Hej! Bilden visar en stående Electroluxfrys som fläktmotorn har havererat i. Vet någon hur jag får ut hela paketet med element och fläkt? Finns inga skruvar kvar att ta bort och det sitter som berget när jag försöker dra rakt ut. Interiör av en Electrolux frys med synligt element och fläkt utan synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick loss den nu, skruvarna går rakt upp mellan flänsarna. Men nu när den är lös förstår jag inte hur man ska få loss fläktarmaturen. Kan ju inte dra ut infattningen ut skåpet eftersom röret från kompressorn hindrar. Rädd för att skada det ocksp.
 
A
På den modellen är det inte motorn som går utan trafon uppe i panelen.
Vill ändå ta bort den kalla modulen så är det bara att dra den åt dig
Ta bort hyllan först
 
Tack. Har mätt på de stift på kortet som går till motorn och det är 18 fina volt. Men den separata trafon, utanför kortet, går väl endast till lampan?

Elektriskt kopplingsschema för en apparats styrenhet, inkluderar motorkopplingar och en transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mackis5
  • Laddar…
A
Ditt schema ser märkligt ut
Får återkomma
Det kan inte vara så att fläkten bara frusit fast?
 
electroluxaren skrev:
Ditt schema ser märkligt ut
Får återkomma
Det kan inte vara så att fläkten bara frusit fast?
Jo, det har du helt rätt i! Att den hade frusit fast. Upptäckte det när jag hade lyckats få loss tillräckligt för att kunna krångla in en hand och känna efter. Dessvärre hade jag dessförinnan lagt på 18 V från ett labaggregat - polvänt . Så oavsett om felet berodde på att fläkten var fastfrusen så är den bränd nu (har fått ut den).
 
Får jag ställa en fråga till dig @electroluxaren ? Nuvarande trasiga Papst-fläkt är av radialtyp. Jag skulle klara mig bra mycket billigare undan om jag i stället för att köpa en likadan för dryga tusenlappen monterade in en datorfläkt med liknande elektriska spec. Skåpet är ändå 16 år gammalt så någon annat lär lägga av snart. Dock är alla billiga fläktar jag hittar av axialtyp. Finns det någon riktigt bra anledning till att man har valt en radialfläkt här, och skulle det fungera väldigt mycket sämre med en axialdito?

(Läste på ett annat forum om någon som hade tröttnat på att kretskortets utgång för fläkten krånglade hela tiden och därför ersatte den med en datorfläkt och ett externt nätagg. Skulle tro att det var en vanlig axiell fläkt.)
 
A
Säker på att den är bränd?
Den borde klara en polvändning.

Finns kylskåp med radialfläktar oftast drickakylar
I det här fallet är det nog utrymmet som styr och det nog är lättare att få tätt till det kalla utrymmet vilket är helt avgörande för funktionen
 
  • Gilla
Ullander
  • Laddar…
Japp, har fått ut den och kopplat på spänning åt rätt håll den här gången, stendöd. När jag gjorde felkopplingen medan den satt i skåpet så tvärdök spänningen till 2 V och aggregatet dundrade ut med sin maxströmstyrka, 4 A.

Tusen tack för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.