Har hållt på ett halvår att renovera min nya lägenhet och äntligen blivit klar, skulle va kul att höra vad folk tycker om resultatet.

http://dev.jaycom.se/lgh/

Kom gärna med kommentarer och konstruktiv kritik. :)

/ Jens
 
[quote author=AX link=1137023468/0#1 date=1137026686]Det absolut första jag störde mig på var taklisterna, speciellt i hallen. Det andra är mässingslisten mellan klinker o trägolvet, är allergisk mot sånna kontorslister.
Inte tänkt på taklisterna alls, tycker inte man märker dom och att de smälter in bra men skulle va kul att se bilder på tips på vad som anses som mer passande

Det tredje jag störde mig på är takarmaturinfästnigen som är kvar, trots att det numera är spottar.
Vissa hål har satts brickor för men de som inte har det skulle man kunna byta ut till vita lock, helt täcka igen dom känns dumt eftersom man kommer åt ström därifrån om skulle behövas i framtiden

Det fjärde är trälisterna mot kaklet i köket som går i fel träslag/färgton.
Ska se om man kan hitta några som matchar istället, tack för tipset

Det femte är att den schyssta grå färgen i sovrummet inte användes istället för den ljusgula i hallen, o tvärtom.
Färgen i sovrummet skiljer sig mycket mer från de i hall och vardagsrum än som syns på bilderna, sovrumsfärgen är mycket varmare än den ser ut på bilden

Sen så hade jag valt ofärgat glas i duschskyddet... sorry.
jag gillar de rökfärgade mer, men det är ju bara en smaksak

Jag tror jag hade lagt in det nya köksgolvet i hallen oxå.
Där håller jag inte med, gilalr värme och ljus och tror svart golv i hallen (som saknar fönster) hade blivit aldeles för kallt.

Sen är det det där med att dra om kablarna till osynlighet, det hade inte jag heller gjort ;)
Kabeldragningen är inte färdig ännu :)


Tack för att du tog dig tid att ge denna konstruktiva kritik, ska se vad som blir att ändra ;)
 
Hej Phict,
jag gillade spjälsängen på "före" bilden :) Vart fick du tag på den, eller är det "hemmabygge"?
 
Vilken skillnad! Jag tycket det såg toppfräscht ut. Belysning är ju verkligen jätteviktig när man inreder och renoverar, något som ibland glöms bort, men det tycker jag du gjort bra med spottar.
Jag skulle nog i köket byta ut bänkbelysningen som ser ut som det är den gamla som sitter kvar, men det är inte så det stör ändå.
+som du redan påpekat att du inte gjort ännu att gömma alla kablar från tv och telefon mm.
Jag håller med AX om att klinkersen i hallen kunde bytts ut oxå, känns lite som att den som ligger nu passar bättre till den gamla stilen, men som sagt det ju en smaksak.
Taklisterna hade jag nog inte reagerat på om inte AX varit framme och pekat på dem, för det hade sett modernare ut om man skippat listerna, eller om man fyllt igen skuggan mot taket...
Hoppas att du är nöjd med ditt projekt och att du nu trivs i lägenheten!
/Jenny
 
Jag tycker skillnaden är mkt stor!! Till det mkt bättre!! Oavsett taklister och annat som andra inte gillar så är helheten kanon, känn er stolta! Är nyfiken på vart ni hittat den härliga svarta soffan?
 
Kanonsnyggt! Helt i min smak.
Jag håller med ang svart golv i hallen, det skulle bli för mörkt.

Soffan är väl från BoConcept om jag inte missminner mig.

Är detta en lägenhet som ligger på Kungshöjd i Göteborg?
 
WOW! Jag måste säga att jag blev framförallt mäkta imponerad av stilbytet! Tala om scenförändring! Jag tycker ni har varit väldigt duktiga. Hade ni hjälp eller har ni bytt smak så totalt?

Visst finns det alltid detaljer man kan förbättra eller ändra, precis som någon skriver, men helhetsintrycket är ju HELT annorlunda idag. Plötsligt blev det ett modernt och luftigt hem från att ha varit något murrigt som inreddes på 80-talet (?).

:)
 
Tack för all feedback!

Pillan: soffan är köpt från en "Svenska Hem" butik, den finns i många utföranden och serien heter Sits Quattro.

Kanske var otydlig men före bilderna är från innan jag tog över lägenheten, och efterbilderna är nu, efter renovering, reparartion av vattenskada och stambyten som uppkom på vägen.

Lägenheten är inte i gbg utan i norra sverige.
 
phict skrev:
Kanske var otydlig men före bilderna är från innan jag tog över lägenheten, och efterbilderna är nu, efter renovering, reparartion av vattenskada och stambyten som uppkom på vägen.
Ha, ha, ja det förklarar denna totala scenförändring...!
 
Kanonsnyggt, helt min smak.

Hittade bara en sak o va kritisk mot.
Bild nr 4:
Utanpåliggande strömställare/dimmer/dimmer i trefacksram.
Gillar varken utanpåliggande (antar att du inte hade ngt val?) eller när det är många brytare utmed varandra (jag kanske är lite konstig)

Jag hade kört med en 3x1pol och haft dolda tryckknappsdimmrar i ngn dosa, om det gick.

Jag skulle kanske dessutom kört med ngt glassigare än trendserien.
 
Rogerio skrev:
Kanonsnyggt, helt min smak.

Hittade bara en sak o va kritisk mot.
Bild nr 4:
Utanpåliggande strömställare/dimmer/dimmer i trefacksram.
Gillar varken utanpåliggande (antar att du inte hade ngt val?) eller när det är många brytare utmed varandra (jag kanske är lite konstig)

Jag hade kört med en 3x1pol och haft dolda tryckknappsdimmrar i ngn dosa, om det gick.

Jag skulle kanske dessutom kört med ngt glassigare än trendserien.
Tyvärr fanns enligt elektrikerna som installerade den nya strömmen något annat val än utanpåliggande men håller med att det är snyggare med mer infällda.

Förstod inte riktigt vad du menade med "trendserien".
 
Jättefint! Mkt imponerande!!!

...men så har ni väl inga småbarn heller... ;) ;) ;)

/Lena
 
Det ser riktigt bra ut! tur ni förändrade det, för ursäkta, men såå trist stil på före-bilderna.. Nåväl.. jag hade förändrat ett par saker..

- Först som nån mer pratade om skulle jag bytt ut bänkbelysningen mot något annat.. spotar? Skulle se mer enhetligt ut med den stil ni valt.

- Vad sjutton är det för luckor som sitter ovanför kyl/frys? De stämmer ju inte alls mot resten av köket.. Försök byta mot några som går i stil med resten..

- Schyssta snurrfåtöljer ni hittat! Kanske man kan komplettera med något att ställa ett glas med valfri dryck på? Nåt vägghängt kanske?

- Det ser ut som datorrummet är det "glömda rummet"... lite trist med en lägenhet i toppskick med bra stil men med ett rum som ser kvarglömt ut oc hmed trista kontorsmöbler och en ursliten soffa.. Det rummet kanske ligger på att göra- listan för framtiden?

Men annars så, jättesnyggt! Gillar speciellt det mörka golvet och matplatsen.. snyggt!
 
Mycket snyggt tycker jag! [smiley=tekst-toppie.gif]

Att byta ett rätt nytt och fint klinkergolv tycker jag skulle vara bortkastade pengar & jobb, bra att det fick vara kvar anser jag.
Sedan undrar jag vad AX tycker att man skall ha istället för mässingslisten som täcker övergången från klinker? (tycker iof. inte att den stör så mycket heller)


Som elektriker tycker jag att Eljo Trend är mycket bra saker, inget att skämmas över även om jag gillar Elko´s materiel bättre. ;)
Jag vet att många tycker att Eljo Trend känns lite hyreslägenhet, men det är iaf. bra saker.
Till skillnad från Tosca tycker jag att Solid-serien ser för taskig ut!
...men det är min åsikt, smaken är som baken.


Självklart skall de gamla takuttagen vara kvar, även om de inte används. Visst, det ser lite konstigt ut men man måste tänka lite praktiskt också.
Det går ju att sätta släta lock istället för uttagen om man vill.


Golvet runt matsalsmöbeln (klickgolvsövergången) tycker jag blev läcker, men jag kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller ej ...men det är läckert. :D

Glasdörrarna i hallen blev skitbra!

Lite "konstruktiv kritik" blir väl som de andra skrivit:
* Taklisterna, skugglister är jag inget "fan" av. Snyggare utan lister tror jag.
* Köksluckorna ovan kyl & frys var det första jag såg också -BYT!
* En liten annan färgton på kakellisten i köket kanske?
* Sladdarna på golvet (jo, jag vet att du inte hunnit).


Kommer nog inte på något annat förutom att det såg lite mörkt ut i köket, men det kanske bara är mina kräsna "elektriker-ögon" som vill ha mer ljus vid dammsugning ;D.

Som sagt, mycket snyggt och stilrent -hög klass!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.