Vi har bott i ett gammalt hus i 2 år snart och när vi flyttade in fungerade vår blandare till badkaret kanon och det kom bra med varmvatten ut blandaren. Men en dag kom det bara kallvatten. Var och köpte en ny blandare då jag trodde att det var fel på blandaren. Men när jag skruvade bort den kom inget varmvatten ut varmvatten röret (sipprade lite)

Ut handfatskranen kommer det varmvatten, och det ligger på samma vattenledning (bör det göra iallafall). Så det är jätteskumt att det inte kommer från blandaren i badkaret.

Vad kan vara felet?

Känns ju onödigt att bryta den nya blandaren förpackning....

Tack på förhand
 
Claes Sörmland
Är det gamla stålrör för vattnet som geggat igen? Det brukar bara vara ett smalt litet hål i mitten av en enorm rostbeläggning efter några år.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det gamla stålrör för vattnet som geggat igen? Det brukar bara vara ett smalt litet hål i mitten av en enorm rostbeläggning efter några år.
Hm, det kanske det är. Men det känns lustigt att det går från ena dagen går det från kallt till varmt. För det kommer fortfarande ut vattnen ur varmvatten röret.
Det är inbyggda rör...
 
Vilken varmvatten beredare har du ?
Mvh
 
V vvs facit skrev:
Vilken varmvatten beredare har du ?
Mvh
Den gamla är en FM Mattsson
 
Nej inte blandaren
Om du inte får ut varmvatten ur ledningen är sticket upp till blandaren vara täppt.
Vid ett par tillfällen har jag stött på detta problem . Varje gång har det varit Nibes emaljerade VVB som är skurken .
Anoden blir som sand / små grus när
Den är uttjänt .
Det löstes genom isär koppling vid VVB
(Efter tömning) och sen spola VV baklänges från dem ställen som det är problem med
Mvh
 
  • Gilla
Humlsn och 1 till
  • Laddar…
Hur tömmer man då? (inte kunnig)
 
En del ventilrör har avtappnings ventil då ansluter man avtappnings slangen på den
Stänger inkommande kv på ventilröret
Och öppnar avtappningen .
Sen gäller det att få in luft i Vvb
Jag brukar lätta på utgående VV rör
Eller plocka isär blandningsventilen
Det går även att öppna säkerhetsventilen
Ett 1/4 varv och få den att stanna i öppet läge
Och tömma den .samma procedur med att få in luft i Vvb
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.