Om någon kan hitta ett FTX-aggregat som drar 30W och med kapacitet mer än för ett utedass skulle jag vilja ha tips på det. ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att mitt Heru 100 drar ca 180W när det går på drygt 60% utan förvärme.
 
A
Nä den är baratill för ettrum
Man måste räkna på den ventilerade ytans volym och vilken omsättning man behöver därefterväljer man aggregat och tar hänsyn tillrördimensioner böjjar mm.
 
  • Gilla
masken10 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nä den är baratill för ettrum
Man måste räkna på den ventilerade ytans volym och vilken omsättning man behöver därefterväljer man aggregat och tar hänsyn tillrördimensioner böjjar mm.
Nja. EOS klarar upp mot 120m2.
 
Nja2, på full effekt räcker den till 61m2 under förutsättning att den monteras friblåsande, dvs utan rör/tryckfall.
Den innehåller alltså inte någon helt unik uppfinning som gör dess fläkt flera gånger effektivare än andra fläktar på marknaden.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nja2, på full effekt räcker den till 61m2 under förutsättning att den monteras friblåsande, dvs utan rör/tryckfall.
Den innehåller alltså inte någon helt unik uppfinning som gör dess fläkt flera gånger effektivare än andra fläktar på marknaden.
Man får ha lågt i tak! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
lnilsson och 1 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Min drar konstant ca 320 watt året om med värmare av. Systemair VR 700 från 2007. Det blir rätt många kWh... Kan man byta motor?
Vårt motströmsaggregat med två EC-motordrivna fläktar drar ca 19 Watt med den hastighet som vi tycker är lagom för att ventilera ett tvåpersonershushåll.
Kolla med tillverkaren (Systemair?) om det finns ersättnings-EC-fläktar.
Men jag tror inte det egentligen.
 
A
Jo ersättningsfläktar finns 7.500:- styck
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt motströmsaggregat med två EC-motordrivna fläktar drar ca 19 Watt med den hastighet som vi tycker är lagom för att ventilera ett tvåpersonershushåll.
Kolla med tillverkaren (Systemair?) om det finns ersättnings-EC-fläktar.
Men jag tror inte det egentligen.
Det blir ju väldigt ointressanta jämförelser eftersom det är helt olika förutsättningar.
Min takfläkt drar bara 10W om jag ställer den på läge 1. Men då blir undertrycket så lågt att om det är kallt ute reverseras luftflödet i tilluftsventilerna på övervåningen. ;)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt motströmsaggregat med två EC-motordrivna fläktar drar ca 19 Watt med den hastighet som vi tycker är lagom för att ventilera ett tvåpersonershushåll.
Kolla med tillverkaren (Systemair?) om det finns ersättnings-EC-fläktar.
Men jag tror inte det egentligen.
Låter som ni inte ens ventilerar enligt norm med tanken på den låga effekten?

Om det är så, varför denna outnyttjade av FTXs "förträfflighet"?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Låter som ni inte ens ventilerar enligt norm med tanken på den låga effekten?
Tja, rent praktiskt tänkande.
Enligt normen skall vi ventilera 160 m3/h, men normen är dimensionerad för en fempersonersfamilj.
Så därför tycker jag att hälften, 80 m3/h, räcker för två personer.
Och ingen besökare tycker att det luktar pyton hos oss.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Om det är så, varför denna outnyttjade av FTXs "förträfflighet"?
Vad menar du?
FTX'en tar vara på värmen i inneluften till ca 90%.
Det blir inte bättre för att man ökar luftväxlingen mer än nödvändigt, eller hur?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Magnus E K
Vad är det för aggregat och finns det att köpa fortfarande?
 
@KnockOnWood

Det jag menade var, varför köra under norm för jag trodde hela grejen med FTX var att man kan ha en rätt rejäl ventilation till små energiförluster. Är väl det som är FTX förträfflighet? Känns ju lite bortkastat att installera FTX och sen inte ventilera tillräckligt.

Visste inte att norm 0.35 l/s / m2 var räknat på 5 personer. Trodde det var enbart för arean sen att man lägger till någon liter per person i sovrum samt tillägg vid badrum etc.

Varför har du valt att gå i mot rekommendationer?
Problem med ljud? Eller svider de extra 20-30W för att gå upp till norm så pass?
 
Bor ni i enormt supertäta hus också?
Jag som bor i normaltätt hus vill gärna hålla lite undertryck också, och det går inte med 20W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.