P Paxman skrev:
Det är väl just det som är inkubationstid...alltså tiden från att man fått smittan, och själv smittar, tills man får första symtomet? Eller har jag missuppfattat ordet hela livet?
Är det inte så att vanliga virus inte smittar under inkubationstiden? Men att coronaviruset just gör det.

Inkubationstiden är tiden från du får smitten till den bryter ut.
 
S SueCia skrev:
haha skulle aldrig falla mig in att rycka in och slava för en regering som så tydligt visat att man inte är på medborgarnas sida.

Vi tog t.ex nyligen emot evakuerade människor från kina som suttit på ett plan med verifierat smittade. Efter endast 2 veckor i karantän får dom nu fritt röra sig i samhället, precis som att man faktiskt vill att det ska sprida sig så fort som möjligt.
Det anmärkningsvärda är inte karantänen utan på vilket sätt den skett. I andra länder flyger de till avlägsna öar eller isolerar de direkt från flygplanen. Våra medborgare får själva ta sig hem sen sätta sig i karantän hemma i 2 veckor. Hur säkert är det?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
F FRS05 skrev:
Det anmärkningsvärda är inte karantänen utan på vilket sätt den skett. I andra länder flyger de till avlägsna öar eller isolerar de direkt från flygplanen. Våra medborgare får själva ta sig hem sen sätta sig i karantän hemma i 2 veckor. Hur säkert är det?

Enligt uppgift från en kollega som känner en av personerna som kom tillbaks så var karantänen i Sverige frivillig, de sa att "det är lämpligt om du håller dig hemma närmaste 2 veckorna och håller kontakt med vårdcentralen"
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Enligt uppgift från en kollega som känner en av personerna som kom tillbaks så var karantänen i Sverige frivillig, de sa att "det är lämpligt om du håller dig hemma närmaste 2 veckorna och håller kontakt med vårdcentralen"
Ja, otroligt säkert med andra ord:). Sinnessjukt att det får gå till så.
 
BirgitS
F FRS05 skrev:
Är det inte så att vanliga virus inte smittar under inkubationstiden? Men att coronaviruset just gör det.
Även vanliga förkylningar smittar ett antal timmar innan man märker att man har blivit förkyld. Men vare sig för vanliga förkylningar eller någon sorts Coronavirus är det ju lång tid innan, i relation till inkubationstiden. Det måste helt enkelt finnas virus i slemmet man nyser eller hostar ut och det tar tid för några viruspartiklar som man andas in att hitta värdceller, föröka sig och släppas fria, oavsett om det gäller ett vanligt förkylningsvirus, Coronavirus eller maginfluensavirus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Virus#Förökning
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Det känns ju helt logiskt, nu när du beskriver det så där BirgitS. (y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S SueCia skrev:
tvivlar på att polis kommer ha tid med att hämta upp alla som vägrar, men vi får väl se om det blir aktuellt
Du vill inte ”slava under regeringen” för att de inte ”bryr sig om medborgarna”, och därför inte hjälpa medborgarna i en krissituation? Intressant logik. Eller brist på sådan.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
tvivlar på att polis kommer ha tid med att hämta upp alla som vägrar, men vi får väl se om det blir aktuellt
De hade det iallafall när det var värnplikt. Alltså innan försvaret demonterade allt. De hämtade folk som hade "glömt" att åka till värnplikten.
Men det var enkelt att fuska på mönstringen för att slippa.
Jag hade med vägrat, 4 års semester är väl trevligt. Fina städade rum med lite tv och tv spel är inte fyskam med fin mat serverat och får jobba med enkla saker och träna =) Man får såklart sitta med likasinnade eller liknande fall. Så man slipper sitta med snuskgubbar.
 
Ett bekymmer här är att det finns sk superspridaren. En man i England lyckades sprida viruset till 11 personer innan han fick veta att han borde testas för det. Han var aldrig sjuk enligt en intervju med honom.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
När det gäller plikten för civila, så kan det vara bra att ha koll på paragraferna. I min ungdom ( 16 år) bevittnade jag och ett stort gäng jämnåriga, en stor skogsbrand. Vi insåg snabbt att det behövdes extra resurser. Genom att frivilligt anmäla oss till brandbefälet, så fick vi ersättning, samma jourtillägg som de vuxna de första 2 timmarna och sedan " vuxen" - ersättning resten av dagen. Fantastiskt betalt tyckte vi, även om det var mycket slitsamt i många timmar.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Ja, otroligt säkert med andra ord:). Sinnessjukt att det får gå till så.
Är det nåt särskilt som hänt som gör att folkhälsomyndigheten borde agerat annorlunda?

Erfarenheten här är att en välinformerad och motiverad person förstår och följer givna rekommendationer och att det egna ansvarstagandet är bättre än tvångsåtgärder. I de fall rekommendationerna inte följs kan smittskyddsläkaren i den aktuella sjukvårdsregionen besluta om tvingande karantän eller isolering. Det är möjligt enligt lag då det nya coronaviruset har klassats som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sarkiv/2020/februari/information-om-karantan/
 
hsd
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
När det gäller plikten för civila, så kan det vara bra att ha koll på paragraferna. I min ungdom ( 16 år) bevittnade jag och ett stort gäng jämnåriga, en stor skogsbrand. Vi insåg snabbt att det behövdes extra resurser. Genom att frivilligt anmäla oss till brandbefälet, så fick vi ersättning, samma jourtillägg som de vuxna de första 2 timmarna och sedan " vuxen" - ersättning resten av dagen. Fantastiskt betalt tyckte vi, även om det var mycket slitsamt i många timmar.
Bra initiativ och rätt väg att prata med befälet och visst blev det ännu bättre känsla när betalningen kom (y)(y)(y)(y)(y)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Idag var det bra för de med Swedbank att ha kontanter eller ett annat bankkort.
Inget långdraget problem denna gång.
 
Redigerat:
H HSP skrev:
Idag var det bra för de med Swedbank att ha kontanter eler ett annat bankkort.
Inget långdraget problem denna gång.
Men det ställde till det för dem som inte hade soppa i bilen =) Hade kollegor som skulle tanka i morse, det gjorde att de blev försenade till jobbet och fick lösa soppan på annat vis =) Därför skall man ha mer än ett kort ifall det strular med sin vanliga bank.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Brukar alltid se till att tanka innan jag är nere på kvarts tank.
Min uppfattning är om något akut händer så vill jag inte börja med att tanka.... Och med kvarts tank klarar jag de resor som kan krävas akut med god marginal.

På jobbet ska viss utrustning vara fulltankad och startklar.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.