Jag har aldrig provat Homeplug men funderar nu på att använda Homeplug för att få WiFi i gästhuset. Jag har googlat lite och omdömena är ganska skiftande - vissa får det att fungera bra medan andra har stora problem.

Jag byter elcentraler i huset och gäststugan och har därför möjlighet att planera uttagen för sändare och mottagare. Ska jag lägga ett uttag på samma grupp som kabeln till gäststugan och helst ett uttag på DIN-skenan i centralen för att korta kablarna så mycket det går? Eller räcker det med uttag på samma fas med hyfsat kort kabel till centralen?
 
Om du har möjlighet till fri sikt mellan byggnaderna så satsa på ett par Nanobeam 5Ac istället. Det är garanterat mer driftsäkert och ger bättre prestanda.
 
Det är inte aktuellt i första läget. Priset för ett par begagnade Homeplug är så lågt att jag måste ge det en chans. Annars drar jag kabel.
 
Det stämmer, det är min svåger som hälsar på. Han råkade svara på min ipad. :)
 
Gäststugan bör/ska ha egna grupper, helst även egen JFB.
 
Jo, det är klart att gäststugan ska få en egen grupp i den nya centralen. Den ligger utanför stugans JFB eftersom det går en 4-ledare mellan husen och sedan sitter det en egen JFB i gäststugan.

Min fråga gäller dock inte planeringen av elcentralen utan hur viktigt det är att ha korta ledningar mellan sändare och mottagare för Homeplug? Jag skulle kunna sätta ett DIN-uttag i respektive normcentral och lägga dem direkt på gruppen för gäststugan (och därmed utan JFB) för att minimera kabellängden på båda sidor. Alternativt sätter jag uttag nära centralerna på en av belysningsgrupperna och då passerar jag en JFB i huvudhuset och en i gäststugan - påverkar det prestanda för Homeplug?
 
Alla är saliga på sin tro, men att planera elinstallationen för att kunna köra homeplugs låter inte riktigt vettigt i mina öron.
 
Du ska planera elen så att den blir säker.
Idag får inga nya enfas-/trefasuttag upp till 16A ligga utanför JFB.

Vad är det för grovlek på kabeln som går till gäststugan? Hur är den avsäkrad?
 
Tack för alla råd om elinstallationen. Jag är väl insatt i detta område och ni kan lämna till mig att avgöra riskerna med ett uttag utan JFB i centralen (säkrat med 16A och i så fall med 2,5 mm2 den korta biten till uttaget) om det bara används för Homeplug. Givetvis är det bättre om det läggs på en belysningsgrupp skyddad av JFB.

Om någon med erfarenhet av Homeplug kan hjälpa mig med ursprungsfrågan är jag tacksam. Är Homeplug känsligt även för korta ledningssträckor? Finns det någon logik eller är det bara att prova sig fram? Kan det funkar lika bra med 10-15 meter gruppledning i huset respektive gäststugan som om jag anstränger mig och håller nere ledningslängderna? Påverkar en eller två passager genom JFB?
 
Min erfarenhet är att det inte är så lätt att förstå om det kommer fungera eller inte med homeplug.

Ibland fungerar det över förväntning, jag har t.ex använt det till ett av mina uthus och där kopplat in mig på ett trefas uttag för att se vilken fas jag använt men jag fick perfekt signal på alla tre faser.

Något jag sett ställa till det är överspänningsskydd på grenuttag men bortsett från det så verkar det bästa vara att pröva sig fram.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Varje skarvpunkt kan ge försämrad dataöverföring.

Det finns andra saker/apparater som ger mer störningar är skarvar å det är bla. dimmer, motor, kontaktor, switchade nätaggregat, dessa behöver inte ens sitta på samma fas för att ge störningar.
 
  • Gilla
Anders Johansson
  • Laddar…
Vi testade homeplug för några år sedan. Minns inte vilken modell, men jag kan bidra med resultat. Hastigheten var bedrövlig. 10-40mbit. Oftast 10-20mbit. Även om dosorna var specade för 300mbit om jag minns rätt. Vi testade i lite olika rum och med olika grupper utan bättre resultat.
 
  • Gilla
Anders Johansson
  • Laddar…
Jag har kört HomePlug 500AV i flera år i lägenhet. Vet inte om det ligger på samma fas men vad jag hört fungerar det inom samma transformatorstation. Lägg dom på samma fas så blir det nog bra.

Det viktigaste med HomePlug är att ha realistiska förväntningar. Skall du bara surfa och titta på YT fungerar det oftast bra men tro inte att det är perfekt för 8K livedtreamat från Tokyo OS eller gaming.

Samma med WiFi-prestanda, duger bra för vardagsbruk men kan givetvis inte jämföras mn ed en Asus värstingrouter med beam forming.

Edit: och jag kör alltså HomePlug pluggat i grenuttag utan större problem. Upplever du problem med prestanda kan du ju se över kabeldragningen.
 
Jag har mycket goda resultat med Devolo homeplug. De använder fas, nolla och jord för överföringen. Dessutom finns övervakningsprogrammet Devolo Cockpit för att kolla signalstyrkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.