Riva och bygga helt nytt, eller varsamt bygga till? Arkitekt Gustav Hultman föreslog det senare när en hemvändande familj efter ett längre utlandsboende tillsammans med honom fann en arkitektritad, välbyggd men inte helt välplanerad villa på Fridhem i Malmö.

Du kan läsa artikeln här: Arkitektritat 50-talshus i Fridhem tillbyggt med en våning
 
  • Gilla
Flippomir
  • Laddar…
Snyggt! Insidan blev riktigt lyckad med den ökade rymden och träpanelen som visade gränserna mellan gamla och nya.

Jag förstår idén med att bevara det gamla teglets utseende, men om det var jag så hade jag förmodligen putsat eller målat det då det gränsar till att se lite risigt ut.
 
Excel
Mycket bra gjort, bästa huset hittills, bra val att behålla det vackra teglet. Takpanelerna ligger i förband.(y)

Klockrent
 
  • Gilla
chxbyggarn
  • Laddar…
Fadai
Vackrast inuti, men mest älskar jag muren. Fler borde ha mur runt tomten, bara synd att det ofta är svårt m bygglov.
 
  • Gilla
chxbyggarn och 1 till
  • Laddar…
Gaveln med plåt såg inte speciellt vacker ut! Invändigt fick man rymd men det känns lite som i en kyrka. Jag älskade muren runt huset vilket skapade en mysig privat känsla.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Hur når de böckerna i bokhyllan på vån 2?
 
Jag har bokhyllor där jag inte når böckerna annat än med stege. Jag tänker att vissa böcker eller prydnadsföremål vill man spara men behöver inte komma åt på daglig basis. Då är det trevligt att ställa upp dom så man ser dom men utan att dom tar upp dyrbara hyllmeter i golvnivå.
Ett annat ställe folk sparar böcker på är vinden, ungefär lika lättåtkomligt...

Lätt bästa fredagshuset på länge! Jag gillar verkligen påbyggnadens exteriör som skapar intressanta linjer på ett tidigare exteriört rätt tråkigt hus.
 
  • Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
Tycker faktiskt inte att det blev så pjåkigt. Vardagsrummet var uppenbarligen mycket snyggt redan från början men den nya volymen uppåt gör det lyxigare. Ekfanér upptill är ett smart materialval som visar var det nya börjar utan att kontrastera dåligt mot resten. Ek finns ju redan så det harmoniserar såklart fint.

Är dock kanske inte lika såld på hur fanéren har placerats i förband - ser slumpmässigt ut på det där "täckskivor på en byggarbetsplats"-sättet. Det harmoniserar inte riktigt (ja, jag är detaljmänniska). Hade förmodligen föredragit någon annan variant av innertak också, klassisk målad panel eller så.

Gult tegel verkar inte åldras lika vacker som rött tegel. Har för dålig koll för att veta varför, men jag är både glad att muren och fasaden är kvar, samtidigt som jag hade förlåtit exempelvis slammålning av husets fasad.

Summa summarum, bra bevarat! Det bästa är ändå originaldetaljerna ihop med den nya rymden. Men de nytillkomna detaljerna är inte så toliga heller. De lever i alla fall i harmoni med det gamla, något många missar/underordnar när de kör med filosofin att "det måste synas vad det nya är". Glömmer man harmoni, balans och helhet blir det ofta mindre lyckat.
 
Hemmakatten
Underbart hus!!
 
  • Gilla
chxbyggarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.