Hej

Vi har lamputtaget i vardagsrummet på en ganska dålig plats och skulle behöva flytta plats på den.
Skulle det gå att göra detta utan att borra? Det står att lampan väger ca 6 kg, så tänker att nån lösning för max 10 kg borde räcka. Är det görbart, eller är det borrning som gäller?

/Erik
 
Hål och lämpligt fästelement är nog det enda rimliga alternativet.
 
  • Gilla
Erik09
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Erik09
  • Laddar…
Om du ska göra det utan borra skulle jag sätta upp en större platta (typ 30x30 cm) med dubbelhäftande tejp och sedan skruva i den.
 
  • Gilla
Erik09
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Beroende på hur långt ifrån takuttaget du vill ha lampan kan en sån här förlängningsarm kanske fungera: [länk]

Den här ser kraftigare ut: [länk]
Tack! Kollade Långe Jan men såg då bara 2,5 kg. Låter ju hoppfullt med 12,5, då vår lampa landar på ca 6. Lite risky ändå dock.

Jättebra med den nedre länken, tror jag kör på den
 
BirgitS
När det gäller Långe Jan så beror det på hur långt bort lampan ska hänga. Det är ju först när det är en lång sträcka som hävstångseffekten blir stor så det är stor skillnad på vilken vikt den tål om det är fråga om 20 cm i stället för 100 cm. Vid något tillfälle stöttade vi upp bakänden med en kloss för att det skulle fungera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller Långe Jan så beror det på hur långt bort lampan ska hänga. Det är ju först när det är en lång sträcka som hävstångseffekten blir stor så det är stor skillnad på vilken vikt den tål om det är fråga om 20 cm i stället för 100 cm. Vid något tillfälle stöttade vi upp bakänden med en kloss för att det skulle fungera.
Jag skulle säga att det är närmare 1 m än 20 cm faktiskt, men intressant med stöttningen i bakre delen
 
BirgitS
Ska man dra ut stången till nästan full längd så ska man nog vara försiktig med vikten.
 
  • Gilla
Erik09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.