Hej!

Jag har en IVT 490 i en bostadsrättslägenhet. Lägenheten är på 75 kvm på andra våningen av två, radiatorer och huset är byggt i trä. Kör just nu på kurva 3,5 och det är c:a 20 grader inne, 1 grad utomhus.

Några tips om bättre inställning?
 
  • Gilla
Faca82
  • Laddar…
Termostater har man om man inte orkar att ställa in radiatorer & värmepump. då vriden man bara på pumpen så den ger för mycke effekt & termostaterna får strypa. detta göra tt man får rätt temp, men det blr dyrt att värma allt i onödan , mycke elpatrom & mycke slitage på kompressorn.
men snabt & enkelt för vvs montören.
 
Nåt jag inte blir klok på gällande vår älskade 490:a är att kompressorn är så opålitlig, den kan tugga på trots det är 5-6 + gr och solen skiner och rummen är så varma att termostaterna slagit av vid våra inställda 23.5-24 gr, det är bara något enstaka rum + toan som lampan lyser men däremot vid olika tillfällen när det är närmare 0:an och mulet så kan pumpen stå i viloläge någon timme då och då. Man tycker ju att uppvärmningsbehovet är mycket mindre när 3/4 av slingorna är avstängda av termostater och framledningstemperaturen ligger på 28 gr istället för 29 drygt när det är 0 gradigt och alla slingor är öppna. Någon som kan förklara detta.

Obs vi använder inte mer vatten vid dom olika temperaturerna så det behövs värmas mer varmvatten.
 
Jo du Inger patronskrället går ju i tid och otid den också men just att kompressorn tuggar på är det som stör mig trots att "våren" kommit med 5-6 + gr i medel vissa dygn, när det var lägre temperaturer kring 0:an så stod pumpen i viloläge mycket oftare än nu och det är det jag vill veta varför, framledning är ju lägre vid högre temperatur ute och som sagt behövs inte mer varmvatten i kranarna än vanligt.

Också funderat på att koppla in ekonomiläge men temperaturen pendlar ju så våldsamt nu så är rädd att vi får för ojämn temperatur i huset, men skall koppla in den när det stiger lite och blir lite mindre temp.skillnader.
 
Hej !

Jag har nu åxå justerat kurvor och installerat en innegivare för 200:-.
Jag har 192m2 + 35m2 garage (+10gr) tidigare gick elpatronen in redan vid +-0gr nu tror jag den inte går in förrän -5 i alla fall.
En fråga jag har ang termostaterna :
Fastän jag ställer in de på +25 så slår de av slingaorna ibland fastän det bara är 21-22 gr i huset. Det verkar som programmet i styrsytemet vill "pulsa" ut vattnet är det månne för att vattentemp som kommer tillbaka till värmepumpen verkligen ska ha sjunkit ordentligt? Fabrikatet är Thermotech men jag har sett likadana termostater i andra system. Jag har i alla fall ställt upp dessa på max (+28) och låter innegivaren fin justera framlednings tempen. Jag har märkt en viss förbättring i komforten, nu då differensen mot inställt värde är max +-1 gr.
 
Enligt TFM:

Rumsgivare används gärna när andra faktorer än utetemperaturen påverkar
hur varmt det är inomhus. Det kan t.ex. vara när det finns en braskamin
eller fläktelement i huset, eller om huset är vindkänsligt.
Det rum där rumsgivaren sitter påverkar
regleringen av temperaturen för
värmesystemet. Därför är det viktigt
att givaren placeras så centralt som
möjligt.
Rumsgivare passar inte för alla planlösningar.

När värmepumpen levereras är kurvlutningen
inställd på läge 4.
Kurvlutning:
1-2 Normal inställning för golvvärme
i betongplatta.
3-4 Normal inställning för golvvärme
vid träbjälklag.
4-6,5 Normal inställning för radiatorer/
element.
7-10 Onormalt hög inställning

Justera värmen på värmepumpen, ej med hjälp av eventuella radiatortermostater.

Ändra inte värmen genom att vrida på
termostaterna om du har sådana. Det
kan leda till sämre effektivitet och
besparing. Termostaterna ska hållas
helt öppna. Vill du ha lite svalare i
t.ex. ett sovrum kan du ändra termostaten
där, men håll då dörren stängd.

Öka värmekurvan om du tycker det är
för kallt vid låga utetemperaturer.
Parallellförskjut värmekurvan uppåt om
du tycker det är för kallt vid lite högre
utetemperaturer (över +5°C).
Knäck kurvan vid t.ex. 0°C för att få
behagligare innetemperatur vid en
specifik utetemperatur.

Inställning värme sommarperiod
Om du vill få värme i vissa rum t.ex. WC, dusch och badrum under sommarperioden
(utetemperaturen är högre än 17°C) ska du göra inställningar
enligt:
1. I funktionen Sommardrift (fönster 1.14) ändrar du värdet till 30°.
2. I funktionen Anpassning av värmekurvan (knäcka) (fönster 1.3) knäcker
du kurvan vid utetemperatur +20° och +15° till önskad framledningstemperatur,
25° rekommenderas.
Med dessa inställningar kommer värmepumpen att kontinuerligt shunta ut
värmevatten enligt inställd temperatur på framledningen. Temperaturen i
respektive rum reglerar du via radiatortermostaterna.
 
Vad har ni er värmekurva på nu när det är så himla varmt ute? Några andra saker som man bör tänka på / ändra på i sin 490 nu när det är sommar och varmt ute?
 
Du behöver inte ändra värmekurvan för att det är sommar, du har ju sommardrift på pumpen så den slår av husvärmen vid +17 med 1 timmes förskjutning och när det sjunker under +17 så slår husvärmen till med 6 timmars förskjutning.

Du kan ju lätt ändra om du vill den skall slå av vid lägre temperatur, jag ställde in den på +15 nu när det varit så varmt så husvärmen har inte varit igång på snart 1 vecka och vi har inte haft under 22 gr i huset senaste veckan. Du har väl ställt pumpen på ekonomidrift nu under sommaren? Sparar ju lite det också.
 
Vad ligger din dygnsförbrukning på nu?
 

Min totala elförbrukning(inte bara IVTn) ligger nu på 20 kwh per dygn
/abbe
 
Min ligger också på 20 kwh om dygnet totalt, Maj månad 845 kwh = 28 kwh/dygnet men sen värmen i slutet av Maj började har det krupit ner till ibland under 20.
 
robban44 skrev:
Du behöver inte ändra värmekurvan för att det är sommar, du har ju sommardrift på pumpen så den slår av husvärmen vid +17 med 1 timmes förskjutning och när det sjunker under +17 så slår husvärmen till med 6 timmars förskjutning.

Du kan ju lätt ändra om du vill den skall slå av vid lägre temperatur, jag ställde in den på +15 nu när det varit så varmt så husvärmen har inte varit igång på snart 1 vecka och vi har inte haft under 22 gr i huset senaste veckan. Du har väl ställt pumpen på ekonomidrift nu under sommaren? Sparar ju lite det också.  
Robban44: Nej jag har inte ställt in Ekonomidrift pga att jag läste någonstans i forumet att om man gör det så blir det automatiskt mindre varmvatten!!! Och det vill jag ju absolut inte. Under 22 grader har jag absolut inte heller haft. Snarare tvärtom. Det har varit alldeles för varmt i hyddan ;D
Kanske skall fundera på att ställa in sommardriften till +15 grader också?
 
Förbrukningen för maj månad var 689 kwh. Nu under juni månad så ligger topparna på ca 13-14 kwh per dygn.
Jag kör med fjärrvärme och maj månads fjärrvärme kostnad var 197 kr.
 
GreenTurtle skrev:
Robban44: Nej jag har inte ställt in Ekonomidrift pga att jag läste någonstans i forumet att om man gör det så blir det automatiskt mindre varmvatten!!! Och det vill jag ju absolut inte. Under 22 grader har jag absolut inte heller haft. Snarare tvärtom. Det har varit alldeles för varmt i hyddan ;D
Kanske skall fundera på att ställa in sommardriften till +15 grader också?
GreenTurtle skrev:
Förbrukningen för maj månad var 689 kwh. Nu under juni månad så ligger topparna på ca 13-14 kwh per dygn.
Jag kör med fjärrvärme och maj månads fjärrvärme kostnad var 197 kr.
Ja ok du behövde mycket varmvatten så kanske inte så klokt att sätta på ekonomidrift då, men tror inte det spelar så stor roll när det är varmare ändå men har man möjlighet som vi som inte förbrukar så mycket varmvatten så varför inte.

Prova med +15, nu imorse hade vi haft +9,2 ute inatt men vi hade fortfarande 21.8 inne i huset så massor av lagrad värme i huset som man kan dra nytta av, nu skall det ju bli varmare igen till helgen så ingen fara det blir för kallt inomhus.

Riktigt bra förbrukning du har, från 28 Maj till 9 Juni när jag kollade sensat så låg vår på c:a 20 men sen kom ju den riktiga värmeböljan så det är ju säkert lägre nu.
 
Vi kör med 13 grader i sommardrift och det fungerar mkt bra. Viss justering kan behövas ifall tempen ligger kring 12-14 grader utan solpåverkan i flera dagar.

Notera även att det ligger en snabbstart på pannan vid default 12 grader C. I vanliga fall är tillslaget fördröjt i 360 minuter men passerar utetempen (panna uppfattar nedgången efter ett tag ty det ligger en tidskonstant i detekteringen) 12 grader smackar pannan på värmen direkt.
Den tempen har vi ändrat till 8 grader och det fungerar utmärkt.
Vi har även installerat en innegivare som ytterliggare hjälper oss att hålla jämn temp.

Vårt hus ligger i början (eller slutet...) av Göta Kanal i E-län.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.