Hej
Har en friggebod som är vidbyggd grannens garage i tomtgräns. Det finns ingen överenskommelse skrivetnmen båda byggnaderna finns med på tomtkarta och det har sett ut såhär i över 30år. Min friggebods innervägg är grannens garage yttervägg och min friggebods takstolar vilar på grannens murade garagevägg. Nu vill grannen gör vid sitt garage pga fukt och ev riva väggen. Dvs min bod kommer då falla ihop som ett korthus. Vad gäller? Får han göra detta hur som helst? Vilka rättigheter har jag?
 
Utan att ha en aning hoppas jag att grannen får göra vad han vill med sitt garage utan att det finns juridiska skäl att ta hänsyn till dig. Sen kan ni säkert lösa det ändå om ni har en dialog. du får helt enkelt stötta dina takstolar själv.
 
Givetvis får han göra vad han vill men då det påverkar min egendom drastiskt så är jag inte helt säker?
 
Din egendom balanserar på grannens egendom...
Tycker grannen att det är en bra grej att dela vägg i fortsättningen också?
Du får kanske dra friggeboden en halvmeter in på din egendom och bygga upp en ny vägg, likaså grannen med sitt garage. Förutsatt att det -är- byggt på gränsen av bägge parter. Och att någon nu inte vill krångla med 4,5 metersregeln...
 
Om den sitter ihop med grannens garage så är det ingen friggebod. Vad jag vet så har reglerna alltid varit såna att en friggebod ska vara fristående.
Det rätta är att se till att boden står av sig själv. Gärna minst en halvmeter in på eran tomt så att ni kommer åt att underhålla den utan att fråga grannen om lov. Passa på att få ett skriftligt medgivande på att det är ok att byggnaden står där den står närmare tomtgränsen än 4,5 meter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag är rätt så säker att grannen inte får riva er gemensamma mur utan vidare. Sedan tror jag även att grannen behöver rivningslov för att få riva garaget.
Det bästa är ringa bygglovsavdelningen och fråga vad som gäller och fråga om de kommer att höra dig ifall grannen ansöker om rivningslov, och om de inte kommer att höra dig kan du fråga hur du bäst bevakar grannens lovansökningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Prata direkt med grannen inte via kommunen.
 
  • Gilla
PerwasWurpa och 3 till
  • Laddar…
Fast det är ju inget ovqnligt med ex. garage som är byggda som "parhus" över tomtgränsen. Det måste finnas reglerat hur man gör om ena halvan behöver rivas. I det här fallet så låter det väl iofs. mer som att trådskaparens bod har byggts senare och "snyltar" på grannens garagevägg. Så det är kanske lite annorlunda än när man bygger en gemensam byggnad över gränsen.
 
Tack för input. Precis. Min bod snyltar på grannens garagevägg och då inte en frighebod i ordets rätta bemärkelse utan en annan typ av byggnad. Har dock sett ut så här närmre 40år. I teorin så skulle jag kunna bära av med en egen innervägg. Nu är det dock så att han kommer riva sin vägg och när han bygger upp den nya behöver han så mkt utrymme för arbetet att det blir omöjligt för min byggnad att stå kvar.
 
M M5Peter skrev:
Tack för input. Precis. Min bod snyltar på grannens garagevägg och då inte en frighebod i ordets rätta bemärkelse utan en annan typ av byggnad. Har dock sett ut så här närmre 40år. I teorin så skulle jag kunna bära av med en egen innervägg. Nu är det dock så att han kommer riva sin vägg och när han bygger upp den nya behöver han så mkt utrymme för arbetet att det blir omöjligt för min byggnad att stå kvar.
Har det vart så i 40år så får det nog anses att det ska vara så. Om du säkrar upp din bod så att den inte påverkas av grannens rivning så är det nog grannens problem sedan att återställa sin vägg med din bod på plats. Kolla med kommunen men jag tror nog att måste boden flyttas så är det på grannens bekostnad. Det är precis samma förhållande som parhus ofta är då "ditt" hus sitter ihop med grannens garage.
Dessutom så får inte grannen riva stomme till garaget utan riv/bygglov, Panel odyl är OK att riva men inte själva stommen, då räknas det som nybyggnad.
 
Ja det borde behövas rivlov/bygglov men eftersom tak/takstolar kommer behållas så tyckte kommunen att det gilldes som "renovering" och inte rivning/nybygge...
 
  • Gilla
sponken
  • Laddar…
S
M M5Peter skrev:
Hej
Har en friggebod som är vidbyggd grannens garage i tomtgräns. Det finns ingen överenskommelse skrivetnmen båda byggnaderna finns med på tomtkarta och det har sett ut såhär i över 30år. Min friggebods innervägg är grannens garage yttervägg och min friggebods takstolar vilar på grannens murade garagevägg. Nu vill grannen gör vid sitt garage pga fukt och ev riva väggen. Dvs min bod kommer då falla ihop som ett korthus. Vad gäller? Får han göra detta hur som helst? Vilka rättigheter har jag?

Varför funderar du ens vilka juridiska rättigheter du har? Din granne har fuktskada i en byggnad som sitter ihop med din. Gå över och prata med grannen och fråga hur NI ska lösa det, inte ord om juridik ska du nämna...

hatar du din granne eller vad är det frågan om?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi är väldigt goda grannar, inga problem och vill att det så ska förbli. Faktum är ändå. Ska han kunna åtgärda sin fukt (som inte är akut..) så ryker min bod som jag gärna har kvar...
 
Jag förstår inte varför så många på det här forumet verkar tycka att det råder någon sorts motsatsförhållande mellan att ta reda på sina rättigheter och skyldigheter vs "prata med grannen". Det innebär inte med automatik att man tänker hålla på sina rättigheter in absurdum eller att nästa steg är att stämma skiten ur grannen. Men det kan hjälpa till att avgöra vad som är en rimlig utgångspunkt för samtalet. Och skulle grannen slänga ur sig ett "du har faktiskt skyldighet att ..." så är det väl inte så tokigt att redan ha en uppfattning om det stämmer eller inte.
 
  • Gilla
Modig och 12 till
  • Laddar…
M M5Peter skrev:
Nu är det dock så att han kommer riva sin vägg och när han bygger upp den nya behöver han så mkt utrymme för arbetet att det blir omöjligt för min byggnad att stå kvar.
Bor lägenhet i staden och har sett ett hus byggas på granntomten, med väggarna bara centimeter från väggarna på byggnaderna det klämts in mellan. Om det går bygga hela hus utan att behöva arbeta utanför tomten på två sidor borde det gå riva och bygga upp en vägg utan att behöva riva grannbyggnaden helt. Särskilt om stagningen du gör av din byggnad tillåter viss åtkomst från det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.