Martin_B
T tompaah7503 skrev:
Tämligen unik takprofil och väldigt vacker sådan

[bild]

[länk]
Tittat på bilderna nu och jag skulle nästan kunna svära på att det har varit halmtak från början.

Objektet är för övrigt hur läckert som helst!!! (y)(y)(y)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tämligen unik takprofil och väldigt vacker sådan

[bild]

[länk]
Underbart hus!
 
Gården har fungerat som gårdshotell, det verkar vara en mycket sorgligt historia där tidigare ägare byggt upp verksamheten med stor omsorg och kärlek under 30 år och där hela hotellet (den U-formade stenlängan på en av bilderna samt ett hus till) brann ner i maj 2018.
Kanske är det så att försäkringsärendet nu är avslutat, platsen städad och uppröjd och ägarna väljer att sälja. Det förstår jag, hade inte heller orkat se ett livsverk i ruiner för resten av livet.

https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/larm-om-brand-i-ladugard-3/

Redigerat:
Ja det står lite mer om efterverkningarna och orsaken till branden
https://www.expressen.se/kvallsposten/krakes-drom-brann-upp-vill-starta-om-utomlands/
 
Redigerat:
  • Ledsen
yonna
  • Laddar…
engs
  • Flygbild över bostadsområde i Kopparberg vid vattnet med traditionella hus och gröna trädgårdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
[länk]

Kopparberg är väl kanske inte den hetaste landsändan direkt, vilket borde avspegla sig i prislappen. Skulle gissa på 5ggr det om det låg här med liknande läge vid vattnet.
Vissa rum har kanske lite spår av renovering a’la 1993 men annars tycker jag som amatör det ser fint ut.
Tornet är fantastiskt :love:
 
Martin_B
engs engs skrev:
[länk]

Kopparberg är väl kanske inte den hetaste landsändan direkt, vilket borde avspegla sig i prislappen. Skulle gissa på 5ggr det om det låg här med liknande läge vid vattnet.
Vissa rum har kanske lite spår av renovering a’la 1993 men annars tycker jag som amatör det ser fint ut.
Priset är ju bara löjligt på detta objekt om man tänker efter.

Det är egentligen ganska sjukt att det är så stora prisskillnader i landet.

För samma objekt, om det hade legat i ett villaområde i Stockholm, hade man fått betala kanske 10-12 miljoner för, och då menar jag ändå ett vanligt villaområde. På de finare ställena kanske det dubbla, eller mer.

Hur fan kan det vara så viktigt att bo just i Stockholm, för att nämna en stad, att det är värt för folk att ligga ute med 8-10 miljoner kronor för i övrigt samma sorts boende, med just det geografiska som annorlunda.

Totalt vansinnigt egentligen. Om man investerar de pengarna väl (8-10 mille) så behöver man aldrig mer arbeta i sitt liv, och skulle kunna leva lyckligt i ett slottliknande hus på ett mindre eftertraktat ställe, istället.


Nä, den här världen är bra upp och ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Priset är ju bara löjligt på ett sådant här objekt.

Det är egentligen ganska sjukt att det är så stora prisskillnader i landet.

För samma objekt, om det hade legat i ett villaområde i Stockholm, hade man fått betala kanske 10-12 miljoner för, och då menar jag ändå ett vanligt villaområde. På de finare ställena kanske det dubbla, eller mer.

Hur fan kan det vara så viktigt att bo just i Stockholm, för att nämna en stad, att det är värt för folk att ligga ute med 8-10 miljoner kronor för i övrigt samma sorts boende, med just det geografiska som annorlunda.

Totalt vansinnigt egentligen. Om man investerar de pengarna väl (8-10 mille) så behöver man aldrig mer arbeta i sitt liv, och skulle kunna leva lyckligt i ett slottliknande hus på ett mindre eftertraktat ställe, istället.


Nä, den här världen är bra upp och ner.

Nja nu överdriver du. Om folk hade resonerat som du så hade denna villa sålts för 4 miljoner och Stockholms villorna för 8 miljoner. Men så är ju inte fallet så till syvene och sist finns det nog en anledning till 2 vs 12 miljoner.
 
Martin_B
Lime113 Lime113 skrev:
så till syvene och sist finns det nog en anledning till 2 vs 12 miljoner.
Ja, att folk är idioter i allmänhet :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
C
Martin_B Martin_B skrev:
Priset är ju bara löjligt på detta objekt om man tänker efter.
Ja, visst är det sjukt. Men jag undrar om inte 2 Mkr är ett ordentligt lockpris? Det är ju inte direkt Torneträsk. Gissar på slutpris 3-3,5?
 
Mäklaren borde bli anmäld, ett rejält lockpris
 
Tror ni den gamla Volvo är placerad där för att matcha utgångsbudet? :p
 
Martin_B
C cpalm skrev:
Ja, visst är det sjukt. Men jag undrar om inte 2 Mkr är ett ordentligt lockpris? Det är ju inte direkt Torneträsk. Gissar på slutpris 3-3,5?
Nja jag vet inte? Tittade lite snabbt på booli och det är inte direkt några höga slutpriser där. Villor går från knappt ett par hundra tusen till kanske 800-900 tkr i regel i den listan jag ser. Sedan sticker några enstaka iväg uppåt 1,1 till 1,6 mille.

Så jag tror inte det är så lätt att få 3-3,5. Nu har jag inte kollat på statistik utan enbart listat villor på booli lite snabbt. Finns säkerligen fin statistik över området också.

Men jag är inte förvånad alls. Det har sålts slottliknande bostäder för ett par tre hundra tusen förr, dock ligger dessa objekt långt åt helsicke där ingen vill bo.
Och Kopparberg är väl kanske inte något jätteattraktivt ställe i Sverige.

Skall bli intressant att se vad huset går för.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror inte det är nåt lockpris. Jag reagerade mer på att priset var högt. Sett till huset du får är det kanske inte det egentligen, men med tanke på var det ligger.
Har man inte jobb i Kopparberg är det 4 mil till Ludvika och 8 till Örebro. Långt att pendla, tycker nog se flesta.
Och som sagt, Kopparberg är ingen metropol direkt.
Men återstår att se.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Nja jag vet inte? Tittade lite snabbt på booli och det är inte direkt några höga slutpriser där. Villor går från knappt ett par hundra tusen till kanske 800-900 tkr i regel i den listan jag ser. Sedan sticker några enstaka iväg uppåt 1,1 till 1,6 mille.

Så jag tror inte det är så lätt att få 3-3,5. Nu har jag inte kollat på statistik utan enbart listat villor på booli lite snabbt. Finns säkerligen fin statistik över området också.

Men jag är inte förvånad alls. Det har sålts slottliknande bostäder för ett par tre hundra tusen förr, dock ligger dessa objekt långt åt helsicke där ingen vill bo.
Och Kopparberg är väl kanske inte något jätteattraktivt ställe i Sverige.

Skall bli intressant att se vad huset går för.
Fantastiskt fint hus... Visst känns det billigt, relativt mycket annat. Men fortfarande tar 2MSEK en bra stund att "jobba ihop"... Å andra sidan skulle ett nybyggt hus i samma storlek kosta betydligt mer än 2MSEK att bygga...

Jag håller med om att hus och lägenhetspriser i storstäder är vansinniga - pga den låga räntan och möjligheten att låna såpass mycket (även om det skruvats åt något) skulle jag säga. Boendekostnaden även i en storstad blir inte fruktansvärt hög även på villor 5-10MSEK för de som har nog ekonomi att slippa topplån och om man inte räknar amortering.

Fina hus i avfolkningsbygd måste vara fantastiskt bra att köpa, om man kan klara försörjningen på nåt sätt utan att behöva pendla ihjäl sig (tänk på att de i storstad ofta har dyr och tidsödande pendling också) - det som måste vara jobbigt i en sådan region är när huset kräver investeringar - eller snarare om man tvingas flytta strax efter man gjort några större investeringar. Badrum, tapetsering och sådant är förbrukningsrenoveringar, dvs efter 15-25 år måste de ändå göras om så på ett livsperspektiv tjänar inte stockholmaren mer på att renovera - samma pengar ska ut och är "förbrukade" efter 20 år. Men Stockholmaren får troligen igen stor del av pengarna om hen säljer bara efter något år. Glesbyggd är pengarna nog "borta" i det fallet... Men "längre" investeringar, som bergvärme, takbyte, dränering mm måste kännas tyngre när huset i toppskick bara är värt nån miljon eller två...
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
J JohanLun skrev:
utan att behöva pendla ihjäl sig (tänk på att de i storstad ofta har dyr och tidsödande pendling också)
Exakt! Det kan bli mycket tidsödande pendling i en storstad!
Det mest idylliska pendlingsmässigt och bostadsekonomiskt är att bo i en mindre stad i så fall, och arbeta i samma stad. Då har man bara några minuter till jobbet samtidigt som bostäderna är "billiga" (tyvärr ändå rätt dyra p.g.a sjuka bostadspriser i Sverige, men relativt sett billiga jämfört med storstäderna)

J JohanLun skrev:
Men "längre" investeringar, som bergvärme, takbyte, dränering mm måste kännas tyngre när huset i toppskick bara är värt nån miljon eller två...
Håller med om allt du skrev i princip i hela ditt inlägg, förutom bergvärmen till viss del. Eftersom det är den enda investeringen av de du nämner (förutsatt att man har haft el, olja eller annan dyr uppvärmning innan) som dels lönar sig ekonomiskt och betalar sig självt relativt snabbt.
Takbyte, dränering och sådana där riktigt tråkiga men stora ingrepp är några av de mentalt mest tyngda investeringarna man kan göra på ett hus. Det är ju sådant som varken blir ekonomiskt lönsamt eller ger någon kännbar förbättring. Det är helt enkelt för att materialet har blivit uttjänt och måste bytas helt enkelt. Och sådant är tungt.

Tilläggsisolering, bergvärme, och dylika investeringar känns ju ändå bra för man vet att det ger någonting också, samtidigt som det betalar sig självt så investeringen är egentligen gratis, bara att man måste ligga ute med pengarna ett litet tag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.