Hej
Har en bosch EHP 11 LW/M bärgvärmepump
Är det gas i dessa som man kan behöva fylla på
Det jag funderar över är om det är tre slingor i pumpen
Slinga 1 slangen i backen
Slinga 2 gas i kompressorn
Slinga 3 värme slingan i huset (elementen)
Har hög strömförbrukning på den och funderade om det kan vara lågt tryck i gas slingan om den nu finns
 
A
Hög strömförbrukning jämfört med vad?
 
Ja, det är gas i den. Men den ska inte behöva fyllas på under värmepumpens livslängd. Troligen är det något annat som är fel (om det är något fel).
 
Hittar inget fel direkt men om jag förstått förra ägaren av huset gick det mindre ström för honom är nya boende förhållande så det kan vara orsaken men ca 7000kwh mer käns mycket
Enda jag tycker känns konstigt är tempen på slingan ute det skiljer 1grad eller mindre då jag tittat och pumpen går väldigt länge då den kör
 
Den förre husägaren hade det kanske väldigt svalt i många rum om denne t.ex. bodde ensam i huset. Då kan förbrukningen bli mycket högre om en ung familj på 4-5 personer sedan flyttar in.
 
Vad skiljer bara en grad?
 
Du får nog bättre hjälp på varmepumpsforum.com. Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så kan man kanske dra några slutsatser.
 
Vätskan i slangen ute som är nergrävd i backen har en temperatur skillnad på ca 1grad mellan utgående och inkommande enligt pumpens display
 
Vad blir det för skillnad om du kör cirkulationspumpen en stund med kompressorn avstängd?
 
Har haft hem en rörmokare som konstaterat att det är låg gas mängd i min pump har fyllt på så nu är det bara att vänta och se om det gör skillnad ska även läck söka
 
Rörmokare brukar inte fylla på gas i värmepumpar. Vad exakt var det som gjordes?
 
Sög teknikern ut all gammal gas, vakuumsög och ersatte med ny gas?

Om det är R 407 C så måste all gas bytas ut, reklamera jobbet ifall han inte gjorde enligt ovan. R407C består av olika komponenter som är lite olika flyktiga, Får man fel balans så blir det sämre verkningsgrad , dvs om man inte byter ut all gas.

Sen fyller man väl inte på och låtsas som att det blir bra, man läcksöker först, åtgärdar läckan och sen fyller på.

Du får ta ett snack med teknikern om detta .
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.