Hej!

Har förvärvat en skärgårdsfastighet med en enorm tomt 1HA gräsmatta och ett hus på 130kvm byggt runt -40. Väggar är tjock spontat trä och vindpapp, teglad fasad sedan den mytomspunna tretex överallt inne.
Fullhöjds källare nästan hela fastigheten.

Värmesystem är U22 kremeingsugn, vanliga radiatorer utom tillbyggnaden som har tveksamt installerad golvvärme av wirbo (push12?) Vattenburen golvvärme.

Huset hölls varmt för 768 kwh dec-januari blandning mellan ekved och LL pump från 2017. Mestadels användes LL pump.

Golvvärmen är nog för annan tråd.

Till frågorna:

1.
Jag vill komplettera vedpanna med ett monoblock osäker på hur stor jag kan tänkas behöva? Jag vill kunna stödelda vid låga temperaturer samt elda bara för kul och när man har bråte över som behöver "försvinna".

2.
Jag vill sedemera sommartid på något smart sätt pumpa in kallt Brunnsvatten från egen enorm brunn på minst 10kubik vatten sommartid för att kyla nästan gratis. Hur skulle ett sådant system se ut och är det möjligt? Med chunt cirkulera vattnet från brunnen till radiatorer? Matta monoblock på något sätt?

Vattnet är av full tjänlig drickbar kvalitet men huset är i övrigt anslutet till kommunalt VA.

Det ligger även en mindre sjö/vattendrag samt ligger tomten så lågt att ett enormt områdes dräneringsvatten rinner just hit så det finns obegränsat med vatten året om även de allra torraste månaderna.

Tillägg:
Bergvärme är inte godkänt på platsen.
Marken är rödlistad så markvärme får inte heller läggas.
 
NeZZeR NeZZeR skrev:
Med chunt cirkulera vattnet från brunnen till radiatorer?
Du behöver fläktkonvektorer med kondensavlopp och kondensisolerade rör. Annars blir det blött i hela huset.
I princip är det bara att cirkulera vattnet direkt genom konvektorerna och låta fläkten i dom stoppa och starta med en rumstermostat.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Samt du måste bli av med det växlade varma vattnet. Förslagsvis en brunn till. Eller så får du återföra i samma brunn fast på en annan höjd och hoppas det räcker.
 
useless useless skrev:
Du behöver fläktkonvektorer med kondensavlopp och kondensisolerade rör. Annars blir det blött i hela huset.
I princip är det bara att cirkulera vattnet direkt genom konvektorerna och låta fläkten i dom stoppa och starta med en rumstermostat.

Du tänker på kondensvatten som skulle komma på radiatorer när man gör dem kalla i varma rum ,förstår jag dig rätt då?

Om jag kopplar en vägghängd fläktkonvektor likt en LL pump och kondenserar utanför likt LL pump skulle det vara en rimlig lösning tror du?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Samt du måste bli av med det växlade varma vattnet. Förslagsvis en brunn till. Eller så får du återföra i samma brunn fast på en annan höjd och hoppas det räcker.
Jag tänker mig att den enorma mängden vatten som finns att tillgå så borde man kunna bara släppa ut det i gräsmattan så den stora väldiga Flyggt pumpen återinför det i infiltrationen? Men kanske missförstod dig?
 
Ja nej det går ju att göra så också. Ville påvisa bara att du måste bli av med värmen också.
Det kommer att fungera. Du skulle kunna kyla ner hela huset med ett sådant system då du har ingen problem med kapacitet i primärkretsen.
Frikyla genom bergvärmebrunn brukar tappa kylkapacitet efter ett tag.
 
NeZZeR NeZZeR skrev:
Du tänker på kondensvatten som skulle komma på radiatorer när man gör dem kalla i varma rum ,förstår jag dig rätt då?
Ja.


NeZZeR NeZZeR skrev:
Om jag kopplar en vägghängd fläktkonvektor likt en LL pump och kondenserar utanför likt LL pump skulle det vara en rimlig lösning tror du?
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.