connywesth connywesth skrev:
Jag skulle aldrig köpa en lägenhet utan fiber och utan nätverksuttag, det är värt flera hundratusen i lägre pris på lägenheten.
Då är vi tvärtom, inget jag skulle lägga flera hundratusen extra för.
 
A Andy78 skrev:
Då är vi tvärtom, inget jag skulle lägga flera hundratusen extra för.
Det kan ju vara så att fastighetsägaren vägrar installera fiber i huset och då är man rökt, därför är det viktigt att det finns indraget i huset.

Bor man i villa så kostar det kanske 30000-50000 att dra in fiber för man måste gräva och bryta upp gatan m.m. men oftast är det bara möjligt om hela grannskapet gör det ungefär samtidigt.

Kravet på indragen fiber ökar mer och mer, för 20 år sedan var det ingen efterfrågan alls, idag är den stor, om 20 år blir sannolikt lägenheten osäljbar utan indragen fiber, det är vad jag gissar (säker är jag inte men sannolikt blir det så).
 
connywesth connywesth skrev:
Det kan ju vara så att fastighetsägaren vägrar installera fiber i huset och då är man rökt, därför är det viktigt att det finns indraget i huset.

Bor man i villa så kostar det kanske 30000-50000 att dra in fiber för man måste gräva och bryta upp gatan m.m. men oftast är det bara möjligt om hela grannskapet gör det ungefär samtidigt.

Kravet på indragen fiber ökar mer och mer, för 20 år sedan var det ingen efterfrågan alls, idag är den stor, om 20 år blir sannolikt lägenheten osäljbar utan indragen fiber, det är vad jag gissar (säker är jag inte men sannolikt blir det så).
Vad har anslutning av fiber med nätverksuttagen att göra?
Det finns redan flera trådar om ansluta sig till fiber eller inte och vad det kostar nu och i framtiden.
Bostäderna kommer aldrig bli osäljbara i storstäderna, men jag hoppas du har rätt där för då tar jag chansen att skaffa ett bra ställe att bo på för knappt några pengar alls.
 
C calvin82 skrev:
Jo iofs men jag tror dom flesta inte köper lägenhet på att det finns nätverksuttag i sovrummet
Bara för att ni använder det som sovrum ;)

Själv har jag byggherrens sovrum som datarum hemma :p
 
Jag har 15 uttag på 3 rum + kök 4 är inkopplade 3st används.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag har 15 uttag på 3 rum + kök 4 är inkopplade 3st används.
Vad använder du uttagen till?
 
Dom inkopplade?

En gammal bärbar dator, en tv, en tvbox samt en gammal stationär dator som inte används längre men den är skön att vila fötterna på.
 
A Andy78 skrev:
Dom inkopplade?

En gammal bärbar dator, en tv, en tvbox samt en gammal stationär dator som inte används längre men den är skön att vila fötterna på.

Ok, vi kör wifi till alla skärmar. Funkar bra.
 
C calvin82 skrev:
Ok, vi kör wifi till alla skärmar. Funkar bra.
Jag gjorde det innan, men då det ändå sitter uttag överallt så kopplade jag in dem.
 
X xdigger skrev:
Fast han skrev att det var fullt med en massa kanaler överallt så jag gissar att allt var utanpåliggande, så jag förstår att han river bort skiten. Det är alltså inte en infälld installation tolkar jag det som.
Har hellre än snygg utanpåliggande installation än ingen alls. Men visst, nu vet vi ju inte hur den här installationen såg ut.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Ok. Vi kan väl sammanfatta:
Nätverksuttag i alla rum = smaksak
Klippa av inkommande fiber = dåligt

Tack för tips och råd
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Klippt fiber = kommer att hända flera
 
Ducten som ni pratar om är/var vanligtvis en vit 5mm kanal som man drog in via de gamla tele-kanalisationerna.
Detta för att det var den billigaste lösningen.
Sedan blåste man från lägenheterna nedåt (tyngdlagen) till källaren eller liknande.
Finns förmodligen ett stativ/ 19”-rack där.
Ring ett företag som kan svetsa fiber så löser de allt.
Man kan förlänga/skarva fiber om man är duktig.
Däremot kan man inte mäta den som man vanligtvis gör då den är ansluten på ena sidan å skickar därför hela tiden data.
Jag har gjort några tusen sådana installationer.
Ganska många i Bromma också...;)
 
Nu har kag klurat lite mer och inser att jag skulle kunna ta hål i väggen och plocka ut fibern ur teleröret. Då får jag ut typ två meter fiber med dukt och dessutom på ett ganska bra ställe att sätta konvertern.
Kan nån tipsa om var jag ska vända mig för att få tag på nån som kan svetsa i stockholmsområdet?
(Hade en tekniker från Bahnhof på besök. Han mumlade nått om 15000. Men då tänkte han väl blåsa ny fiber från källarn 2vån ner. Lät dyrt ändå?!)
 
Bump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.