Känner mig onekligen lite trögtänkt men har glad i hågen införskaffat en laser som är självnivellerande och skjuter kors, horistontellt och lodrätt. Funkar prima de gånger jag använt den och behövt ha en rak linje på väggen framför mig. MEN, nu ska jag fortsätta att bygga på en vägg som min snickare påbörjat uppriktningen av (och ja, han sa till mig att fortsätta och att det bara var att räkna hur tjocka skivor jag skulle sätta... inte för mig uppenbarligen... :/ ).

Jag tänker att jag ska kunna använda mig av att han riktat upp två gipsskivor först och bygga ut lika tjockt. Och det funkar ju på starten på skivan som kommer men hur vet jag att det blir rätt i andra änden på rummet? Jag hade velat rikta lasern efter första väggen och sen fortsätta rikta upp det men jag fattar inte hur jag ska hitta slutpunkten för uppriktningen? Den punkt jag tänker att jag ska träffa med lasern så jag vet att det är rakt? Nu när jag försöker mäta in det utmed gipsen slutar det med att det efter tre meter tycks ha dragit iväg flera centimeter över vad det borde vara i uppriktningsbehov... Hur ställer man liksom in lasern för att rikta upp en vägg? Lasern skjuter ju runt hela rummet men jag kan ju ställa den hur snett som helst. Det är ju bara väggen mitt emot som är rak? Inte ska jag behöva sätta lasern i taket? Tror inte det går heller... Den har ett fäste för att skruvas upp på vägg. Help!
 
Lasern "hänger" i en vagga så den ställer sig själv. Det som kanske hänt är att du lutat den så mycket att den inte kan svänga rätt? Den måste stå någorlunda rätt för att justera sig själv. Om jag fattar dig rätt så försöker du rikta längs med väggen och det är nog svårt att använda lasern till. Använd långpasset istället.
 
  • Gilla
He3
  • Laddar…
Ja lasern typ hänger och justerar sig själv så det har jag koll på. Och jag tror du @leby är inne på det - det kanske inte går göra så som jag tänkt. Jag vill ju använda lasern för att skjuta en rak linje på golvet så jag vet var väggen bör gå.

Jag ser i en film från byggmax om att sätta upp en vägg att de använder långpasset på väggarna och snörslå på golv och tak. Men hur kom de fram till att det var just där de skulle ha väggreglarna med lasern? Den skulle ju kunna stå och skjuta på diagonalen? Då blir det ju rakt på väggen men att rummet blir t.ex. två cm smalare i ena änden? Hur vet man var en vägg ska byggas om man inte har raka väggar att utgå ifrån? Kan jag inte använda lasern till det? Varför ska den då kunna skjuta på golv och tak om jag inte kan använda de linjerna?
 
Om du ställer lasern så att den lyser parallellt med väggen och därefter mäter dig in till väggens placering. Det borde gå att rikta upp lasern parallellt med de två redan placerade gipsskivorna om jag förstår läget rätt. Det är förstås viktigt att mäta rätvinkligt till lasern från väggen men det borde väl gå att få till ganska enkelt o åtminstone tak och golv.

Om du är ute efter att placera väggen rätvinkligt mot en annan vägg så kan du använda dig av pythagoras sats. Mät ut 3 m på ena väggen och 4m på den andra. Det diagonala avståndet mellan punkterna skall då vara 5m (roten ur 3^2 + 4^2). Detta borde du kunna göra i rymden längs med taket och golvet och på så sätt få punkter att utgå ifrån.
 
  • Gilla
Nilber
  • Laddar…
Jag har använt lasern några gånger för att t ex sätta flera armaturer i rad i taket. Då får man helt enkelt mäta upp och markera början och slutet, låsa laserns självnivellering, rikta den så att man får en linje hela vägen och sen justera in den manuellt så att linjen passerar båda märkena.
 
  • Gilla
hakan_975
  • Laddar…
Jag förstår att det är kul att använda de verktyg man köper men just detta moment kanske inte är laserns mest givna användningsområde. badtastex har en ide som jag tycker låter användbar om du nu vill använda lasern.
Att få väggar i ett gammal hus parallella kan åtminstone jag tycka som onödigt (om nu ditt val av användartyp "Byggnadsvårdare" är en ledtråd till var du bygger).
Så om vi då antar att du ändå vill använda lasern OCH ha parallellvägg så mät ut en i taket punkt nära (5 cm) från din tänkta nya vägg från motsatta väggen, säg att det är 3000mm. sen mäter du ut en punkt 3000mm i andra änden av nya väggen och riktar lasern mellan då har du övre linjen. Nu måste du nog använda långpasset för att få till nedre linjen för jag har inte sett någon enkel krysslaser som lyser nedåt så det går nog inte att lysa på golvet.
Vilken laser har du?
Eller också fattar jag inte vad du försöker åstadkomma, en bild kanske?
 
Jag är också lite förvirrad och förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. Jag misstänker att du överarbetar väggen nu och kanske framför allt placeringen. Det klart att det är viktigt att den blir i lod, men exakt placering spelar i de allra flesta fall ingen roll.
Åter igen så kanske jag inte helt förstår, men det låter inte som att krysslaser är det bästa alternativet heller.
 
@C.Lundin @leby @badtastex
Jag förstår att det är svårt att förstå hur jag menar, likasom jag inte kan förstå att det ska vara så omöjligt... Och ja leby, jag försöker byggnadsvårda ;) (det tog mig för övrigt 10 år på bygga hus, alltså tills i förrgår, innan jag fattade att man kunde ställa in epiteten själv... trodde de kom med nivån man kom upp i....). Iaf kräver kökssnickaren att iaf två köksväggar ska vara raka (rakare!) så här ligger jag och kryper runt på alla fyra å fattar inte... Jag bifogar en bild. En schematisk ritning som visar sneda väggar och en tänkt rätlinje för köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ni ser ska bli kök och hall. Den grå väggen är nedriven men ska upp så jag kan inte sikta mot den. Den röda väggarna är de som behöver riktas upp. Jag försöker rikta lasern utmed de bägge gipsskivorna men upptäcker sen med rätskenan att de oxå är sneda. Skjuter jag lasern någon milimeter fel blir det ju snabbt flera centimetrar. Hur ska jag liksom mäta så att jag får en rak linje från vänstra övre hörnet till högra kökshörnet. JAg kan ju inte mäta laserlinjen från väggen i sig eftersom det är den som måste rätas upp. Jag kan inte mäta från andra sidan rummet för den är ju oxå sned, samt att till höger och vänster om den motsatta röda linjen är det städskåp och murstock. Hur vet jag att väggen blir rak/plan så snickaren kan få upp skåpen? De skivor som snickaren satt har han bara lusat under. En annan snickare byggde nästan ett helt ramverk på andra sidan samma vägg för det lutade så mycket menade han på men i köket har vi inga cm att ta av. Det behöver bara bli plant nog att kunna sätta köksskåpen på och sedan bygga den grå väggen rakt.
 
Om du med rak vägg menar att du ställer kravet på väggen att den är i lod (lodrät) och plan så spelar det ju ingen roll om väggen är några cm ifrån att vara rät mot övriga två väggar. Om du däremot skall bygga en vinkel i ett kök känns det som att det är bra om även vinklarna blir räta (90 grader).

I princip borde det väl vara så att det du är ute efter är att den nya väggen är parallell med den befintliga långa väggen nederst i din ritning. Då skulle jag föreslå att du först kollar att de två hörnen är rimligt räta och det kan du göra med metoden jag beskrev innan (den gröna och den gula triangeln). Därefter borde du kunna mäta ut två exakt lika avstånd från väggen (de blå sträckorna) och placera lasern så att den skär dessa två punkter. Rimligtvis hamnar dessa punkter en liten bit ifrån den nya väggen för du måste ju få plats med lasern. Om du ställer in lasern så så borde det gå att resa upp reglar som då är i lod och med samma avstånd från lasern i tak och golv, om reglarna är raka så blir väggen plan och parallell med den vägg som är i botten av bilden. Därtill bör den bli rätvinklig mot kortväggarna.

Ritning som visar hur man kontrollerar att nya väggen är lodrät och rätvinklig med hjälp av trianglar och laserlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
@badtastex Ska testa det du föreslår. Vad gör man om motsvarande sidor inte är rätvinkliga och räcker det inte att hålla en vinkelhake mot hörnen (undrar snickarnovisen!)?
 
En vinkelhake är normalt ganska liten vilket gör att det blir svårt att få någon precision i mätningen, väggar i gamla hus är ofta vågiga och då drar man fel slutsatser. Om dina väggar inte är tillräckligt långa så går det att anpassa måtten i trianglarna genom att exempelvis dela med två eller tre, det vill säga mäta fram 1,5m och 2m och istället kontrollera att diagonalen blir 2,5m.

En annan metod (som i princip är samma metod) är att mäta de två diagonalerna i rummet. Om de är exakt lika så är rummet rätvinkligt, det enda som då skulle kunna ställa till det är om en vägg buktar in eller ut relativt rummet - då kan man ha två hörn som inte är räta även om diagonalerna är lika.

Om det nu skulle vara så att ett hörn inte är rätvinkligt så får du anpassa dig efter det och istället mäta in din nya vägg rätvinkligt. Jag vet inte vilket hörn på ditt nya rum som är viktigast, och som jag skrev tidigare så har det (normalt) ingen betydelse om väggen är rätvinklig mot andra väggar eller inte. Om du ska ha ett kök k vinkel så vill man kanske gärna att det hörnet är rätvinkligt men det går förstås att sätta upp skåpen ändå. Det som man inte vill är att väggen är bucklig för då blir det svårare att hänga upp väggskåpen men såklart kan man lösa även det med lite mer jobb.
 
Vet inte om vi fattar vad du ska åstadkomma så risken är väl att vi ger fel råd.
Nu vet vi att det skall bli ett kök, bra början. Man kan ju anta att väggen du jobbar med skall bli skåpvägg?
Kan det vara så att du ska ha skåp på den rätade "röda väggen" och på den nya "grå väggen"?
Om man antar det så är det den gröna vinkeln som bör vara hyfsat nära 90 grader och naturligtvis röd & grå vägg raka och i lod.
Skiss av rum med markerade planerade väggar och riktningslinjer för att räta och ställa i lod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är som jag antagit och den röda väggen inte är varken rak eller i lod är det inte lämpligt att försöka räta med skivor som jag börjar misstänka att du försöker göra. Du skriver "En annan snickare byggde nästan ett helt ramverk på andra sidan samma vägg för det lutade". Är det samma vägg så lär andra sidan luta lika mycket och då finns nog inget val till att regla upp väggen för att få den rak oavsett om det finns centimeter eller ej.
Problemet kanske inte är lasern? Vi kanske ska börja om, vad ska slutresultatet bli och vad är förutsättningarna nu.
För att räta en vägg skulle jag själv inte använda laser. För att få den rak skulle jag snörslå golvet, sätta en regel på golvet resa en regel i vardera väggslut som jag ställde i lod med långpasset. Markera i taket, sätta en regel i taket och sen regla mellan golv och tak för att avsluta med skivor.
Nu fattar jag att du inte vill slösa på yta men det går inte att få en lutande vägg rak med bara skivor.
För att få den grå väggen i vinkel göra som föreslagits, mäta ut en "egyptisk triangel" vilket är en triangel som har mått förhållandena 3, 4 & 5 och då blir vinkeln mellan de två korta 90 grader. Så 1,5 2,0 och 2,5 eller 6, 8 och 10 ger alla samma resultat. Triangel skulle jag mäta ut på golvet och sen använda långpass för att få taket i lod (här kunde man möjligen plocka fram lasern för att få tak i lod mot golvregel och råkar ha en fri yta).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.