S SueCia skrev:
Batteridrivet, kan inte programmeras själv, extremt fyrkantigt, inga logiska vilkor, funkar inte ihop med säkra låssystem, du har väktare med fullt tillträde till ditt hus dygnet runt med behörighet att stänga av ditt larm. Kostnaden ÖKAR trots att grejerna blir äldre. Har du dessutom köpt till kameror så har du väktare som kan kolla på dig när som helst :) Fantastiskt!
Batterierna håller ju flera år och den varnar i god tid innan det är dags att byta. Gör installationen snygg och smidig också. Så nackdelen med batterierna är?

Tror du att majoriteten av de som har larm hemma bryr sig om att programmera om larmet ?

Jag har larmet tillsammans med Yale Doorman och det funkar utmärkt. Yale Doorman är godkänt av SSF.

Kamerorna aktiveras endast när ett larm går. Sen är det säkert tekniskt möjligt för dem att kolla i realtid men det får de inte göra. Tror det är större chans att en person går fram till ditt fönster och kollar in i ditt vardagsrum, än att en tekniker på verisure sitter och spionerar på dig av alla kunder. Så jag vet inte vad du oroar dig för. Du kanske odlar cannabis hemma? Eller orolig att nån ska kolla när du drar en handtralla i vardagsrummet?

Att priset är högt är vi överens om
 
Redigerat:
Ja, Sector vad ju klart billigare. Jag själv tycker att man ska ha vibrationsdetektorer/magnetkontakt på alla ingångar till huset som är på markplan. Om kamerorna är bra placerade och huset är hellarmat när man inte är hemma så täcker ju den stora ytor av huset som kan aktivera ett larm. Men sovrum och andra rum som kamerorna inte ser är ju helt olarmade.
På nätterna om man tex bara har skalskyddet aktiverat så är ju inte kamerorna aktiverade. Så säg att du ha en dotter som har ett sovrum på markplan men ingen vibrationsdetektor/magnetkontakt på fönstret, så kan ju någon bryta sig in den vägen utan att larmet aktiveras.
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Ja, Sector vad ju klart billigare. Jag själv tycker att man ska ha vibrationsdetektorer/magnetkontakt på alla ingångar till huset som är på markplan. Om kamerorna är bra placerade och huset är hellarmat när man inte är hemma så täcker ju den stora ytor av huset som kan aktivera ett larm. Men sovrum och andra rum som kamerorna inte ser är ju helt olarmade.
På nätterna om man tex bara har skalskyddet aktiverat så är ju inte kamerorna aktiverade. Så säg att du ha en dotter som har ett sovrum på markplan men ingen vibrationsdetektor/magnetkontakt på fönstret, så kan ju någon bryta sig in den vägen utan att larmet aktiveras.
Då vi bor i enplan så har vi 15st dörrar/fönster att larma isf.
Sector Alarm tyckte att magnet räckte.
Vibb kostade 1200kr/enhet. Dvs blir det dyrt..
Och magnet utlöses enbart ifall men öppnar dörren/fönstret. Går ju att krossa glaset och hoppa in, då skulle inte magneten utlösas utan det blir först kameran.
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Batterierna håller ju flera år och den varnar i god tid innan det är dags att byta. Gör installationen snygg och smidig också. Så nackdelen med batterierna är?

Tror du att majoriteten av de som har larm hemma bryr sig om att programmera om larmet ?

Jag har larmet tillsammans med Yale Doorman och det funkar utmärkt. Yale Doorman är godkänt av SSF.

Kamerorna aktiveras endast när ett larm går. Sen är det säkert tekniskt möjligt för dem att kolla i realtid men det får de inte göra. Tror det är större chans att en person går fram till ditt fönster och kollar in i ditt vardagsrum, än att en tekniker på verisure sitter och spionerar på dig av alla kunder. Så jag vet inte vad du oroar dig för. Du kanske odlar cannabis hemma? Eller orolig att nån ska kolla när du drar en handtralla i vardagsrummet?

Att priset är högt är vi överens om
alternativ är Arlo kameror där jag får notiser själv och får kontakta polis/brand själv
 
A Axel Svensson skrev:
Då vi bor i enplan så har vi 15st dörrar/fönster att larma isf.
Sector Alarm tyckte att magnet räckte.
Vibb kostade 1200kr/enhet. Dvs blir det dyrt..
Och magnet utlöses enbart ifall men öppnar dörren/fönstret. Går ju att krossa glaset och hoppa in, då skulle inte magneten utlösas utan det blir först kameran.
Ja, det blir dyrt. Har du många hus kring tomten? Kanske finns ingångar som grannar inte kan se som kan vara bra att ha skydd på.
Precis, magnet med vibrationssensor är ju bäst, eftersom de larmar redan när de känner att någon är och gör åverkan på fönstret.

Kamerorna täcker ju mycket, eftersom många som gör inbrott säkert går vidare i huset och blir därmed upptäckta av kameran. Men de kan ju gå in i tex ett sovrum helt omärkt så länge fönstret inte har larm.

Finns ju mycket annat man kan göra för att öka säkerheten också, som brytskydd på ingångar och strålkastare med rörelsevakt etc
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Ja, det blir dyrt. Har du många hus kring tomten? Kanske finns ingångar som grannar inte kan se som kan vara bra att ha skydd på.
Precis, magnet med vibrationssensor är ju bäst, eftersom de larmar redan när de känner att någon är och gör åverkan på fönstret.

Kamerorna täcker ju mycket, eftersom många som gör inbrott säkert går vidare i huset och blir därmed upptäckta av kameran. Men de kan ju gå in i tex ett sovrum helt omärkt så länge fönstret inte har larm.

Finns ju mycket annat man kan göra för att öka säkerheten också, som brytskydd på ingångar och strålkastare med rörelsevakt etc
jag är inte orolig för framsidan, men vår baksida är mot en stor åker. = ingen insyn. då skulle det bli 8st fönster/dörrar.
går ju börja någonstans och sedan komplettera.

alternativt Arlo.
 
A Axel Svensson skrev:
alternativ är Arlo kameror där jag får notiser själv och får kontakta polis/brand själv
Funkar säkert också bra. Jag kan mycket väl tänka mig annan lösning är Verisure. Säger inte att det är billigast eller bäst, men den gör jobbet. Fördelen är ju rökdetektorerna. De är ju kopplade lite larmcentralen som i sin tur kontaktar räddningstjänst. Större chans att rädda huset än om man har vanliga brandlarm om man inte är hemma.
 
A Axel Svensson skrev:
jag är inte orolig för framsidan, men vår baksida är mot en stor åker. = ingen insyn. då skulle det bli 8st fönster/dörrar.
går ju börja någonstans och sedan komplettera.

alternativt Arlo.
Jag har 11 st! Jag tycker ett larm ska täcka allt eller inget.

Ja, precis.
 
Johan Värn Johan Värn skrev:
Jag har nyligen skaffat Garda alarm. Var via en vän som var säljare. Det är ett köpelarm med fri installation
Jobbar installatörerna ideellt?
 
@Tommytommytommy Vill bara säga att det finns bra värde i att faktiskt kunna göra ändringar själv. Har Verisure själv och råkade ut för inbrott i början på året. När jag väl har gått igenom alla loggar så inser man rätt så snabbt att skyddet via Verisure har rätt stora brister som man enkelt skulle kunna täcka genom att ändra parametrarna som är satt från deras håll. Som tidigare nänmts i denna tråd så går inte det.

Jag har Verisure som sagt idag, 3 kamera detektorer, 3 rökdeckare, 8 vibbrationsdetektorer, 1 vattenläckage, 1 siren, 1 trygghetspanel, 1 manöverpanel, 1 röstenhet.

Mitt resonemang var att man får vad man betalar för. Tyvärr stämmer inte detta och jag byter nu i mitten av mars till Ajax när de släpper sina kamera PIR. Det larmet innehåller brand/vatten/inbrottsskydd precis som Verisure, men de har fler enheter för ett större utbud vilket gör att jag dessutom kan säkra mitt kallgarage och sätta en siren på utsidan som informerar mina grannar om att någonting har hänt.

@Axel Svensson jag skulle bara rekommendera dig att faktiskt verkligen läsa på innan du spenderar pengar. Det är jätteenkelt att lära sig om allt vad larm innebär och vad varje larm faktiskt ger dig, det kräver bara att du investerar lite av din tid och lär dig.

Som sagt, utan att ha egen erfarenhet kring Ajax så säger iaf min research att det är väl värt att investera i detta larm med larmcentral.
 
Jag brukar vilja modifiera till "man får aldrig mer än man betalar för".
Det går alltid att prissätta skit dyrt ;)
 
  • Gilla
SolenSkiner
  • Laddar…
Jag har ett Ajax-larm och är väldigt nöjd. Användarvänligheten är sannolikt ett av de bästa på marknaden samtidigt som det har hög säkerhetsklassning. Finns även flera lösningar för hemautomation via Ajax.

Safeland har publicerat flera videos om hur man konfigurerar enheterna och systemet här

https://www.youtube.com/playlist?list=PL9CyA3RzqQUDUuRVvfOCG8Gl7Z0k5mO5l

Dessutom finns en av de längsta trådarna om ett enskilt larmsystem här på Byggahus, om just Ajax.
 
  • Gilla
Per Kall
  • Laddar…
S SolenSkiner skrev:
@Tommytommytommy Vill bara säga att det finns bra värde i att faktiskt kunna göra ändringar själv. Har Verisure själv och råkade ut för inbrott i början på året. När jag väl har gått igenom alla loggar så inser man rätt så snabbt att skyddet via Verisure har rätt stora brister som man enkelt skulle kunna täcka genom att ändra parametrarna som är satt från deras håll. Som tidigare nänmts i denna tråd så går inte det.

Jag har Verisure som sagt idag, 3 kamera detektorer, 3 rökdeckare, 8 vibbrationsdetektorer, 1 vattenläckage, 1 siren, 1 trygghetspanel, 1 manöverpanel, 1 röstenhet.

Mitt resonemang var att man får vad man betalar för. Tyvärr stämmer inte detta och jag byter nu i mitten av mars till Ajax när de släpper sina kamera PIR. Det larmet innehåller brand/vatten/inbrottsskydd precis som Verisure, men de har fler enheter för ett större utbud vilket gör att jag dessutom kan säkra mitt kallgarage och sätta en siren på utsidan som informerar mina grannar om att någonting har hänt.

@Axel Svensson jag skulle bara rekommendera dig att faktiskt verkligen läsa på innan du spenderar pengar. Det är jätteenkelt att lära sig om allt vad larm innebär och vad varje larm faktiskt ger dig, det kräver bara att du investerar lite av din tid och lär dig.

Som sagt, utan att ha egen erfarenhet kring Ajax så säger iaf min research att det är väl värt att investera i detta larm med larmcentral.

Beklagar att du blev utsatt för inbrott!
Då har du erfarenhet av bristerna och jag tycker det är väldigt bra att du tar upp det här i tråden. Vilka brister vad det i det här fallet som gjorde att larmet inte skyddade som det ska?

Jag vill inte heller betala höga summor för sånt som inte funkar, så detta är ju intressant!
 
  • När larmet på grund av öppnad dörr går tar det 1 min innan larmet faktiskt går. Detta går ej att minska.
  • När en enhet löser så klassas detta som ett B larm och prioriteras ej. Därmed viktigt att se till att minst två enheter går vid ev inbrott.
  • Tar flera minuter från det att inbrott görs tills dess att larmoperatör kontaktar larmägaren.
  • Larmoperatör behöver ringa larmägare och bestämma ev åtgärd. För min del helt oacceptabelt att det går flera minuter från inbrott tills dess att någon form av åtgärd sätts in. Om larm går på flera enheter skall väktare skickas ut omedelbart och sedan ska man granska bilderna som tas för att ev ringa polis/brandkår. Detta ska inte vara en fråga om larmägaren vill att detta sker eller inte. Jag har haft larm under många år och går larmet på flera enheter så är det ett riktigt larm.
  • Plus att den här bullshitten om att "Vi kan aktivt prata med inbrottstjuvarna och därmed avstyra inbrott" det sker inte. Tänk då på att deras nya reklam om rökkanon innehåller samma brister som ovan eftersom den aktiveras av en fysiskt larmperson.
  • Verisures kameror är riktigt dåliga och man kan EJ se ev signalement på gärningsmännen.
  • Sirenen slutar tjuta rätt snabbt vid inbrott? Bara några minuter den är aktiv/alternativt om larmoperatören kan stänga av denna (detta är jag osäker på)
  • Deras app/kontrollenhet är jätteseg på att ta bilder vilket gör att det kan ta 1-2 minuter att ta en bild från appen och få dem i telefonen.
Finns fler saker att lyfta men det som skedde i mitt fall var att gärningsmännen kastade en sten genom rutan för altandörren (det är en sådan där jättedörr i endast glas) och sedan väntade man utomhus tills larmet slocknat och märkt att ingenting händer. Då öppnade man dörren och gick in. Under denna tiden så hade Verisure ringt mig och på bilderna misstänkt att det var en katt som dragit igång larmet (larmet löste på två enheter) hur detta nu ens skulle ha varit möjligt. På bilderna så kan man tydligt se ett gigantiskt hål i fönstret (vilket kameran visar i bra tydlighet till deras fördel). Tyvärr har larmoperatören missat hålet och därmed också avslutat ärendet eller åtminståne nedprioriterat detta. Först när de gick in i huset 13 minuter efteråt så gick 5 nya larm och då tittade man återigen på bilderna som sa att nu, nu är det ett inbrott. I detta läget hade jag ringt polisen för 8 minuter sedan då jag såg att det var inbrott (genom att ta bild via larm appen).

Lång historia, men bra lärdomar.
 
  • Gilla
Hellas01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.