Hej,

Jag har en sluttande tomt som jag vill jämna ut. Hoppas kunna få lite tips hur jag skall gå tillväga.
Enl min enkla skiss är det ungefär halva tomten som ska fyllas ut. Jag tänkte ta fyllnadsmassa och då är min första fråga om jag bör köra med en markvibrator för att kompaktera fyllnadsmassan innan jag lägger på gräsmattejord på detta? Bör jag även köra med markvibrator på gräsmattejorden?
Kan jag ställa till något med med nuvarande förhållande map avrinning från huset. Huset har en krypgrund om det är relevant?
Finns det någon bättre tid på året? Min plan är att göra det mesta i sommar pga semester (jag ska även sätta upp ett staket mot trottoaren)

Är det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för svar.

Mvh
Marcus
 
  • Enkel skiss över sluttande tomt med hus, avsedd för planering av utjämning och fyllning.
Har själv fyllt ut bortåt 1000 m2 i omgångar senaste 10 åren för att plana ut. Har inte själv använt vibraplatta, utan bara gått runt och stampat till, samt kört åkgräsklipparen runt runt. Jorden och fyllnadsmassor har lagts ut i flera omgångar, max 1 dm tjockt åt gången. Lite sätter det sig med åren! Tycker inte det är något problem, utan vi köper komposterad jord på återvinningscentralen, som toppdress. Detta ger gödning och är mycket lättarbetad. På alla ytor har kompostjorden lagts ut som sista topp, vilket ger en mycket jämn yta och att gräset gror fint i den lätta näringsrika jorden. Dock måste man vattna hela tiden inledningsvis.

Du beskriver inte vad som skall göras i övergång i den nya slänten. Själv har vi byggt låga stenmurar på 20-40 cm höga för att ta bort en sänt som bara säckar ihop och glider iväg. Det blir lite preussisk över de räta linjerna som murarna och gräsmattan bildar, samt lättskött då kantklippning försvinner. Det är ju lite pyssel att bygga och går ju åt en del cement, men snyggt blir det.
 
Tack för tipsen.
Jag har tänkt inledningsvis att bara göra ett skarpt avslut på gräsmattan i vinkel.

Hur har du gjutit muren?
 
  • Gilla
Rh Hh
  • Laddar…
Hej, vi gjorde exakt så som du beskrev Maj 2014. Här är lite bilder för inspiration...

Vi använder inte vibrator utan traktorn jämnade fyllnadsmassorna. Gräsmattejorden körde vi ut själva, sedan jämnade vi den med en lång bräda samt gick runt med ett armeringsnät knutet till rep. Till sist körde vi med en tung gräsvält där barnen satt på den samtidigt som jag puttade runt :D
 
  • En hög med fyllnadsmassa på en gräsmatta framför röda trähus, med mätstolpar och en delvis synlig person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traktor på ojämn mark med spår efter att ha jämnat ut fyllnadsmassa för gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traktor som jämnar fyllnadsmassa på en tomt i ett bostadsområde under anläggning av gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyjämnad gräsmattejord framför röda hus med påbörjad plantering längs gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd gräsmarksyta framför röd husfasad, markerad med rep och armeringsnät, redo för sådd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jesper J och 2 till
  • Laddar…
Murkanten är gjord av sten från jordbruksmark, dvs kantig, sönderslagen. Stenarna har varit lite mer plattare än runda och inte allt för stora.

Vi började med att gräva ca 20 cm under lägsta del, lite grus i botten. Börja placera ut sten och kleta ut cement eller betong. Det går åt en hel del betong. Lägger max 10 cm i höjd för varje varv. I botten är muren, dvs den del som är under jord, är muren 30-35 cm bred och i toppen ca 50 cm upp är den ca 20-25 cm bred. Toppstenarna väljs med större omsorg, då jag vill ha en ganska jämn yta, så att man kan köra gräsklipparen över ytan, utan att knivarna förstörs. Även utsidan, som syns, är ju lite mer pysslig, då den skall se prydlig. I början ser betongen lite artificiell ut, men efter något år blir den härligt stenpatinerad. Här i Skåne blir allt färgat med grönalger. Det tar ett tag att göra, men några meter om dag eller rättare sagt kvällen så blir det många meter under en sommar. Har gjort ca 70 m låg mur och 15 m högre mur.
 
  • Gilla
monster666
  • Laddar…
Har även jag gjort så som du vill göra, fast min sluttning var nog betydligt värre och vägen låg i princip ovanför tomten vilket gjorde att staketet som satt där såg ut att vara 1dm högt :D
Vi tog hem ungefär 5-6 släp med jord från närmsta handlaren och planade ut mha grävmaskin. Ingen vibbra heller utan finliret krattades/stämplades ut.
En gul villa med blått tak bakom en väg, omgiven av högar med jord i förgrund, som indikerar landskapsgestaltning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först skräpjord med mycket blandad kvalité och massa sten.

Trädgård under anläggning med ojämn mörk jord framför gult hus, utan gräsmatta och med stenpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något utjämnat, slänten blev ganska skarp.

Ett nyligen anlagt och planat trädgårdsområde med mörk jord, gröna plantor och ett vattenspridarsystem, intill en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista lagret med lite finare matjord, ändock en hel del sten märkte vi senare.

Jag rekommenderar att om du har råd, RULLA UT DIN GRÄSMATTA! Jag kämpade rätt bra med ogräs och annat.
Sen hjälpte det inte att vi hade bevattningsförbud heller, så då kanske en rullad matta för min del hade varit en kass investering ändå.
 
  • Gilla
Jesper J och 2 till
  • Laddar…
Om du skall fylla bara 3dm så behövs inga fyllnadsmassor - du kan köra bra anläggningsjord direkt. Du skall trampa, eller komprimera jorden med tex tungt lastad vält. Men du skall INTE vibbra den! Det blir alldeles för hårt. Bäst är att sedan vänta en vinter, varvid det sätter sig, men dj kan så klart istället vara extra nogrann med kompakteringen. Jag instämmer med att rulla matta. Välj kvalitet.
 
  • Gilla
monster666
  • Laddar…
Lånar tråden lite då jag ska jämna till våran gräsmatta i hörnet av tomten. Den är ganska stenig och ojämn, det kommer behövas en del fyllnadsmassor men jag har även fällt en stor gran i det hörnet. Min fråga är kan kvistar osv ligga kvar? Min plan är att lägga fyllnadsmassor, markduk och sedan jord och sätta ny gräsmatta där. Men det är just dessa grenar osv gör det någon skada att dessa ligger kvar?
 
Grenar hade jag absolut tagit bort.
 
Ta bort eller flisa med dem på plats.
 
MaxHugo
Lånar tråden.
Tänkte bara höra med er om jag tänker rätt nu när jag ska lägga ny gräsmatta.
Som ni ser på bilden har jag idag hälften gräsmatta och hälften grusplan.
Planen är:
1.Gräva upp 10cm av grusplanen och sen lägga matjord. (Har även baksidan allt som allt ca 130kvm)
2. Grundgösla med hönsgösel eller vänta tills jag ska så??
3.Användan vält för att packa jorden
4. Låta jorden ligga ett par veckor pga värme och se så det håller samma nivå.
5. Så gräsfrön med spridvagn
6. Köra med välten så fröna trycks ner i jorden
7. Lägga fiberduk så jag slipper vattna så mycket och hålla fåglarna borta.

Något missat ?
 
  • Halva tomten med gräsmatta och halva med grus markerad med röd linje för planerad gräsmatteanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.