Men det där fastprisjobbet du fick från början, hur prsenterades det?

Fick du en offert där det framgick ett fast pris? Det brukar inte anges timmar på en fastprisoffert. Just för att antalet timmar inte är intressant.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det där fastprisjobbet du fick från början, hur prsenterades det?

Fick du en offert där det framgick ett fast pris? Det brukar inte anges timmar på en fastprisoffert. Just för att antalet timmar inte är intressant.
Firman konstaterade att man inte kunde göra allt på en gång utan att det skulle delas upp.Då jag inget visste så bad jag om ett uppskattat pris mellan tummen och pekfinger fick få till svarvi jobbar på offert och en sådan kom man räknade upp allaprylar och firmabil samt antal 16 timmar eftersom jag tyckte att ta betalt för 16 timmar och jobba 7 stack i mina ögon så gjordes del 2 på löpande kändes lite bättre men att betala lunch timtid + mom känns märkligt. Men nu vet jag lite bättre hur agera framöver.
 
Det hela känns lite virrigt. Hur vet du t.ex. att du betalar för deras lunch? Jag har väldigt svårt att tro att du gör det nämligen.
Sen så låter det inte som att det första är fastpris heller eftersom du fick antal timmar på offerten.
 
Men skämtar ni?
Han har fått en offert... klart det priset gäller.
vet inte hur många 100tals offerter jag tryckt iväg med timmarna specade.

TS ska sluta grina och svamla
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det hela känns lite virrigt. Hur vet du t.ex. att du betalar för deras lunch? Jag har väldigt svårt att tro att du gör det nämligen.
Sen så låter det inte som att det första är fastpris heller eftersom du fick antal timmar på offerten.
När jag ifrågasatte timmarna fick jag till svar: det är fast pris så 16 timmar gäller. När det gäller Lunch så sa elektrikern nu tar jag lunch blev borta drygt en timme samtliga timmar 8 kom på räkningen fast tiden hos mig var klart under 6 timmar ja då kan jag endast få det till att jag betala timtid+Moms gör hans Lunch
 
P Picta skrev:
När jag ifrågasatte timmarna fick jag till svar: det är fast pris så 16 timmar gäller. När det gäller Lunch så sa elektrikern nu tar jag lunch blev borta drygt en timme samtliga timmar 8 kom på räkningen fast tiden hos mig var klart under 6 timmar ja då kan jag endast få det till att jag betala timtid+Moms gör hans Lunch
Okej, så det är troligtvis ett felaktigt antagande du gjort.
Som tidigare nämnts så bör du be dem speca fakturan. Då har du allt svart på vitt och du kan jämföra med vad du tror dig veta. Åtta timmar är ju förövrigt en arbetsdag, lunchen blir den eventuella nionde timmen.
 
Fast det skall ju framgå av offerten att den gäller för ett fast pris. Om det inte står klart, så kan det likagärna tolkas som en prisuppskattning för arbete på löpande räkning.

När det gäller tiden för löpande räkning, så får man räkna med att betala även för restid till och från firman, lite ”ställtid”, alltså tid för att plocka ihop material, kolla vart man skall åka osv. Så det bli mer tid än hantverkaren faktiskt är på plats. Däremot så betalar man inte för lunchtid.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Men skämtar ni?
Han har fått en offert... klart det priset gäller.
vet inte hur många 100tals offerter jag tryckt iväg med timmarna specade.

TS ska sluta grina och svamla
om man inte vill svara eller förklara så läs inte här! här grinas inte men nog måste man få fråga hur det skall göras när det är min plånbok som betalar för att få ett säkert hus. Om man talade om i förväg så skulle jag veta enkelt nu vet JAG!!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nu vet vi ju inte hur långt bort firman är, men 2h restid osv. låter lite högt om man antar att firman finns på orten.
 
P Picta skrev:
När jag ifrågasatte timmarna fick jag till svar: det är fast pris så 16 timmar gäller. När det gäller Lunch så sa elektrikern nu tar jag lunch blev borta drygt en timme samtliga timmar 8 kom på räkningen fast tiden hos mig var klart under 6 timmar ja då kan jag endast få det till att jag betala timtid+Moms gör hans Lunch
Men du har ju fått och accepterat en offert, du har då fått ett pris på ett specificerat jobb och hur många timmar det tar och hur lång lunch gubbarna tar är då inte relevant. Du har ett fast pris.
Skilj på löpande räkning och fast pris! Det går inte att ha både och!
Dessutom, du har inte betalt för gubbarna lunch!!
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det skall ju framgå av offerten att den gäller för ett fast pris. Om det inte står klart, så kan det likagärna tolkas som en prisuppskattning för arbete på löpande räkning.

När det gäller tiden för löpande räkning, så får man räkna med att betala även för restid till och från firman, lite ”ställtid”, alltså tid för att plocka ihop material, kolla vart man skall åka osv. Så det bli mer tid än hantverkaren faktiskt är på plats. Däremot så betalar man inte för lunchtid.
En offert är en offert.
Men det är en bra affärsidé, när kunder börjar ifrågasätta varför jag fakturerar dubbla tiden så ska jag svara att det bara var en uppskattning då det inte stod uttalat fastpris i offerten.
 
H hempularen skrev:
Nu vet vi ju inte hur långt bort firman är, men 2h restid osv. låter lite högt om man antar att firman finns på orten.
Ja om jag åker från firman till mig så tar det tur och retur någonstans 25-30 min eller sträckmässigt ca 13km
 
Fotografen Fotografen skrev:
Men du har ju fått och accepterat en offert, du har då fått ett pris på ett specificerat jobb och hur många timmar det tar och hur lång lunch gubbarna tar är då inte relevant. Du har ett fast pris.
Skilj på löpande räkning och fast pris! Det går inte att ha både och!
Dessutom, du har inte betalt för gubbarna lunch!!
Som jag skrivit tidigare så vet jag idag skillnaden mellan fast pris(offert)och löpande.Det jag ville veta var om detta är standard och sed vilket jag också fått svar på. Att man skriver dubbla tiden är tydligen vanligt så nu vet jag det. Jag du får kalla det vad du vill jobba 6 timmar debitera 8 timmar.
 
Man har inte "skrivit dubbla tiden".
Man har gett ett fast pris.
Skilj på bananer och morötter.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
En offert är en offert.
Men det är en bra affärsidé, när kunder börjar ifrågasätta varför jag fakturerar dubbla tiden så ska jag svara att det bara var en uppskattning då det inte stod uttalat fastpris i offerten.
Du och ni kanske skulle upplysa att det är ett fast pris så behöver du inga frågor svara på så förstår folk/rookies vad som gäller hade iaf hjälpt mig. Även Elfirman som kunde fortsätta sitt jobb hos mig fast jag har insett att småkunder som bara vill ha hjälp tills huset är klart är ointressanta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.