Cheesen
Har en 32pemslang i en 50 slang för vatten som går i marken till garaget skulle tro att det är ca 22m. Nu har jag fått idén att försöka mig på att dra en cat6 i samma rör. Jag har en dragtråd i röret som rör sig om än lite tungt. försökte skjuta in en dragfjäder men den stoppar ungefär 4 meter ned från garaget från båda hållen.
Nu till min undran, är det någon som känner till någon lite tunnare Cat6 som inte är helt omöjlig att dra i detta rör?

Röret med vatten kommer nämligen lämpligt nog upp i maskinrummet i huset där jag redan har fiberkoppling, switch och annat:)
 
Jag tror du kommer få problem med att få i en kabel i det röret oavsett tjocklek. Använd mycket glidmedel.
Det finns nätverkskabel som heter det 6 slim men ska den ligga i mark skulle jag använt en Kabel för utomhusbruk, brukar benämnas outdoor.
 
C
Går 50-slangen verkligen hela vägen från huset till garaget?
Normalt(?) drar man bara en foderslang en bit ut i backen för att kunna byta vattenslangen utan att behöva bila upp plattan och gräva ut under huset och direkt mot fasaden/dränering.
 
Knut en sytråd på kabeln och sätt en dammugare i andra änden, när den kommer ut prova att dra i den för att se om kabeln följer med.
Kan vara så att du har en kraftig böj på slangen eller en spik igenom på ett ställe.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Cheesen
A Andy78 skrev:
Knut en sytråd på kabeln och sätt en dammugare i andra änden, när den kommer ut prova att dra i den för att se om kabeln följer med.
Kan vara så att du har en kraftig böj på slangen eller en spik igenom på ett ställe.
Det var så jag fick tag på draglinan i röret.. trodde inte det fanns någon men mitt bommullssnöre trasslade in sig i nylonlinan och då fick jag fram den. I båda ändarna efter lite krångel.
 
Cheesen
C cpalm skrev:
Går 50-slangen verkligen hela vägen från huset till garaget?
Normalt(?) drar man bara en foderslang en bit ut i backen för att kunna byta vattenslangen utan att behöva bila upp plattan och gräva ut under huset och direkt mot fasaden/dränering.
Jo. Det är en 1 tums pemslang i ett gult markör.
Är inte speciellt orolig för pemslangen, när det är dags att byta den är det ändå dags för avlopp och allt annat. Pemslangen jag har i stugan är 40 år gammal, ligger i dagen året om. Ser och känns som ny fortfarande.
 
Cheesen
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Jag tror du kommer få problem med att få i en kabel i det röret oavsett tjocklek. Använd mycket glidmedel.
Det finns nätverkskabel som heter det 6 slim men ska den ligga i mark skulle jag använt en Kabel för utomhusbruk, brukar benämnas outdoor.
Hittade den kabeln på Kjell när jag googlade. Är bara lite lur om att den är väl så grov. Har dock inte sett nån uppgift om grovleken... Får väl ta mig en resa till butiken.
 
Så länge den går i någon form av skyddsrör/slang så funkar det bra med innomhuskabel. Det är främst uv strålningen som tar "död" på innomhuskabel utomhus
 
C
M Mats skrev:
Det är främst uv strålningen som tar "död" på innomhuskabel utomhus
Men om man pratar om jordförläggning är väl den viktigaste egenskapen att manteln är diffusionstät, vilket inte normalt är fallet med kabel avsedd för inomhusförläggning?
 
C cpalm skrev:
Men om man pratar om jordförläggning är väl den viktigaste egenskapen att manteln är diffusionstät, vilket inte normalt är fallet med kabel avsedd för inomhusförläggning?
Om man skulle lägga den "naken" så möjligen men lägger man den i rör/slang så har jag aldrig stött på några fuktproblem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.