G gråsten skrev:
Vad är nanoduct som nämns ovan? Googlar man kommer medicinsk mätutrustning för svett.
lägg till lämpligt fackord i sökningen, i det här fallet kan det vara lämpligt att lägga till fiber så får du bättre träffar.
 
R
Duct= rör som man blåser fiberkabel i.
Finns i massa storlekar. Vanligast är microdukt 14/10 och 7/3.5. Dessa får direktförläggas i marken. Siffrorna står för yttermått/innermått

sen finns det då nanodukt som namnet antyder är extremt små. Dessa används endast inomhus och läggs oftast i annan kanalisation
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Duct lika med skyddsrör?
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Duct lika med skyddsrör?
Protte
Nja skyddsrör är det inte riktigt, men slang eller rör, eller kanalisation:)
 
Har du möjlighet att lägga upp en bild?
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Det är ju förbjudet att riva ut fasta installationer:) Extremt irriterande i mitt nybygge med för lite nötverksuttag. Att få dra fula kablar synligt när de kunnat gömmas i väggen. Jag hade sett väldigt stort värde(värdeföehöjning på priset) för ett ställe med rejält med fasta uttag.
 
  • Gilla
ansgar46 och 5 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Har du möjlighet att lägga upp en bild?
Ja en bild vore bra. Nanoduct fiber gav inte önskade svar
 
nikasp
N Nyikåk skrev:
Men många av oss ser det som ett stort plus.

Vi bodde tidigare i en nybyggd brf med dubbla nätverksuttag ialla rum, fõrutom i vardagsrummet där det fanns på motsatta väggar så man kunda ha TV m.m. på valfri sida, helt suveränt.
Håller med, bodde i nybygge 2012-2014. Dubbla uttag överallt och riktigt IT-skåp = kanon.
 
  • Gilla
Gert57 och 2 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Det är ju förbjudet att riva ut fasta installationer:) Extremt irriterande i mitt nybygge med för lite nötverksuttag. Att få dra fula kablar synligt när de kunnat gömmas i väggen. Jag hade sett väldigt stort värde(värdeföehöjning på priset) för ett ställe med rejält med fasta uttag.
Fast han skrev att det var fullt med en massa kanaler överallt så jag gissar att allt var utanpåliggande, så jag förstår att han river bort skiten. Det är alltså inte en infälld installation tolkar jag det som.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Exakt, allt var utanpåliggande.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
C calvin82 skrev:
Exakt, allt var utanpåliggande.
Jag förstår att du rev bort skiten, men dom flesta här läser bara närverkuttag, bort. Dom läser inte alls ord i meningen.
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
C calvin82 skrev:
vi har renoverat vår lägenhet och passade på att plocka bort nätverksuttag (ett i varje rum!) Klantigt men vi har råkat klippa av inkommande fiber. Ducten såg nästan exakt ut som en tp-kabel och låg i samma kanal som dessa. Allt som återstår nu är en stump på ca en dm som sticker ut ur dosan till ett telefonjack (verkar som att dom förlagt ducterna i samma rör som telefonin)
Gissar att ducten kanske kan skarvas men att man måste blåsa in en ny fiber? Vad sjutton kostar sånt?[/QUOTE

det går att svetsa fiber. Så sannolikt kommer fiberriktningen göra det istället för att dra en helt ny.
 
C calvin82 skrev:
Ingen aning? Dom kanske dragit in en färdigdragen dukt genom telefonrören?
(Dukten är typ 4-5mm)
Lite sent svar, men 5 mm är vanlig duct (eller fiberslang kan det också kallas) för inomhusbruk som har använts och vanligtvis vit. Har inte sett att annan färg använts eller om det finns för 5 mm inomhusduct.
Förutom att den är mjukare och mindre, med det enklare att dra inomhus även i VP-rör eller annan slang som vanlig 16mm för elddragning, så är den godkänd utifrån vilka gaser den avger vid brand. Och det du beskriver är sedan att man svetsad "piggtail", anslutningsdel med kontakter på båda fibrerna, vilket fiberoperatören avgör om det ska göras eller enbart svetsa på en fiber. Och det är även här standard att den fiber som används innehåller två "fibertrådar".

Sedan ett tröstande ord, du är inte den första som förstör en fiber och det kommer bli något vanligt som händer.
 
R
G gråsten skrev:
Ja en bild vore bra. Nanoduct fiber gav inte önskade svar
vet inte varför ni vill ha en bild på en nanoduct? Vitt tunt rör..

andra träffen på Google ger denna: http://media.dataconnect.se/2015/05/WEBBKATALOG_2015_03_26.pdf
Sidan 36, där är nanoduct. vill ni fortfarande ha en bild så kan jag ta en åt er på måndag på jobbet.
 
C calvin82 skrev:
Jo iofs men jag tror dom flesta inte köper lägenhet på att det finns nätverksuttag i sovrummet
Jag skulle aldrig köpa en lägenhet utan fiber och utan nätverksuttag, det är värt flera hundratusen i lägre pris på lägenheten.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.