surris mattias1jonsson skrev:
Allt är möjligt frågan är hur bra det är. Hade aldrig gjort på det sättet iaf.
Vad skulle vara dåligt med det? Nu får du förklara varför ett så utbrett arbetssätt skulle vara "dåligt"? Gör du som tillverkaren har skrivit så är detta ett smidigt sätt att jobba utan massa kladdande m flyt..
 
surris
N Nickesågen skrev:
Vad skulle vara dåligt med det? Nu får du förklara varför ett så utbrett arbetssätt skulle vara "dåligt"? Gör du som tillverkaren har skrivit så är detta ett smidigt sätt att jobba utan massa kladdande m flyt..
Finns andra tillverkare som inte rekommenderar att göra på det sättet. Och har aldrig sett någon göra det. Du får inget bra fäste på metaller.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Finns andra tillverkare som inte rekommenderar att göra på det sättet. Och har aldrig sett någon göra det. Du får inget bra fäste på metaller.
Ok känns som vi inte kommer längre med den här urtråkiga diskussionen och för att inte göra TS och alla andra uttråkade så avslutar jag detta med att det finns faktiskt tillverkare av ALU beklädd frigo som du kan lägga keramiska plattor på. Godnatt och trevlig helg.
 
surris
N Nickesågen skrev:
Ok känns som vi inte kommer längre med den här urtråkiga diskussionen och för att inte göra TS och alla andra uttråkade så avslutar jag detta med att det finns faktiskt tillverkare av ALU beklädd frigo som du kan lägga keramiska plattor på. Godnatt och trevlig helg.
Håller med. Bara för det finns så behöver det inte vara en bra lösning.
 
Vad har du för mellanbjälklag? Har du räknat på reglarnas nedböjning? 30mm flytspackel väger 50 kg/m2.
 
H hejhopp skrev:
Vad har du för mellanbjälklag? Har du räknat på reglarnas nedböjning? 30mm flytspackel väger 50 kg/m2.
Nedböjningen blir irrelevant om du väljer ett självbärande flytspackel, vilket man alltid bör göra vid träbjälklag. Däremot måste de ju fortfarande klara vikten givetvis, men det är väldigt sällan det skulle bli ett problem.
 
Hur mycket (mm) måste man flyta för att det ska bli självbärande?
 
Det ska spackeltillverkaren svara på, men generellt så är det 12-13mm och då ska det vara över rörhjässa.

Jag skulle nog kolla om man kan använda fiberduk i botten som tätning (om det är mycket springor), lägga slang och spackla precis över slangen, prima och smältlimma armeringen och sen spackla 13mm över hela
Ev en 5-10mm topp med ett lättflytande spackel, tex k14 eller k39
Om du ska göra det själv, anlitar du en firma som kan sin sak så bör dom kunna spackla allt i en smäll med pump
Så räkna med 40mm höjning om du ska ha 17 slang
 
Jag måste testa ett påstående för jag hänger inte med i mina egna funderingar.....

Om man gör självbärande flytspackel så behöver man inte ta hänsyn till BkR:s regler om träbjälklag, typ cc60 med Max spännvidd på 250 vid 45x220?
 
Jag måste testa ett påstående för jag hänger inte med i mina egna funderingar.....

Om man gör självbärande flytspackel så behöver man inte ta hänsyn till BkR:s regler om träbjälklag, typ cc60 med Max spännvidd på 250 vid 45x220?
 
Jo
Vet inte men jag tror att självbärande innebär att spacklet bär upp sin egen vikt utan att underlaget blir belastat.
Du kan inte lägga en spånskiva på cc 2500mm och sen spackla 13mm och tro att det ska hålla...
 
Nä det är jag med på men får fortfarande inte ihop det med ”självbärande”.

följer man inte bkr så kommer spacklet att knäckas?
 
TS vill att det bygger så lite som möjligt och vill inte riva upp golvet för att lägga spårade skivor. Fräs ner 17mm slang i det 28mm spontade golvet. Värmeplåt, slang, naja ihop armeringsnät i helnätsformat och 15mm flytspackel, eller vad som anses självbärande.
 
Värmeplåt och fräsning har en kostnad. Med 12mm golvvärmeslang blir det längre slang och säkert fler slingor, men flytspackelåtgången minskar. 17 rör ska täckas med 30mm flytspackel, 12 rör sla täckas med 15mm flytspackel. Från båda måtten får du dra av tjockleken på kakelplattorna
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.