Hur har grannen tänkt att tak/takstolar ska vara kvar men inte väggen som jag förutsätter håller upp de?
 
Stämpar upp det och sen bygger nya väggar helt enkelt. Dvs stämparna måste då stå där min bod nu står som del i problematiken
 
harry73
Grannen får inte riva din bod utan ditt tillstånd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M M5Peter skrev:
Tack för input. Precis. Min bod snyltar på grannens garagevägg och då inte en frighebod i ordets rätta bemärkelse utan en annan typ av byggnad. Har dock sett ut så här närmre 40år. I teorin så skulle jag kunna bära av med en egen innervägg. Nu är det dock så att han kommer riva sin vägg och när han bygger upp den nya behöver han så mkt utrymme för arbetet att det blir omöjligt för min byggnad att stå kvar.
Grannen får inte nyttja din tomt för att återbygga sitt garage. Hen får bygga på sin sida så att säga. Så stämparna får stå på andra sidan gränsen.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Att det ska vara så jävla svårt att sätta sig in i hur det kunde vara på den tiden då de här byggnadsverken kom till. Gubbarna var förmodligen jobbarkompisar på den närbelägna industrien, kärringarna var hemmafruar som stod vid spisen och födde barn. Ingen visste riktigt vem som var far till den andres barn. Barnen for som små "illrar", härs och tvärs över fastighetsgränsen som var utan staket. Kärringarna drack kaffe och åt hembakta drömmar tillsammans och pratade skit om nyinflyttade grannar från 08-området. Det är klart att det blev så här. Men är det egentligen något fel om man låter det förbli så här?
Om du nu skulle trilskas och inte låta grannen riva sin vägg, och bygga ny, vad skulle hända om grannen struntar i väggen, och den rasar?. Jag lämnar den frågan öppen.
 
  • Haha
  • Gilla
Totte_S och 5 till
  • Laddar…
Väggen kommer stå i 30 år till. Han vill bara ta bort fuktpåverkan och tilläggsisolera. Självklart ska han får göra det. Vill inte hindra men det är väl ändå rimligt att han får bygga upp min bod igen när han är klar?
 
M M5Peter skrev:
Väggen kommer stå i 30 år till. Han vill bara ta bort fuktpåverkan och tilläggsisolera. Självklart ska han får göra det. Vill inte hindra men det är väl ändå rimligt att han får bygga upp min bod igen när han är klar?
Köp hem tillräckligt med "bärs" och så hjälps ni åt. Ni har ju nytta av väggen båda två.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tycker juridiken är ganska tydlig i detta fallet.
*Grannen har inte rätt att riva din bod
*Grannen har inte rätt att nyttja din tomt till sin renovering.
Med det sagt så faller resterande resonemang om han ska bli tvungen att bygga upp boden etc.
Min ståndpunkt hade varit att grannen får göra vad som han behöver för att renovera men att han ska lämna din bod i samma eller bättre skick än innan renoveringen (detta innefattar även nedplock) när han är klar med renoveringen. Dessutom hade jag nog också varit grannen behjälplig i bygget och framförallt med delarna som rör boden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ja, varför sätter ni er inte ner och resonerar hur ni löser detta på ett bra sätt?

Skit i juridiken nu, den tar du fram om din schyssta granne sätter sig på tvären.

Du vet ju nu att grannen inte kan göra ett skit utom att riva väggen som din friggebod vilar på. Då är det ditt problem om din bod rasar.

Hen kan inte komma åt att bygga ny vägg pga intrånget som jag förstår det. Men det går säkert att flytta väggen.

Ni är lika beroende av varandra verkar det som och då måste man samarbeta.

Är du osäker, se till att skriva ner vad ni kommer överens om och skriv under på det båda.

Ett kontrakt om nödigt signerar i blod...
 
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Ja, varför sätter ni er inte ner och resonerar hur ni löser detta på ett bra sätt?

Skit i juridiken nu, den tar du fram om din schyssta granne sätter sig på tvären.

Du vet ju nu att grannen inte kan göra ett skit utom att riva väggen som din friggebod vilar på. Då är det ditt problem om din bod rasar.

Hen kan inte komma åt att bygga ny vägg pga intrånget som jag förstår det. Men det går säkert att flytta väggen.

Ni är lika beroende av varandra verkar det som och då måste man samarbeta.

Är du osäker, se till att skriva ner vad ni kommer överens om och skriv under på det båda.

Ett kontrakt om nödigt signerar i blod...
Skit i juridiken men ta fram ett kontrakt? Vad vill du ha sagt med detta?
 
tttomten TomasJor skrev:
Skit i juridiken men ta fram ett kontrakt? Vad vill du ha sagt med detta?
Ja, det kan man undra :)
Jag menade att situationen är nog färsigutredd och det är dags att ta tjuren vid hornen och inleda en diskussion med grannen.

Och vill man ha stöd för vad man är överens om kan man skriva ner det och skriva under båda parter.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
harry73
R Rickard Ohlin skrev:
Jag menade att situationen är nog färsigutredd
Så du menar att situationen är färdigutredd och samtidigt säger du att grannen får ta bort den gemensamma väggen så att ts bod rasar.
Jag litar inte ett dugg på det du skriver
 
Många uttrycker åsikter utifrån tanken att det handlar om två byggnader. Det gör det ju inte. Det är grannens ursprungliga byggnad och sen har TS företrädare gjort en TILLBYGGNAD.
 
  • Gilla
Joakim90
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Många uttrycker åsikter utifrån tanken att det handlar om två byggnader. Det gör det ju inte. Det är grannens ursprungliga byggnad och sen har TS företrädare gjort en TILLBYGGNAD.
Och vad innebär det då isf?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Sä länge ingen kan bevisa något annat var det med allas goda minne och blev väggen en gemensam vägg
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.