Jag håller på att fundera på att ta bort en vägg mellan kök och matsal så jag kan förlänga hela köket.
Jag hade en snickare som var uppe och kollade på vinden och han ansåg att takstolarna var självbärande på den sektionen.

Planritning:
Planritning av ett hus med markerad vägg mellan kök och matsal som kan tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolsplan:
Ritning av takstolskonstruktion med dimensioner och konstruktionsdetaljer, markerad som takstolsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolsritning:
Teknisk ritning av takstolar med dimensioner och konstruktionsdetaljer, markerat "Takstol 1-K5 7ST" och "Takstol 2-K5 5ST".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 

Bästa svaret

Jag anser att snickaren hade rätt. Det finns inga takstolar som vilar på den aktuella väggen.
 
Hej,

Tack för svaret @justusandersson . Jag har en följdfråga. Jag funderar på att bygga ihop burspråken på övervåningen, jag funderar dock lite på om man måste dimensionera om balkarna i det fallet?
Ritning av övervåning med markerade balkar och burspråk där användaren överväger en ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk ritning som visar en sektion av en byggkonstruktion med mått och materialspecificeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Jag har lite svårt att bedöma det enbart med hjälp av den här ritningen. Det är väl framför allt burspråkens golv som är frågetecknet. Du kan inte ta ett foto utomhus rakt mot burspråken?
 
  • Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
B
Varför chansa. Beroende på vad du har under golvet är det bara att säkra upp tycker jag.
 
Hej Byron,

Vilken fråga är det du svarade på och hur tycker du jag skall säkra upp det? Vet inte om jag hänger med helt.

@justusandersson: Det var lite dåligt ljus när jag tog bilderna, säg till om du önskar bilder i bättre ljus:
NvsN4VLFyuZayyVlbH-0d_czth3RpYMGh2qq1M-SvZvWOEm1QRQqWh_N6yaHFM3HcDrfC7Lt4PquS7llGLtmIJfPagNPEQ4WgkEphBPsT07upfanFdFcU7IHQ0yE25vdcbXOuYdqWAa1NeVchLorooORJEjnfSxPv0CdORkuy-Rj0yCFiK8Cii0uovFOsCKqoWK8SQFdr3Kbj89PCwfsFX8aF6NHAUSmsvh-eDJXPkOlx7iJtK0K-ikAy-F2cSZDYdgcriK4_2tADeEKDbZqVFLisTH_AqtbRYf05UKHPWYvF1npXu_jBYZiMOwZv6PH4ilNyAPd-rVMhhOC7Byr2R1LLw2YOR-HF_fxuTEQUhLk_pFFtKHWVpTWHCRiumUMn7KYwH7v8uHG10fS7GtPLsqqCUO56dOflzvgGBI-xTEt1TYvjhaGOEnafUnmVPNdQ47FnSh-y2ocm_PD4ktS_PFgqoDMftX8bt8VZmFCuSNuw6Uiws6xyaY3I7jW48JPgGz_zsJGCWEYQcDBXjpTPi_08lot_cOt3qvSLMFQ2O-zJ4PRGsBKvRf1o3KlQo7AQrHaOoG1pdbAJFJI3Y69xH-zmjGOeG8sVgPyQZwBNQoFyT9C5OWyFFXGxQGsk7M6jx-7SSuJ2EbJPTBf5aX-QPHFyt8Co00CGV_WlUuzL8vKwDzMfkxGJ9w=w1730-h1297-no

FNLlpcFzwZvj9TeaoaQfhJajb4QPm9PVCuaUSoe-rtvdfJJpTOVaKqFS-u6gjwgM9ioWoVdg8ASSKcd0S-AF7ck6Hww9Hmc5OyrCL75-swsEKX92gnvThOopNoiBS3EAIC8vZZrZW79or4Fh9BntCThH6Lnh6Opbrxcs06Cwdle-Ax-ICIf2RjAFHKp3Xjjpta0D9it37DYBipbK9JtdzAcFLpxOu4PIbEQ3ZVWmHo96x6keBYeq73Fk3-L1j2ZmQe4B2teusQF3i3tSFHh6-DN2oEH6hL-opuTZlvHyVOkWbu2EHF41uIWHNBiN30pSmTDqTpmba-bYATZronP0YpW5wxwKedzmxBNWWYzYlRWyYF7CWMK9LZU3YTaIgcLCK0VRgYU7ukGcjQhWlPLpKX84KilVgmIg_tmBfBxNId_I2LHApXt7qyBNd6uSHuwTmxZRpqc58D8PApg6lvd2P_JBFOZDs-fIxOK20H8iiXdUsiQFgDEwcJoAw2QXZV4hr_OQsd_ee8Y_EWEWjTM2UR3mhZz6S6GdJytKFV-FSsjGNV8T0CCOVd1MVqah5UGegB3Ez8PKyqoaL7M85omMKnMGzgFESKuwNsEcXcOAjpxRQsePfcqTJ34K3bizW2bRzG0oEdKWRrpdTEAFyoIfO0XFOQ_DAqaicoIXkChB5EpUApiPrWHZbsw=w1730-h1297-no
 
Det vanliga är att burspråk bärs upp av balkar som är infästa i golvbjälklaget och som sticker ut utanför fasadlivet. Så tror jag också att det är här. Det är inte realistiskt att skjuta in extra sådana bjälkar mellan de två burspråken, utan man måste i så fall kunna utnyttja de befintliga. Om det är möjligt kräver en beräkning som i sin tur kräver bättre och mer detaljerade ritningar, helst i plan.
 
S sprwl skrev:
Jag funderar på att bygga ihop burspråken på övervåningen, jag funderar dock lite på om man måste dimensionera om balkarna i det fallet?

Tack på förhand!
osäker på hur du tänkt bygga ihop burspråken, men är det inte rimligt att den korta väggen mellan burspråken är bärande och jobbig att ta bort/flytta ut?
 
Hej Justus,

Osäker om jag förstår exakt hur du menar. Jag la med bjälklagsritningen (K3) i ett inlägg ovan. Där kan man se att man har satt nya "bjälklagsreglar" i tvärs med det vanliga bjälklaget för att bära upp burspråket.

Sedan på K6 ritningen ovan så ser det ut som att de lagt 2st 5*200 bjälkar längst ut i burspråket för att bära upp det?

Vet inte om det finns något annat du kan se eller om du har tips på hur jag kan gå vidare?

Tack för all hjälp så här långt!
 
D daugaard skrev:
osäker på hur du tänkt bygga ihop burspråken, men är det inte rimligt att den korta väggen mellan burspråken är bärande och jobbig att ta bort/flytta ut?
Ja, det är väl lite det jag försöker reda ut, samtidigt så är det ju inte så långt som den skall flyttas ut och avlastas isåfall tänker jag. Det är så oerhört svårt att få tag på en konstruktör som vill ta sig an sådana här uppdrag, så därför försöker jag reda ut grunderna först.
 
Bjälklagsritningen (K3) visar hur golvbjälkarna som bär upp burspråken ligger vinkelrätt mot övriga golvbjälkar och fungerar som en konsolkonstruktion. Det absolut bästa vore om du kan komplettera med sådana bjälkar i mellanrummet mellan burspråken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.