Har någon privat den tyska "miljöfärgen" Auro? Den skall enligt uppgift i Gård & Torp ge ett slutresultat som är mycket likt linoljefärg. Kan den vara mer lättjobbad än linoljefärg. Jo - jag erkänner - jag tycker inte att linoljefärg är särskilt lättjobbad och nu skall vi stryka MÅNGA kvadratmeter innertak med hellånga kilsågade brädor. Och jag tänker på min stackars rygg! Vi har ju skrapat också! Taken har varit strukna med linoljefär från början (innan nån smetade dit modern takfärg) så den känslan vill vi ha kvar.

Nån som provat AURO?
 
Oj, jag är sensent ute märker jag... Kanske har du redan målat?

Iaf, jag har målat med Aurofärger, både på vägg, list/dörr och element och fick ett underbart resultat. Jag kan varmt rekommendera märket. Nu har de ingen citrusterpentin i heller, har jag hört. Citrusterpentin luktar relativt gott, men man blir "irriterad" efter ett tag. Jag skulle prova den utan lösningsmedel nästa gång.

Däremot - om du tänker köpa av Alf på Kullahus färg, så kan han vara minst sagt lynnig.

Lycka till, med Alf eller utan.

Ewa
 
E eefwah skrev:
Oj, jag är sensent ute märker jag... Kanske har du redan målat?

Iaf, jag har målat med Aurofärger, både på vägg, list/dörr och element och fick ett underbart resultat. Jag kan varmt rekommendera märket. Nu har de ingen citrusterpentin i heller, har jag hört. Citrusterpentin luktar relativt gott, men man blir "irriterad" efter ett tag. Jag skulle prova den utan lösningsmedel nästa gång.

Däremot - om du tänker köpa av Alf på Kullahus färg, så kan han vara minst sagt lynnig.

Lycka till, med Alf eller utan.

Ewa

Länge sedan du la in inlägget, men blev nyfiken på vilken av Auros färg du använde till lister och element? Jag tänkte nämligen måla befintliga lister, vitt på vitt, i ett gammalt hus från 60-talet och osäker på om Aurora färg kan fungera?
 
Jag målar med färger från Auro men mig veterligen har de inga färger för att måla lister etc.

Det finns vägg- och takfärg som är matta och ger ett mycket fint resultat. Och så finns det lasyr för tex lister och dessutom för de olja och vax, ett par olika tror jag.

Men någon färg för trä som påminner om linoljefärg har de inte. Kollade nyss ifall det hade ändrat sig.

Kan det vara ett missförstånd eftersom just auros tak- och väggfärger ibland sägs likna limfärg i resultatet?

Till väggar och tak blir det jättefint och det är mycket behagligt att måla med dem. Jag har hört berättat (men inte själv sett) att det går att måla på masonit med dem så ev funkar det på trä också men tillverkaren rekommenderar inte det. Kan ju ev vara värt att testa. Finns provburkar att beställa.
 
  • Gilla
Pamsan
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag målar med färger från Auro men mig veterligen har de inga färger för att måla lister etc.

Det finns vägg- och takfärg som är matta och ger ett mycket fint resultat. Och så finns det lasyr för tex lister och dessutom för de olja och vax, ett par olika tror jag.

Men någon färg för trä som påminner om linoljefärg har de inte. Kollade nyss ifall det hade ändrat sig.

Kan det vara ett missförstånd eftersom just auros tak- och väggfärger ibland sägs likna limfärg i resultatet?

Till väggar och tak blir det jättefint och det är mycket behagligt att måla med dem. Jag har hört berättat (men inte själv sett) att det går att måla på masonit med dem så ev funkar det på trä också men tillverkaren rekommenderar inte det. Kan ju ev vara värt att testa. Finns provburkar att beställa.
Det verkar som deras trälasyrfärg kan fungera på lister, men kanske bara obehandlade. Mina är ju målade någon gång på 60-70-talet. Jag ska ringa på måndag och höra vad de rekommenderar. Tack för svar
 
P Pamsan skrev:
Det verkar som deras trälasyrfärg kan fungera på lister, men kanske bara obehandlade. Mina är ju målade någon gång på 60-70-talet. Jag ska ringa på måndag och höra vad de rekommenderar. Tack för svar
Ja lasyren är för trä men går det att blanda pigment i den?
Vore roligt om du vill berätta vad tillverkaren sa?
 
Jiji Jiji skrev:
Ja lasyren är för trä men går det att blanda pigment i den?
Vore roligt om du vill berätta vad tillverkaren sa?
Glädjande nyheter!
Auro håller på att jobba fram en ekologisk lackfärg. Om allt går som det ska kan den finnas till försäljning innan sommaren
 
  • Gilla
eefwah
  • Laddar…
Vad roligt!
Tack för att du tog dig tid att svara.
 
P Pamsan skrev:
Länge sedan du la in inlägget, men blev nyfiken på vilken av Auros färg du använde till lister och element? Jag tänkte nämligen måla befintliga lister, vitt på vitt, i ett gammalt hus från 60-talet och osäker på om Aurora färg kan fungera?
Hej igen!
Jag älskar Auro till väggarna men till lister och element har jag fått använda vanlig "fulfärg". Har provat måla lister med Auros listfärg, men det blev inte alls bra. Har kvar en stor burk 10l som du kan få köpa billigt om du vill prova själv. :D Senaste gången jag provade var 2012. Kanske har det kommit nån i en bättre kvalitet nu.
 
  • Gilla
Pamsan
  • Laddar…
Tack för erbjudandet, men jag inväntar deras nya produkt som ska vara ett alternativ till lackfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.