Jo, fast en profil gjuts ju inte utan extruderas med förhållandevis låglegerat Aluminium (till skillnad från gjutgods).

Har anodiseringen någon praktisk roll dock? Vi pratar ju ett skikt på 20-40um. Vid profiler brukar ju syftet vara mest dekorativt..

Jag kör aluminium i min Bosch 80-tandade multimaterial klinga jag köpte för att såga lister och det blir kanon!
 
Redigerat:
Bågfil fungerar ju också bra på aluminium
 
  • Arg
Huzzbutt
  • Laddar…
Nänänä. Maskiner is the shit.

Snittet är 12,7 cm långt och jag är nog oförmögen att såga rakt hela den sträckan.
 
  • Gilla
  • Älska
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nänänä. Maskiner is the shit.

Snittet är 12,7 cm långt och jag är nog oförmögen att såga rakt hela den sträckan.

Hej MathiasS!

Var i Stockholm bor du?
Jag har två fintandade klingor 250mm & 210mm som jag brukar använda då jag kör lite aluminium.
Du får gärna låna dom om det underlättar för dig.

Dag
 
Om det är skenor med dubbla spår som du skall såga så är det en bra idé att lägga träbitar i spåren så att inte dom uppstående profilerna böjer sig när du sågar.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo, fast en profil gjuts ju inte utan extruderas med förhållandevis låglegerat Aluminium (till skillnad från gjutgods).

Har anodiseringen någon praktisk roll dock? Vi pratar ju ett skikt på 20-40um. Vid profiler brukar ju syftet vara mest dekorativt..

Jag kör aluminium i min Bosch 80-tandade multimaterial klinga jag köpte för att såga lister och det blir kanon!
Jag läste inte hela tråden, utan svarade @jac , eftersom han taggade mig. Eloxering gör definitivt skillnad om det rör sig om många snitt. Relaterat till eggradien på verktyget är 40 mikrometer mycket. Eloxering kan vara dekorativt, men har ofta en annan funktion i tekniska tillämpningar. T.ex. slitageskydd och friktionsegenskaper. En effekt av slitageskyddet är att det inte färgar av sig på trä eller framför allt på målade ytor.
 
stigen stigen skrev:
Hej MathiasS!

Var i Stockholm bor du?
Jag har två fintandade klingor 250mm & 210mm som jag brukar använda då jag kör lite aluminium.
Du får gärna låna dom om det underlättar för dig.

Dag
Tack för erbjudandet, mycket vänligt, har dock redan hunnit montera biltemaklingan så nu flyger tänderna snart.....:)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om det är skenor med dubbla spår som du skall såga så är det en bra idé att lägga träbitar i spåren så att inte dom uppstående profilerna böjer sig när du sågar.
Tre spår tillochmed, dock är skenan gjord så att de smala utstickande delarna är nedåt, så det ska nog funka ändå, tack för tipset.
 
Mycket snack och lite verkstad här. Så hä blev det iaf:

Skärning av fönsterprofil i vit plast på en metallbänk med röda verktygshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mycket snack och lite verkstad här. Så hä blev det iaf:

[bild]
Ser snyggt ut! Vad använde du för klinga nu då? Smörjde du något?
 
Det blev en klinga med negativ tandvinkel från biltema.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det blev en klinga med negativ tandvinkel från biltema.
Ämnad för trä el aluminium?
Länk till vart du köpte?
 
Närbild av ett cirkelsågblad i metall med teknisk information och varumärket Biltema präglat på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Matthies och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.