Jag har en liknande fråga, fast lite senare i processen

Jag har accepterat en offert för isolering av vind och beräknad byggstart var i början av december. Och nu har vi mitten av februari och inget har startats än. Har ringt några ggr och det har varit "vi börjar om två veckor" ett tag nu.. Finns det någon bortre gräns där arbetet måste ha startat? Det står inget om det i offerten iofs.
 
Säg upp avtalet (skriftligen) och leta någon annan. Annars kommer du att sitta om ett halvår och firman säger "vi är klar om två veckor".
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säg upp avtalet (skriftligen) och leta någon annan. Annars kommer du att sitta om ett halvår och firman säger "vi är klar om två veckor".
Jo, det är ju risk att själva jobbet blir väldigt utdraget om det är så svårt att komma igång. Det är ingen raketforskningsrenovering jag har beställt heller.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Att hen ska höra av sig och meddela mig om de vill göra jobbet eller inte.
Du ska naturligtvis skippa ett företag som inte hör av sig alls. Begär offerter från fler företag, kanske minst 5 olika, hör ingen av sig inom en vecka så begär du 5 nya offerter från andra företag.

När när jag beställde tryck från tryckerier så skickade jag ut offertförfrågan till 15-20 företag, det var 3 som hörde av sig med skriftlig offert. ett av företagen ringde och föreslog bättre materialval än jag själv gjort. De fick jobbet, de var mest lyhörda och professionella, de var långt ifrån billigast, men de var det enda företaget som tog uppdraget på riktigt allvar.

När det gäller byggare så är det större belopp varje offert handlar om så leverantörerna brukar hugga direkt, om de har ledig tid. Så vänta aldrig på en leverantör som inte hör av sig, då har de troligen fullt med andra uppdrag så du är inte en prioriterad kund i just detta fall.

När väl Leverantören hör av sig så får ni komma överens när du ska få en skriftlig offert. Personligen tycker jag du bör ge varje leverantör max 1 vecka att höra av sig. Men du ska naturligtvis ha minst 5 offerter att utvärdera.

Som större leverantörer tänker de att de vill ha minst 80% chans att få uppdraget för att det ska vara värt att ens skriva en offert. Då gäller det ofta uppdrag i miljonklassen, för det kostar även leverantören tid och pengar att skriva offerter. Men om leverantören inte ens orkar skriva offert till dig, då går du till en annan, för de vill inte ha dig som kund (kanske det är ett för litet uppdrag så det inte lönar sig för Leverantören).
 
Redigerat:
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Du ska naturligtvis skippa ett företag som inte hör av sig alls. Begär offerter från fler företag, kanske minst 5 olika, hör ingen av sig inom en vecka så begär du 5 nya offerter från andra företag.

När när jag beställde tryck från tryckerier så skickade jag ut offertförfrågan till 15-20 företag, det var 3 som hörde av sig med skriftlig offert. ett av företagen ringde och föreslog bättre materialval än jag själv gjort. De fick jobbet, de var mest lyhörda och professionella, de var långt ifrån billigast, men de var det enda företaget som tog uppdraget på riktigt allvar.

När det gäller byggare så är det större belopp varje offert handlar om så leverantörerna brukar hugga direkt, om de har ledig tid. Så vänta aldrig på en leverantör som inte hör av sig, då har de troligen fullt med andra uppdrag så du är inte en prioriterad kund i just detta fall.

När väl Leverantören hör av sig så får ni komma överens när du ska få en skriftlig offert. Personligen tycker jag du bör ge varje leverantör max 1 vecka att höra av sig. Men du ska naturligtvis ha minst 5 offerter att utvärdera.

Som större leverantörer tänker de att de vill ha minst 80% chans att få uppdraget för att det ska vara värt att ens skriva en offert. Då gäller det ofta uppdrag i miljonklassen, för det kostar även leverantören tid och pengar att skriva offerter. Men om leverantören inte ens orkar skriva offert till dig, då går du till en annan, för de vill inte ha dig som kund (kanske det är ett för litet uppdrag så det inte lönar sig för Leverantören).
Det är nog precis de som är anledningen till problemet med hantverkare som inte hör av sig.
Det är alldeles självklart att man vill jämföra olika leverantörer innan man gör affär, men det har blivit någon slags hysteri. Det är inte gratis att räkna på ett jobb och skriva offerter. Låt säga att alla tar in 5 offerter på varje jobb, det innebär att det i bästa fall bara är var 5:e skriven offert som leder till affär. Det är inte hållbart i en bransch där varje offert kräver hyfsat mycket förarbete att man lägger så mycket tid på affärer som inte blir av. Så jag har full förståelse för hantverkare som inte är intresserade av att lägga tid på projekt som dom inte är hyfsat säkra på att vinna.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
Om vi pratar om ett arbete som kostar tre till fem miljoner eller mer så förstår jag att man kanske vill ta in fem offerter.

Men i mitt fall så rör det sig om ett jobb som kommer att ta mindre än en dag för två personer därför anser jag att det räcker att prata med en firma förutsatt att denna firma är intresserad. Tid är pengar för kunder också.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Det är nog precis de som är anledningen till problemet med hantverkare som inte hör av sig.
Det är alldeles självklart att man vill jämföra olika leverantörer innan man gör affär, men det har blivit någon slags hysteri. Det är inte gratis att räkna på ett jobb och skriva offerter. Låt säga att alla tar in 5 offerter på varje jobb, det innebär att det i bästa fall bara är var 5:e skriven offert som leder till affär. Det är inte hållbart i en bransch där varje offert kräver hyfsat mycket förarbete att man lägger så mycket tid på affärer som inte blir av. Så jag har full förståelse för hantverkare som inte är intresserade av att lägga tid på projekt som dom inte är hyfsat säkra på att vinna.
Det var även en del av det jag skrev, att leverantören själv gör en uppskattning om hur stor sannolikheten är att denne ska få jobbet. Stora bolag struntar i att lämna offert om de inte har ca 80% chans att få jobbet, för det kostar både tid och pengar att ens lägga ner tid på att skriva offerten.

Och sen har väl alla bolag även en önskan om att uppdraget ska vara på ett visst minimibelopp annars är det inte intressant för dem. Jag har inga problem med det, men som kund har man inte alltid kännedom om hur leverantörerna bedömer min offertförfrågan.

Så man behöver skicka ut offertförfrågan till kanske 5 gånger fler än man behöver. Sen får man svar från dem som är intresserade av uppdraget. Som kund behöver man kanske lämpligen ca 3-5 olika offerter att analysera och välja mellan.

Observera att det inte alls är priset som är avgörande utan hur offerten är utformad, förslag som ger bättre värde för kunden, leverantörens engagemang m.m. Den som gör den "bästa" offerten till just denna kund, har störst chans att få uppdraget. Så är det i alla branscher där offerter förekommer. Sån är marknadsekonomin.

Både kunden och leverantören måste se till sina egna intressen och se om motparten är passande. Det är ömsesidigt. Men eftersom det inte finns något sätt att veta detta i förväg så är det nödvändigt att kunden hör av sig till fler leverantörer med sin förfrågan och Leverantören marknadsför sina tjänster till många fler möjliga kunder än de kan leverera till. Det är så marknadsekonomin funkar.
 
Redigerat:
Hur många gånger har TS pratat med Snickaren? och hur länge har TS väntat på svar?
Om TS redan har "påmint" ett par gånger och väntat på svar några veckor är det kanske dags att kolla med någon annan.

Det minsta man kan begära av en hantverkare är väl ett svar på om dom kan komma eller inte och kan dom men att det ligger långt i framtiden är det ju bra att säga det... eller?
 
Zixten Zixten skrev:
Hur många gånger har TS pratat med Snickaren? och hur länge har TS väntat på svar?
Om TS redan har "påmint" ett par gånger och väntat på svar några veckor är det kanske dags att kolla med någon annan.

Det minsta man kan begära av en hantverkare är väl ett svar på om dom kan komma eller inte och kan dom men att det ligger långt i framtiden är det ju bra att säga det... eller?
Det har löst sig.
 
Zixten Zixten skrev:
Hur många gånger har TS pratat med Snickaren? och hur länge har TS väntat på svar?
Om TS redan har "påmint" ett par gånger och väntat på svar några veckor är det kanske dags att kolla med någon annan.

Det minsta man kan begära av en hantverkare är väl ett svar på om dom kan komma eller inte och kan dom men att det ligger långt i framtiden är det ju bra att säga det... eller?
Det har löst sig, men inte ska man ringa och ”påminna” hantverkare. Det är lite med dem som med kvinnor/män om de är intresserade så hör man snart från dem och om de inte är intresserade så ska man leta vidare ;)
 
Min erfarenhet är att många hantverkare har dålig planering. De startar många projekt samtidigt och åker sen till dem som skriker högst för tillfället
 
useless useless skrev:
Vad spelar det för roll? Om TS uppskattar att jobbet tar ca en dag så lär det knappast behövas en veckas arbete för att ta fram offertunderlaget.
Skulle ju inte ens bemöda mig med att göra en skriftlig offert för ett endagarsjobb... jisses


Dock väldigt dåligt att man inte hör av sig inom ett par dagar eller vad man nu sagt när man varit i kontakt första gången.

Själv kör jag i princip ensam och har väldigt svårt att boka en specifik dag för dessa små endagarsjobb men då är jag alltid öppen med kunden om hur pass akut det är och ifall det går och hålla öppet så jag kan pussla in det i första bästa lucka.
Går detta bra för kunden så kör vi på en muntlig ök och i annat fall får jag tyvärr tacka nej till jobbet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A
Precis 1 dags jobb är väl inget att orda om. Vill du ha pris på 1 dags jobb kommer du gå betala för 2 dagar i offerten.

Det är väl bara och boka en tid.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
J
Max en vecka om inte hantverkare har uttalat något annat.

Har som princip att aldrig ringa och jaga en tjänst jag vill beställa. Om hantverkaren/företaget är svårt att få tag i när man vill köpa en tjänst eller produkt, hur svåra kommer dom då sen att vara att få tag på om något börjar strula?
Och så känns det jävligt fel att ringa och jaga någon man ska ge pengar till. Borde vara tvärtom.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men hur länge ska jag vänta innan jag gör slut ;)
Det anses fegt att göra slut via sms.;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.