omvandlat byggkreditivet till vanligt bolån.

Någonting måste ha gått fel här. Både från kommunens sida och hos banken.

Ni borde undersöka dessa situationer mer noggrant. Kanske det bygger på missförstånd?
 
Banken vill se ett slutbesked för att se att det dom givit byggkreditiv för är byggt och färdigställt, med andra ord innehåller det värde det skall göra. Utan slutbesked kan ju i teorin någon göra om sitt kreditiv till lån mitt i byggnationen och bara ha en liten del av de värde som den färdigställda produkten skulle ha.

Sedan slutbesked, det får du så fort du uppfyllt alla krav enligt det bygglov och startbesked du fått. Det har igentligen inget att göra med om det oinredd övervån eller inte. Om det inte står i ditt bygglov att du ska ha inredd behöver du inte det för ett slutbesked.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Många 1 1/2-planshus har inte färdigställt övervåningen, utan tänkt sig att göra det i framtiden nångång. Oavsett det har de både fått slutbesked och omvandlat byggkreditivet till vanligt bolån.

Någonting måste ha gått fel här. Både från kommunens sida och hos banken.

Ni borde undersöka dessa situationer mer noggrant. Kanske det bygger på missförstånd?
Vi har inte träffat banken ännu och det kan hända att jag oroar mig i onödan. Ska träffa dem på onsdag och innan dess vill de ha värderingen och slutbesked. I det slutbesked jag har står det tydligt att det är interimistiskt och att jag för att få slutbesked måste "...lämna in handlingar som visar att brister är åtgärdade och/eller att kontroller är gjorda för hela huset i sin helhet (våning 1 och 2)." Det står också "Nämnden bedömer att det inte går att ge slutbesked eftersom..."

Så jag befarar att banken säger att hela huset måste vara besiktigat, dvs även våning 2.
 
1.Ja
2.Nej, så länge värderingen uppfyller bankens krav ska det gå vägen.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Vi har inte träffat banken ännu och det kan hända att jag oroar mig i onödan. Ska träffa dem på onsdag och innan dess vill de ha värderingen och slutbesked. I det slutbesked jag har står det tydligt att det är interimistiskt och att jag för att få slutbesked måste "...lämna in handlingar som visar att brister är åtgärdade och/eller att kontroller är gjorda för hela huset i sin helhet (våning 1 och 2)." Det står också "Nämnden bedömer att det inte går att ge slutbesked eftersom..."

Så jag befarar att banken säger att hela huset måste vara besiktigat, dvs även våning 2.
Vån.2 behöver inte vara besiktad mer än att man kollat tak, stomme, bjälklag som troligtvis är besiktningsbart i erat utförande.. alltså att huset stomme är godkänd men igentligen inte vån.2 om du förstår.

Sålänge ni inte lånat pengar till och uppgett vid bygglovshandlingar osv. att det skall vara inredd övervåning.

Däremot framgår ju tydligt att felen från besiktningen måste vara åtgärdade för slutbesked..
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Banken vill se ett slutbesked för att se att det dom givit byggkreditiv för är byggt och färdigställt, med andra ord innehåller det värde det skall göra. Utan slutbesked kan ju i teorin någon göra om sitt kreditiv till lån mitt i byggnationen och bara ha en liten del av de värde som den färdigställda produkten skulle ha.
Jo, men samtidigt är det ju värdet på säkerheten för lånet som borde vara intressant Huset är värderat till över dubbla värdet av byggkreditiv och blivande bolån.

SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Sedan slutbesked, det får du så fort du uppfyllt alla krav enligt det bygglov och startbesked du fått. Det har igentligen inget att göra med om det oinredd övervån eller inte. Om det inte står i ditt bygglov att du ska ha inredd behöver du inte det för ett slutbesked.
Hm, ok. Oinredd övervåning har varit tanken hela tiden, men jag kommer inte ihåg om det framgår av bygglovet.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jo, men samtidigt är det ju värdet på säkerheten för lånet som borde vara intressant Huset är värderat till över dubbla värdet av byggkreditiv och blivande bolån.



Hm, ok. Oinredd övervåning har varit tanken hela tiden, men jag kommer inte ihåg om det framgår av bygglovet.
När vi ansökte om bygglov fanns de en checkruta för "oinredd" eller "inredd" övervåning. Vet inte om det är olika för olika kommuner hur bygglovsanmälan är utformad iof.

Sedan värdet, visst värdet är ju intressant men det är mest för belåningsgraden. Banken skall ju även redovisa vad dom betalat för, med andra ord har dom lånat ut pengar till ett slutbesked kan man ju säga. Slutbeskedet blir lite som deras värdepapper (inte alls så men som metafor).. "vi har lånat ut pengar till detta bygget enligt detta startbeskedet/bygglovet. Här är kvittot på att kraven för dessa pengarna uppfyllt och faktiskt innehåller sitt värde (slutbeskedet)"
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
När vi ansökte om bygglov fanns de en checkruta för "oinredd" eller "inredd" övervåning. Vet inte om det är olika för olika kommuner hur bygglovsanmälan är utformad iof.

Sedan värdet, visst värdet är ju intressant men det är mest för belåningsgraden. Banken skall ju även redovisa vad dom betalat för, med andra ord har dom lånat ut pengar till ett slutbesked kan man ju säga. Slutbeskedet blir lite som deras värdepapper (inte alls så men som metafor).. "vi har lånat ut pengar till detta bygget enligt detta startbeskedet/bygglovet. Här är kvittot på att kraven för dessa pengarna uppfyllt och faktiskt innehåller sitt värde (slutbeskedet)"
Sant. Bra input. Jag mailade nyss handlingarna till banken, så vi får se vad de säger imorgon eller senast onsdag :)

Det är lite surt om det inte går eftersom vi redan betalat många tusentals kronor extra på grund av en usel entreprenör som vägrar göra rätt för sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.