Hej

I helgens oväder har det på något sätt trängt in vatten genom ytterdörren och lagt sig som en pöl på golvet.

Vi tog såklart kontakt med byggfirman (huset byggdes för ca 5 år sen) som lovat att komma och titta på dig.

Några dagar efter hör man tydligt att klinkersplattorna i området släppt när man går på dem. Dörrkarmen har också tagit skada.

Hur gå vidare? Vill inte åka på en nit. Det känns högst rimligt att läckan, dörr och lösa plattor repareras av byggfirman.

Hur ta reda på om vattnet vandrat under parketten (ca 2 meter från ytterdörr). Risk för mögel i yttervägg?

Ta in besiktningsman? Vems försäkring bör ta detta?

Övrigt att tänka på?

Stort tack i förväg :)
 
engs
Det är ovanligt att villaförsäkringar täcker vattenskador utifrån. Hur det är med nybyggen och byggarens ansvar har jag ingen koll, aldrig bott så nytt.

För hjälp att lista ut vad som kan vara orsaken rek. några bra foton, både så man ser översikten och detaljer, särskilt plåtdetaljer över och under dörren.
 
du har ju med all säkerhet inte 5års garanti från byggaren, och försäkringsbolaget kommer inte ta i detta. bäst att bara sätta igång och åtgärda!
 
  • Gilla
Tootikii och 1 till
  • Laddar…
Pratade med vårt försäkringsbolag om en fuktskada i syllen. Så fort de förstod att det var fukt utifrån var de tydliga med att det inte täcks av min försäkring. Eller någon av deras försäkringar för den delen. Lycka till! Man kan ju dock tycka att folk som kallar sig byggare vill ha nöjda kunder i mer än fem år, och om ett regn gjorde detta, borde det inte ha pågått längre isf? Kanske ta in en second opinion. Och som byggare borde man åtgärda det tycker jag som lekman. Det är ju ändå ett jobb som man kan förvänta sig ska hålla längre än så. Kanske har ARN något liknande fall de dömt i?
 
Ansvarstiden för byggaren är 10 år och det faller på dig att bevisa att byggaren gjort fel (i motsats till garantitid där det omvända gäller). Se till att underrätta byggaren inom skälig tid.
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Q
J Jorod skrev:
du har ju med all säkerhet inte 5års garanti från byggaren, och försäkringsbolaget kommer inte ta i detta. bäst att bara sätta igång och åtgärda!
Det stämmer att de inte är 5 år, det är 10 år.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
E erikfrankster skrev:
Hej

I helgens oväder har det på något sätt trängt in vatten genom ytterdörren och lagt sig som en pöl på golvet.

Vi tog såklart kontakt med byggfirman (huset byggdes för ca 5 år sen) som lovat att komma och titta på dig.

Några dagar efter hör man tydligt att klinkersplattorna i området släppt när man går på dem. Dörrkarmen har också tagit skada.

Hur gå vidare? Vill inte åka på en nit. Det känns högst rimligt att läckan, dörr och lösa plattor repareras av byggfirman.

Hur ta reda på om vattnet vandrat under parketten (ca 2 meter från ytterdörr). Risk för mögel i yttervägg?

Ta in besiktningsman? Vems försäkring bör ta detta?

Övrigt att tänka på?

Stort tack i förväg :)
E erikfrankster skrev:
Hej

I helgens oväder har det på något sätt trängt in vatten genom ytterdörren och lagt sig som en pöl på golvet.

Vi tog såklart kontakt med byggfirman (huset byggdes för ca 5 år sen) som lovat att komma och titta på dig.

Några dagar efter hör man tydligt att klinkersplattorna i området släppt när man går på dem. Dörrkarmen har också tagit skada.

Hur gå vidare? Vill inte åka på en nit. Det känns högst rimligt att läckan, dörr och lösa plattor repareras av byggfirman.

Hur ta reda på om vattnet vandrat under parketten (ca 2 meter från ytterdörr). Risk för mögel i yttervägg?

Ta in besiktningsman? Vems försäkring bör ta detta?

Övrigt att tänka på?

Stort tack i förväg :)
Långt ifrån självklart, stor risk att ni får stå för allt.

Om en list är skadad, dörren sned eller något annat som kan hänföras till bristande underhåll så faller byggaren 10-åriga ansvarstid. Och om det inte hänt något på 5 år tidigare är det stor risk att byggaren hänvisar till det.
 
Q jope84 skrev:
Det stämmer att de inte är 5 år, det är 10 år.
Nej, garantitiden är inte 10 år från byggaren (däremot ansvarstiden). Dörren däremot skulle kunna ha en lång garanti (men den garantin täcker sannolikt inte följdskador).
 
Redigerat:
Mig veterligen 10 år garanti från byggfirman. Rätt säker på att de måste åtgärda detta, under förutsättning att ingen gjort någon ändring/skada på originalutförande.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Hur vattnet kommer in bör ju dokumenteras av en sakkunnig.

Regnar det in i konstruktionen eller har vatten runnit in pga av högt stående vatten?

Finns hög risk för mögel under parkett och ytterväggar, då jag tänker att det är ett trähus, såg ej någon beskrivning på konstruktionen på detta case.

Du bör ju kontakta ditt försäkringsbolag, som troligtvis skickar ut en fukttekniker.
Som skapar en Vattenskaderapport, med åtgärdsförslag osv.

Om du får avslag, be FS skicka över rapporten.
 
J Jorod skrev:
du har ju med all säkerhet inte 5års garanti från byggaren, och försäkringsbolaget kommer inte ta i detta. bäst att bara sätta igång och åtgärda!
Om det är byggfel gäller 10 års ansvarsförsäkring
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Finns det inget skrivet avtal där garanti utlovas finns det heller ingen garanti enligt konsumenttjänstlagen.

För nybyggnation och tillbygnad gäller enligt paragraf 59 att det rent praktiskt finns en tvåårig garanti.

Ni har fortfarande en reklamationsrätt upp till tio år, men då är det upp till beställaren att bevisa att entreprenaden ej är fackmannamässigt utförd, eller utförd enligt handling.
 
  • Gilla
antonstrand
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
Pratade med vårt försäkringsbolag om en fuktskada i syllen. Så fort de förstod att det var fukt utifrån var de tydliga med att det inte täcks av min försäkring. Eller någon av deras försäkringar för den delen.
Jag har IF på mina fastigheter och jag har försäkrat mig från vattenskada utifrån, tillägg på kanske en femhundrig om mitt minne är nått att lita på
 
250kr/år extra på trygg hansa för utökat skydd som täcker vatten genom tak mm.
Gäller om taket är under 30 år ungt
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Varför skulle snickarfirman vara skyldig dig att reparera allt gratis ?
Om det har varit högt stående vatten, och pga det flödet runnit in, så är det ditt ansvar att se till att det inte gör det.
Är det däremot en felkonstruktion så att vattnet ledits in under dörr och golv är den en annan femma.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.