Hoy. Har funderat lite... ska sätta en lucka på gaveln till förrådet som jag håller på att värmeisolera. Vad använder jag för själva utsågningen? Jag har fått råd om att göra ett hål och sen såga men jag vill ju ha raka kanter och då inte ett runt hål i sidan av luckan liksom. Vad har ni använt?
 
A
Med en Fein-såg, eller motsvarande kan du såga utan att borra.
 
  • Gilla
MattisNoName och 1 till
  • Laddar…
En Fein Multimaster borde alla som är normalhändiga och har ett hus skaffa. Köpte själv en Fein 350 för två år sedan och har haft otrolig nytta av den i samband med fasadrenovering och målning av huset. Istället för att byta hela brädor har jag kunnat göra "osynliga" skarvar och byta delar av fasadvirket vilket sparat otroligt med arbete och pengar med ett fantastiskt resultat.
Det krävs lite övning hur man hanterar och vinklar den bäst men klarar men det är det en fantastisk maskin som jag personligen aldrig kommer att göra mig av med.
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Tack för svar! Det är som en bättre variant av en dremel alltså? Den ska jag genast kika på!
 
Dremel är bra men är en helt annan typ av maskin som inte har något gemensamt med en Fein multimaster. Förutom skruvdragare är Fein det verktyg jag inte skulle byta bort, den är otroligt användbar, har massor av olika tillbehör och fungerar även utmärkt som slipmaskin.

Här en länk som visar hur den fungerar:
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
För att såga ut en lucka snabbast och smidigast används sticksåg eller cirkelsåg. De styrs rakt genom stödbrädor som kan skruvas fast.
Med cirkelsåg behöver man inte borra, men väl en handsåg för att rensa i hörnen där cirkeln inte kommer åt.
Med sticksågen borrar man ett hål så att sticksågsbladet går igenom. Hålet görs nära en kant, men inte ända ut. Sedan sågar man snett ut mot kanten och svänger in mot den och följer den. Det är jobbigt/svårt att förklara i text, men om man börjar såga med sticksågen så blir det självklart hur man gör för att få till kanten. Börja att öva på en spånskiva el likn som kan offras så kommer det att ge sig snabbt.
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Med rätt sticksåg och blad går det även utan hål.
Man får då hålla bladet nästan parallelt med underlaget och sen vrida sig in till vinkelrätt.
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.