Jag har fått Ikeas diskbänkskåp FA N 140 (60cm) med lådor levererat. Skåpet består av en hög undre låda (sammansatt av två lådfronter) samt ytterliggare en grundare låda som om jag förstår rätt inte har en synlig front utan en aluminiumfront som syns först då den stora nedre lådan är utdragen. Kan detta vara rätt uppfattat?
Längst upp på skåpfronten skall monteras en "blindlucka" dvs det ser ut som en lucka men är inte öppningsbar, det finns ju inte plats för en låda eftersom vasken sitter innanför. Blindluckan är levererad utan fastsättningsanordning, hur sättes denna fast i stommen? Vinkeljärn skulle vara en möjlighet, borde inte dessa medföljt leveransen eller har jag missförstått konstruktionen.
 
N
Små möbelvinklar är det bästa alternativet till denna blindfront.

Tänk på att det är ganska mycket enklare att fästa denna innan ni lägger bänkskiva och vask på plats, för sen blir det ganska trångt att komma åt att skruva fast vinklarna.

Dock är det viktigt att sätta dit luckor eller lådor till höger och vänster om vaskskåpet så att de sitter rätt först.
Annars finns risken att ni sätter dit fronten och när ni sen sätter dit luckor eller lådfronter så "tandar" dessa vilket inte blir snyggt.

Tyvärr är det så med Ikea att det inte alltid medföljer saker till allt och ofta får man lösa mycket själv och improvisera en hel del. ;)

Mvh

Köksmontören
 
Jag hade också problem med detta skåp. Jag tror meningen är att man ska sätta hyllbärare på insidan av stommen uppe vid vasken och på blindfronten skruvar man fast två plastgrejen som snäpper om hyllbäraren. Hållarna ska dock inte sättas i något förborrat hål. Om det fanns någon mall med så slarvade jag bort den. Jag hade däremot några vinkeljärn över som jag använde. Fördelen med detta är att fronten inte lossnar ifall någon bestämt sig för att dra ut den översta "lådan".

Att montera ihop de två stora fronterna gick inte bra att göra enligt anvisningen när luckan heter Solär. Eftersom de saknar handtag går översta skruven igenom infasningen på undre fronten. Jag fick två till av den långa beslagstypen och då gick det bra.

Den som sålde vårat kök gav och ingen inre låda. När vi åkte tillbaka och frågade efter lådan sa hon att de inte säljer den eftersom det blir problem att stänga då stora fronten tar i lådan. Vi köpte lådan men satte den lite längre bakåt än de förborrade hålen.
 
Tack för svaren, då har jag förstått konstruktionen rätt. Bra tips att montera sidoluckorna först innan jag fäster "blindluckan" för att få rätt placering. Nu skall jag fortsätta monteringen.
 
N
PeGe skrev:
Jag hade också problem med detta skåp. Jag tror meningen är att man ska sätta hyllbärare på insidan av stommen uppe vid vasken och på blindfronten skruvar man fast två plastgrejen som snäpper om hyllbäraren. Hållarna ska dock inte sättas i något förborrat hål. Om det fanns någon mall med så slarvade jag bort den. Jag hade däremot några vinkeljärn över som jag använde. Fördelen med detta är att fronten inte lossnar ifall någon bestämt sig för att dra ut den översta "lådan".

Att montera ihop de två stora fronterna gick inte bra att göra enligt anvisningen när luckan heter Solär. Eftersom de saknar handtag går översta skruven igenom infasningen på undre fronten. Jag fick två till av den långa beslagstypen och då gick det bra.

Den som sålde vårat kök gav och ingen inre låda. När vi åkte tillbaka och frågade efter lådan sa hon att de inte säljer den eftersom det blir problem att stänga då stora fronten tar i lådan. Vi köpte lådan men satte den lite längre bakåt än de förborrade hålen.
Detta stämmer när det gäller Ikea och dessa tillbehör brukar följa med, men det blir aldrig riktigt bra tyvärr.
Fronten sitter lite halvlöst och det går inte att justera så man får samma höjd som luckor och fronter sidan om.


Mvh

Köksmontören
 
Det ska medfölja vinklar, kolla noga i kartongen igen.
Jag håller inte med köksmontören, jag har fått min front att sitta fast ordentligt samt att du har en liten justeringsmån då skruvhålen är avlånga.
 
Så här gjorde vi.

Installation av diskbänksskåp med synliga vattenrör och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit hyllplan med fästbeslag vid ändarna, placerad på bord med synlig text "IKEA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat köksskåp med vita luckor, moderna handtag och träarbetsbänk framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ateljeduvan
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Så här gjorde vi.

[bild]

[bild]

[bild]
Dom luckorna kommer väl inte från Ikea? Eller var har ni köpt dom?
 
  • Gilla
Pagedown
  • Laddar…
Inzoomning på bild nummer två :)

Osuut fokusin oikosulkumerkki etäisyyskoodeineen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lime113 Lime113 skrev:
Jodå Ikea Axstad.

[länk]
Ok snyggt! Vilken bänkskiva?
 
Får jag fråga varför ni inte köpte Ikeas bänkskiva i ek?
Gillar Axstad men är orolig för att folien ska släppa. Så det lutar åt Bodbyn i vitt eller grått. Dom luckorna är ju lackade.
 
Ikeas bänkskivor i trä känns något billigare och avsevärt dyrare.

Jag tror folien är starkare än lackad MDF. Men visst skiter det sig så är man körd oavsett.
 
Har planer på att byta ut vitvarorna mot Siemens produkter. Kanske ska se över valet av bänkskiva med då. Många val blir de... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.