Äh, bor i en liten fjällby runt polarsirkelen, Vedeldat hus med ved lager , redan lånat hem skyddsutrustning från jobbet. Gång avstånd till smältvatten på sommar och snö på vinter. Vi synes på andra sidan
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Är det nåt särskilt som hänt som gör att folkhälsomyndigheten borde agerat annorlunda?


[länk]

Äähhh, ja! De kom från ett område som har spridit den största smittan sen SARS. Det gjordes kontroller innan de begav sig hem. Men vad säger att de inte bar på viruset när de skickades hem? Absolut ingenting.

Samtidigt var där smittade med på planet som de flög hem ihop med. Hyfsat stor risk att någon var/blev smittad. Sen får de springa runt fritt hemma och i samhället. Nej, jag tycker personligen det är skandalöst. Sen är jag en av dem som garanterat dött om jag fått detta virus vilket kanske gör mig lite mer orolig än dig.

Jag litar mer på mer utvecklade länder som USA och Australien än Sverige. Som tydligen har gjort ett totalt annorlunda bedömning än våra svenska kollegor.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S
ricebridge ricebridge skrev:
Du vill inte ”slava under regeringen” för att de inte ”bryr sig om medborgarna”, och därför inte hjälpa medborgarna i en krissituation? Intressant logik. Eller brist på sådan.
Beror på vilka medborgare :) Jag tror jag kommer ha fullt upp att hjälpa de jag bryr mig om.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
BirgitS
F FRS05 skrev:
Sen får de springa runt fritt hemma och i samhället.
Det får de ju inte. När man pratade med dem om hur allvarligt det är och vilka restriktioner som gäller så märks det ju om de tog det på allvar eller inte. Sen ska de ju ta tempen varje dag och rapportera till vårdcentralen. Det fungerar ju bra så länge det är fråga om några få men om det är fråga om många personer, som i en del andra länder, så kan det ju vara svårt att hålla koll. Risken med att man ålägger för hårda restriktioner är ju att folk blir motvalls och absolut ska försöka komma runt reglerna.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Man har tydligen lyssnat på kanadensiska tidigare erfarenheter som visat att det funkar bättre med frivillig isolering. Precis som Birgit skriver stressar tvång att folk försöker ta sig ut om de är inlåsta av myndigheterna.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter vettigt.

Jag undrar också varför man helt enkelt inte köpte deras tjänster. 10 000 kr per dag i ekonomisk ersättning för hemmakarantänen gör de flesta mycket motiverade. Det är ju i paritet med vad vi betalar en hantverkare för en arbetsdag med oplanerat småjobb.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Max 804kr per dag minus skatt är svenska ersättningen enligt FK.
Det blir för 14dagar ungefär 7.500:- efter skatt för de som betalar 34% i skatt.

Hur fungerar "frivillig karantän" om man är fler i samma bostad. Ex man, fru och två barn men endast en familjemedlem har risken att vara smittad. Ex efter en arbetsresa...

Ska den ev. smittade personen vistas med de andra i familjen som garanterat är smittfria?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H HSP skrev:
Max 804kr per dag minus skatt är svenska ersättningen enligt FK.
Det blir för 14dagar ungefär 7.500:- efter skatt för de som betalar 34% i skatt.

Hur fungerar "frivillig karantän" om man är fler i samma bostad. Ex man, fru och två barn men endast en familjemedlem har risken att vara smittad. Ex efter en arbetsresa...

Ska den ev. smittade personen vistas med de andra i familjen som garanterat är smittfria?
Hur många högavlönade (som reser mycket) är beredda att ta den smällen när man mår bra? Förstår att flera svenska storbolag väljer att betala ut lön under karantänperioden.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Max 804kr per dag minus skatt är svenska ersättningen enligt FK.
Det blir för 14dagar ungefär 7.500:- efter skatt för de som betalar 34% i skatt.

Hur fungerar "frivillig karantän" om man är fler i samma bostad. Ex man, fru och två barn men endast en familjemedlem har risken att vara smittad. Ex efter en arbetsresa...

Ska den ev. smittade personen vistas med de andra i familjen som garanterat är smittfria?
Jag såg att en av svenskarna från Wuhan fick bo på hotell. Oklart dock vem som betalar.
 
BirgitS
H HSP skrev:
Hur fungerar "frivillig karantän" om man är fler i samma bostad. Ex man, fru och två barn men endast en familjemedlem har risken att vara smittad. Ex efter en arbetsresa...

Ska den ev. smittade personen vistas med de andra i familjen som garanterat är smittfria?
Ett villkor är att de ska undvika kontakt med andra människor. Det finns ju olika sätt att lösa det, t.ex. resten av familjen kan bo hos släkt eller vänner, eller man har så stort hus att en person kan bo i en avskild del med eget badrum.

Statsepidemiologen intervjuas här: https://www.nsd.se/nyheter/evakuerade-fran-kina-hemma-i-sverige-nm5293643.aspx
Står t.ex. att gruppen är under extrem kontroll och har kontrollerats noga att de är utan symptom både före och efter flygningen samt att eftersom det är en liten grupp går det att kontrollera dem till skillnad från Frankrike där det är så många att det är billigare och enklare att skapa en särskild organisation som tar hand om alla på ett enda ställe.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Beror på vilka medborgare :) Jag tror jag kommer ha fullt upp att hjälpa de jag bryr mig om.
Pah! Det går nog ganska fort. Med den inställningen blir det inte särskilt många kvar att bry sig om.
 
Hemmakatten
S SueCia skrev:
haha skulle aldrig falla mig in att rycka in och slava för en regering som så tydligt visat att man inte är på medborgarnas sida.

Vi tog t.ex nyligen emot evakuerade människor från kina som suttit på ett plan med verifierat smittade. Efter endast 2 veckor i karantän får dom nu fritt röra sig i samhället, precis som att man faktiskt vill att det ska sprida sig så fort som möjligt.
Är du svensk medborgare eller invånare i Sverige. Om du då emottar den service och förmåner som alla har, är det en väldigt märklig inställning att inte vilja göra en insats för sitt land, på snudd fientlig inställning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Till skillnad från Roslagen, där vi bodde tidigare och hade elverk för vår brunn, och enskilt avlopp och uppvärmning som kan drivas på bilbatteri och kyl/ffys, gasolhäll,öppen spis mm, så har vi här i Tavira inget av detta.

Folk här har inte det tänket. Och det är inget som regeringen eller stadsfullmäktige går ut med. Det man talar om är risk för en ny jordbävning.

Vi skulle inte klara oss mer än max en vecka med mat och sanitäranläggning (wc).
 
S
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är du svensk medborgare eller invånare i Sverige. Om du då emottar den service och förmåner som alla har, är det en väldigt märklig inställning att inte vilja göra en insats för sitt land, på snudd fientlig inställning.
Du får gärna utveckla det där :) jag betalar ändå rätt mkt skatt varje månad, utöver all skatt min arbetsgivare får betala, och all moms jag betalar, så vilka förmåner åtnjuter jag, och har jag inte på något sätt ändå betalat för dom redan?
 
Hemmakatten
Absolut! Vi betalar alla skatt och vi åtnjuter alla olika förmåner som vägar att åka på, övrig infrastruktur, sjuk- och äldrevård mm mm.

Utifrån det menar jag att vi alla har både rättigheter och skyldigheter. En av de mest basic skyldigheter vi har är att rösta i allmänna val.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.